Jag planerar också en mur av gabioner och läser gärna en rapport, Pumba!
 
  • Gilla
ehast
  • Laddar…
Är det någon som sett någon teknisk beskrivning av gabioner ?
Jag menar relationen Höjd/djup vs. marktryck ?
 
Verkar gå att bygga rätt högt utan att det blir några jätteproblem.
Jag har vibbad makadam där jag ska bygga.
Troligen finns det inte så mycket info att tillgå då man som privatperson bygger så pass små murar att det inte blir något problem.
 
Verkar som om man bygger upp till en meter så räcker det med en gabion som är 50 cm djup.
Jag kommer att bygga i 2 terrasser där varje terrass är ca 150 cm hög...
Kommer nog att utgå från en gabion som är 100 cm djup i botten och med 50 cm djup ovanpå.
 
Jag bygger min med en 1 meter djup och 50cm hög i botten, sen har jag inte bestämt om jag ska köra med 0,5 eller 1 meter djup på nästa .
Jag ska bygga totalt ca 2,1 meter högt, så jag ska göra första muren 1,5 meter på högsta punkt och sen göra en avsats in och sen ytteligare en mur, så har vi ritat det i bygglovet så det är nog bäst att så mycket som möjligt efterlikna detta.
Tanken var först L-stöd men när man fick offert på det så gick det helt bort, bygger jag med gabioner istället är det över 100 000kr billigare i material....
 
Jag fick min första sändning med gabioner idag 3st 0,5x1x2m.
Frågan är vad man ska ha för förväntningar egentligen?
Känndes väl hyfsat OK, ytbehandlingen är väl det som jag är mest frågande till, samtidigt så jobbar jag nära den branschen så jag vet ju vad som är rimligt och vad det blir för brister.
Jag har dock inte fått fjädrarna man binder ihop dem med än, de kommer i separat paket, allt kommer direkt från viacon.
Frågan är ju om det gör nått nämnvärt på priset att köpa dem direkt?

Jag hoppas på att få monteringsfjädrarna imorgon så man kan montera ihop i helgen och prova.
Återstår sedan att beställa lämpligt fyll, blir med största säkerhet mörkt bergkross.
 
Menar du att de inte kändes ok ytskiktsmässigt?
En gabion i sig är ju inte så speciellt spännande så jag förstår din kluvna inställning till leveransen i sig.
Det är väl antagligen först när den är på plats, fylld och färdig som man kan bilda sig en uppfattning.
 
Det fanns lite antydan till rost på något ställe, men sen vet jag genom mitt yrke att det kan se ut som så på vissa ställen där ytbehandlingen har svårt att komma åt.
Sen skiljer ju sig varmgalv från olika leverantörer rätt mycket åt, på dessa är det ju någon zink aluminium blandning och den är ju nästan blyerts grå.
Men å andra sidan köpte jag ett viltstängsel på jem&fix för 4 år sedan där ytbehandlingen såg bra mycket sämre ut men det ser ju lika dant ut nu 4 år senare.

Jag tror det blir en hel del jobb som helt ny på detta med att bygga med gabioner, det var tex inte lätt att binda ihop hörn osv, spiralerna är ju bara för att locket typ men man måste ju binda ihop sidorna med varandra, det var ganska pilligt och gäller att ha rätt verktyg för att det ska se snyggt ut.

Jag har byggt ihop mina burar på garageuppfarten för att se hur det ser ut, så nu är det väl bara diskutionen innom familjen om det är denna väg vi ska gå.
Vi har tex kollat på benders megawall, det springer iväg på en bra bit över 100 000kr i material och så bör man ju ta in en firma som kan bygga detta så det blir bra.
Vi har även kollat L-stöd.
De offerter vi fått på olika murstystem ligger mellan 150 000kr och 200 000kr klart.

Gabionerna räknar vi med ca 18 000kr för burar och 5000kr för bergkross att fylla med.

Så mellanskillnaden mellan gabioner och tex benders megawall räcker lätt och ledigt för att täcka materialkostnaden för vårat garage.
Så känns nog som så att jag bygger en billigare mur + garage än att bygga en dyr mur.
Gabionerna ser ju även lite häftigare ut än övriga kvarterets byggmax murar, för nästan alla grannar har köpt sina grejer på byggmax.
 
Då vi redan har en del murar med Benders Megawall så var det egentligen enda alternativet.
Nackdelarna förutom priset är ju att det är mer komplext att bygga med sådan stenar med Geonät, singelbädd bakom stenarna och ändå känslig för ev. sättningar.
Fördelen med gabioner som vi sett är att de är stabila och "självdränerande", och inte så känslig för ev. sättningar och tämligen enkla att bygga själva.
Dessutom så minskar det behovet av fyllningsmassor då de är så pass djupa.
Men prisbilden på gabioner är helt klart splittrad och det blir först med de priser som www.billigamarkprodukter.se erbjuder som det kraftigt svänger över till gabioners fördel.
Hittade en i grannskapet igår som bygger med gabioner från Demex så jag skall göra ett besök i helgen för att höra om hans erfarenheter.
 
Jag tycker själv att 150000-200000 för murar verkar ofantligt dyrt, gabioner verkar ju helt klart billigare. Men det är ingen som valt t.ex. sprängsten eller liknande. Kan bli riktigt snyggt och en duktig skogsmaskinsförare fixar en mur på ett par timmar om han gjort det förut. Billigt brukar det bli också. Kan nog bygga uppåt två-tre meter hög kallmur med sprängsten utan problem
 
Jag brukar ju göra mina murar av betong. Ett stadigt och bra matrial som inte rostar :)

Det här är faktiskt en betongmur som jag sen har klätt med vanlig 22X95 tryckvirke samt impregnerat med en blandning av 1/3 tjära och 2/3 träolja
 
  • mur1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Sandström och 2 till
  • Laddar…
Jag kommer att lägga en rad med betongplattor framför gabionmuren så att skulle man vilja göra nått i framtiden så finns det ju en remsa att jobba med, borde ju rent av kunna funka att gjuta en sula i botten för att mura på framför gabionmuren.

Sen blir jag helt först i området med denna sorts mur, det tycker jag är lite spännande, jämfört med alla andra som kör gråa L block och byggmax mursten.

Har ju även en granne som kämpar på så bra det går med att kopiera alla lösningar på allt jag gör, då blir det extra kul ju jobbigare det blir att hitta sakerna.
 
Har idag börjat med min mur, usch vad tid det tar bara, men det hade antaligen tagit en massa tid oavsett vad jag valt för metod.
Blir tämligen bra och många grannar har varit framme och undrat vad detta är för påfund, många positiva kommentarer, får har sett detta tidigare.
Får ett lass med burar till på fredag så hoppas på att kunna få ihop nått och visa lite bilder till helgen om jag orkar bära all sten, fick hem 5kubik större stenkross tidigare idag.
150-200 bergkross utan en massa småsten i.

Har en del andra projekt att prioritera så handlar bara hem det som jag för tillfället hinner jobba med, har ingen glädje av att fylla hela trädgården med material, får bara dåligt samvete över hur mycket det är kvar att göra.

"Bara" bygga dubbelgarage, måla hela huset, göra klart muren och resten av trädgården + allt småpill inne man inte är klar med.
 
Pumba skrev:
Har idag börjat med min mur, usch vad tid det tar bara, men det hade antaligen tagit en massa tid oavsett vad jag valt för metod.
Blir tämligen bra och många grannar har varit framme och undrat vad detta är för påfund, många positiva kommentarer, får har sett detta tidigare.
Får ett lass med burar till på fredag så hoppas på att kunna få ihop nått och visa lite bilder till helgen om jag orkar bära all sten, fick hem 5kubik större stenkross tidigare idag.
150-200 bergkross utan en massa småsten i.

Har en del andra projekt att prioritera så handlar bara hem det som jag för tillfället hinner jobba med, har ingen glädje av att fylla hela trädgården med material, får bara dåligt samvete över hur mycket det är kvar att göra.

"Bara" bygga dubbelgarage, måla hela huset, göra klart muren och resten av trädgården + allt småpill inne man inte är klar med.
Hur går det med ditt murbyggande ? Nyfiken på bilder förståss :)
 
Mats skrev:
Jag brukar ju göra mina murar av betong. Ett stadigt och bra matrial som inte rostar :)

Det här är faktiskt en betongmur som jag sen har klätt med vanlig 22X95 tryckvirke samt impregnerat med en blandning av 1/3 tjära och 2/3 träolja
Mycket snyggt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.