Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Hej,
Har en lång radiator som jag skall sätta i ett annat rum. Dock är anslutningen på den andra sidan så klart. Det går inte att byta sida på anslutningen utan man får vända elementet. Men då kommer kopplet lite fel då det inte är centrerat (se bild) hur kan man göra. Skruva bort och dela elementet samt koppla om. Eller måste jag bygga ut med kopplingar från röret.
Har en lång radiator som jag skall sätta i ett annat rum. Dock är anslutningen på den andra sidan så klart. Det går inte att byta sida på anslutningen utan man får vända elementet. Men då kommer kopplet lite fel då det inte är centrerat (se bild) hur kan man göra. Skruva bort och dela elementet samt koppla om. Eller måste jag bygga ut med kopplingar från röret.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Ok...aj aj. Alternativet är att göra ny vinkel på rören. Hur ser planpackningarna ut? Tänkte var mm skall leta
Det sitter en tunn packning på var sida om banjokopplingen, och en till nellan kopplingen och plåten. Kolla med någon vvs-firma. De kan ju ha något som ligger och skräpar på förrådet. De ser ut som en rund tunn fiberpackning. Kommer inte ihåg måtten tyvärr. På nyare radiatorer har man inte denna lösning längre.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Ok. Det var en vanlig planpackning med rätt dimension så klart
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Det visade sig att jag inte behöver lossa och vända kopplet. Nuvarande element rör är 3cm från vägg till C. Med detta element blir det 9cm så jag måste vinkla ut rören 6cm med olika kopplingar istället.