Tack för hjälpen... jag hade, precis som ni misstänkte, glömt att göra "infångaren". Har ställt in klipparen på "följer kabeln" så länge tills jag fått gjort infångaren. :)

Det är kul att se hur den jobbar och att det hela faktiskt fungerar. Det ser ganska lustigt ut när den ibland letar upp en stor plätt och klipper i en utåtgående spiral... gör era också sådär? Jag har nog bara sett den göra det 2 gånger för annars så brukar den köra rakt fram tills den stöter på tråd eller hinder.

Mvh... /Jonas
 
Redigerat:
Har inte heller någon infångare, har en sandlåda ostrategiskt placerad nära laddstationen. Den får gå på följa kabeln nåt år tills barnen sandat färdigt.
 
Då ska jag hjälpa dig. Det du får göra om du ska ha två installationer jämte varandra är att byta frekvens från a till antingen b eller c frekvens på den ena roboten. Annars är risken att du drabbas av "blackout sign 02". Är det en robot av modell 125/127/325 kan du ändra detta på själva sändaren i laddningsstationen samt på mottagarkortet i klipparen. Är det en modell i 500serien så byter du frekvens på själva sändaren men måste köpa ett nytt mottagarkort till klipparen med rätt frekvens. Pris 1000-1500kr. Glöm inte att uppdatera det nya mottagarkortet till ny programversion när det satts in i maskinen (detta måste din åf göra). På detta vis kan du i princip ha 10cm mellan slingorna..

Artikelnummer mottagarkort 500serie:
B frekvens: 1126-9118-01
C frekvens: 1126-9119-01

Kvittar egentligen vilket du väljer bara du ställer in sändaren korrekt..
Tack så mkt Boltis! Det låter på dig som att detta är bekräftat. Då kommer min nästa fråga. Hur ser man vilket kort so ska bytas? När man köper en ny är det samma kort i de två nya, vilket innebär att det utbytbara är det som är extra? Kan min granne se vilket kort som sitter i hans klippare och på samma vis, kan jag få reda på vilket kort som sitter i den nya jag har tänkt köpa?

Mvh

Z
 
Redigerat:
Alla maskiner har a frekvens som standard..
 
Jag som hade hoppats att deras problem med stationen även innefattade att den stör ut ADSL på flera meters avstånd. Är det inte så får jag nog byta till nått annat märke. Vi får väl se, förhoppningsvis så lyckas granngården få min utbytt snart, redan gått en vecka o de har inte skickat in den ens...
 
boltis skrev:
Alla maskiner har a frekvens som standard..
Kanon. Då vet jag hur jag skall gå tillväga :) Skönt med någon som inte gissar och spekulerar utan kommer med raka svar. Suveränt. Ska vända mig till ngn seriös återförsäljare som kan det här med robotar. Då borde det inte vara några som helst problem med mottagarkort och uppdatering av samma.

Min granne har en Autoclip 520. Själv funderar jag på en 100 serie. Om jag tolkar dig rätt är det inga problem att själv byta frekvens på en 100 serie själv. Köper jag däremot en likadan som grannen, dvs en 520 då behöver jag lämna in för byte av frekvens.

Min matta är ca 300-370 kvm, och lutar en del. Vidare är det en hel del mossa som gör att mattan är ganska mjuk ;) Vet inte om 500 serien är overkill på min lilla matta.

Står i valet och kvalet med följande maskiner:

- Autoclip 127
- Autoclip 145 AWD
- Autoclip 520

Vilken skulle du Boltis rekomendera utifrån de lilla förutsättningar jag angivet? Vet att det kan vara svårt för dig då du inte varit hemma hos mig men det kan vara skönt att höra från en person här inne också.
Vad är för/nackdelar med 100/500 serien?

Tack på förhand :)

Mvh

Z
 
Jag hade nog valt 127. Bra klättrare, stora hjul, nytänk rent överlag. Funderar du på 520 inte heller fel på det. En väl beprövad maskin som går kanon. Men hade nog valt en 325 isf istället för 520. 145 ska du glömma på en gång. Enda maskinen vi haft problem med och är svårtolkad då den inte har någon display..
 
Magnus: Detta är en sak som jag aldrig någonsin har hört. Att dom skulle störa ut ADSL. Tycker jag borde hört någon annan som råkat ut för detta innan om detta varit fallet. Misstror dig inte men låter konstigt..
 
Magnus Olsson skrev:
Jag som hade hoppats att deras problem med stationen även innefattade att den stör ut ADSL på flera meters avstånd. Är det inte så får jag nog byta till nått annat märke. Vi får väl se, förhoppningsvis så lyckas granngården få min utbytt snart, redan gått en vecka o de har inte skickat in den ens...
Va sa du där förresten, granngården? Skicka in? Var ska dom skicka den? Fixar dom inte det på plats?
 
boltis skrev:
Jag hade nog valt 127. Bra klättrare, stora hjul, nytänk rent överlag. Funderar du på 520 inte heller fel på det. En väl beprövad maskin som går kanon. Men hade nog valt en 325 isf istället för 520. 145 ska du glömma på en gång. Enda maskinen vi haft problem med och är svårtolkad då den inte har någon display..
Gött, en bort :)

Då står det alltså mellan 520, 127 och 325 vilken jag hade glömt bort helt och hållet :)

En fundering jag har med trehjulingarna. Finns det inte risk att dom välter eller tilltar då det endast är ett hjul där fram?

De uppenbara skillnader jag kan se mellan 325 och 127 är klipptid och antalet klippzoner. Annars verkar de ganska same same, bortsett från priset ;)

Z
 
Klippbredd 24 vs 29cm. Larm std på 325. Men som sagt, 127 borde räcka länge..
Som är inte särskilt tippbenägna. Då är nog risken större att 520 välter över bakåt utan stödhjulen bak..
 
Stöldskydd är inte fy skam, då man kanske inte alltid är hemma. Klippbredden är givetvis också en faktor jag uppenbarligen glömt. Å andra sidan kanske inte 5 cm gör så mkt ;) Det ser ut som att 127an är en nyare modell, det kanske är ngt att ha i beaktning...

Z
 
127 och 325 är i grund och botten samma maskin.
 
Okej, bra att veta. Även om just 127 ser lite mer hottad ut med gula hjul ;)

Men som sagt, stöldskydd är inte fy skam. Det blir att undersöka det hela under veckan som kommer.

Stort tack för all hjälp. Äntligen en person som vet...

Mvh

Z
 
Jag och grannen gjorde gemensam sak och köpte en 325 tillsammans. Delar man på en robot så blir det ju rena Biltema-priset per hushåll. Vi har ca 1000 kvm tomt vardera men det är inkl hus, garage, osv... Själva gräsmattan uppskattas till ca 1200 kvm totalt. Det fixar den galant! Trots att vi har många buskar som delar av tomtgränsen. Fick hjälp med installationen av en bekant som jobbar åt Stiga som kom med kabelfräsen. Lade nog ut 350-400 meter kabel totalt..! Runt buskar, dammar, lekstuga och träd.

325:an är dock som tidigare sagts känslig för gropar. Min gräsmatta behöver jämnas ut rejält (misskött gräsmatta från 70-talet)! Roboten vänder om den tippar ner i en grop. Tolkar detta som ett hinder. Så den kan jobba på en liten plätt en bra stund innan den kommer vidare. Och sen kan den fastna genom att hänga upp sig på främre och bakre stödhjulen. Där är 500-serien bättre.
Men med lite justering av gräsmattan så kommer detta att bli perfekt.

Hur fungerar detta med Bluetooth?
Krävs det en speciell fjärrkontroll eller finns det mjukvara till smartphones?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.