Dave R skrev:
Jag har mjukvara r15194, tror den är från februari i år.
Då finns det en nyare version r15880 som är märkt official/beta version (vilket är knepigt, det brukar vara antingen official eller beta) men den verkar "bara" göra mottagarkanalväljning och speed setting tillgängliga från menyn. Så kanske ingen måsteuppdatering direkt.
 
Hur uppdateras de?
 
Via ett speciellt program Ambrogio/Wiper/Stiga-Client och en seriekabel.
 
  • Gilla
JonasQ
  • Laddar…
Hej, jag behöver lite hjälp.

Köpte en 325:a i måndags.
Installerade begränsningskabel under torsdag och fredag.
Har ca 280m kabel ligger utlagd. Med två stycken skarvar på den.

När jag skulle starta den idag, så backade den ca 1m ut ur laddstationen.
Vänder 90grader från begränsningskabeln, kör ca 3dm. Sen stannar den och piper.
Står "ingen signal" på displayen.

Efter detta går jag ut och kollar mina skarvar. Efter lite "youtube:ande" så ser jag att jag skall trycka ihop mina skarvar ännu mer, kontra mot vad jag har gjort.
Jag trycker ihop skarvarna rejält med polygrip.

Går tillbaks till laddstationen, startar den igen.
Men samma fel igen.

River av "luckan" på laddstationen.
Mäter motståndet i slingan, ligger på ca 6 Ohm, vilket jag tycker låter bra.
Mäter kontakterna i stationen, ligger på ca 0,2V, vilket jag tycker borde räcka?
Laddstationens led blinkar som den ska.

Jag provade att köra roboten i "stängt område" alltså utan begränsningsslinga.
Då startar den, startar kniven och körde de 15 minuter jag ställt in den på.

Efter att den kört klart, så lyfter jag den en bit.
Och startar den mitt på gräsmattan, tar ett par sekunder, slår på kniven och kör ca 3dm.
Sen slår den av, med meddelandet "ingen signal".

Jag har provat att köra den i både "arbetsschema 1" och "arbetsschema 2"
Men det är bara samma procedur.
Den startar, backar, svänger, piper, startar kniven, kör lite, piper, stannar. "ingen signal" meddelande.

En gång gjorde den föregående procedur, men sen brände den iväg utanför slingan.
körde in i husväggen och fortsatte bara stå och tugga mot huset.... Kändes inte helt bra.
Jag fick slå av den manuellt då..

Vad mer kan jag prova? Eller ser något av mina värden konstigt ut?
Är det bara att bita i det jävligt sura äpplet och vänta tills måndag och ringa till återförsäljaren?

/Patrik
 
Redigerat:
Din sändare är defekt. Finns ett servicemeddelande angående detta. Garanti.

Sändaren har följande artikelnummer om din åf inte har koll på detta :
1126-1269-01
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Är det ngn här inne som barnerfarenhet av 2 st siga jämte varandra? Nu pratar vi jämte där två slingor ligger cm ifrån varandra, bilket blir fallet hos mig. Har hört ngn spekulera i att bhta kortläsare, andra nämner att man ska byta kod och en tredje person inom fackhandeln säger att din personliga kod styr frekvensen? Vad ska man tro på. Provade att ringa stiga men blir bara kopplad till ngn av deras åf. Dessvärre säger flera åf jag varit i kontakt med ilika saker. Att inte en etablerad tillv som Stiga har en vettig support är för mig en gåta...

z
 
Då ska jag hjälpa dig. Det du får göra om du ska ha två installationer jämte varandra är att byta frekvens från a till antingen b eller c frekvens på den ena roboten. Annars är risken att du drabbas av "blackout sign 02". Är det en robot av modell 125/127/325 kan du ändra detta på själva sändaren i laddningsstationen samt på mottagarkortet i klipparen. Är det en modell i 500serien så byter du frekvens på själva sändaren men måste köpa ett nytt mottagarkort till klipparen med rätt frekvens. Pris 1000-1500kr. Glöm inte att uppdatera det nya mottagarkortet till ny programversion när det satts in i maskinen (detta måste din åf göra). På detta vis kan du i princip ha 10cm mellan slingorna..

Artikelnummer mottagarkort 500serie:
B frekvens: 1126-9118-01
C frekvens: 1126-9119-01

Kvittar egentligen vilket du väljer bara du ställer in sändaren korrekt..
 
Redigerat:
"Din sändare är defekt. Finns ett servicemeddelande angående detta. Garanti.

Sändaren har följande artikelnummer om din åf inte har koll på detta :
1126-1269-01"

Tackar så mycket för info boltis.
Jag antar att sändaren sitter i laddaren? Det är inte mottagaren i roboten då?
Vad är det för spänning eller signal som skall gå ut från laddaren i slingan?
Fast har det gått ut ett meddelande så antar jag att det verkar vara ett vanligt fel på laddstationen.

För att få lite valuta för pengarna var ju ut och tvungen att köra lite mer med klipparen.
Kör i "utan gräns" läget.
Men nu när jag var ute och körde, så pausade jag en sväng. När jag skulle starta igen så fick jag "knivfel" och nån felkod som jag inte kommer ihåg.
Provade att pausa och starta igen, men utan framgång.
Tryckte in stora "STOP" knappen och "startade om", då hoppade den igång igen..?
Detta kändes inte heller så himla stabilt.

När jag startar klipparen så står det.
Robot 075EV1 A
V. 2013/02/01
och nästa bildruta som visas står det
r15194

Det första är väl modellen som jag fattar.
Det andra är det versionen av programvaran?
Och, r15194 vad betyder det?
 
Sändaren är den genomskinliga plastlådan i laddningsstationen som du sätter i kablarna/omkretstråden i. Hela denna byts.

Rxxxxx är den aktuella programversion du har i din robot. Kom en liten, ny, uppdatering nu i veckan men inget som är akut att uppdatera.

Knivfelet känner jag inte alls igen. Skulle det komma upprepade gånger är det värt att kolla upp men det behöver inte betyda något heller..

Edit: problemet med sändaren kan kortfattat beskrivas så här: den indikerar med lysdioden att signal sänds ut men så är inte fallet. Är ett antal maskiner inom ett visst serienummerintervall som KAN drabbas av detta. Fenomenet uppstår oftast inom ett par minuter efter första uppstart.
 
Redigerat:
Okej, man byter hela "lådan" i laddstationen alltså.
Guld med en sådan som du på ett forum som har lite koll. Tack för hjälpen.

Hoppas att det bara var en engångsgrej med kniven.
Inköpet av robot har inte börjat så bra.

Fast jag känner mig ändå på nå konstigt sätt nöjd.
Det är väl för ljud och klippupplevelsen när den väl körde. Lät mindre än vad jag trodde.
Verkar mest vara motorn man hör.

Dock har jag noterat som flera andra skrivit.
Att den är lite kinkig för smågropar. Verkar vara helt beroende på vilken vinkel den kommer i.
Den har fastnat ett par gånger i gropar/svackor.

Men å andra sidan så "klättrar" den på bra över våran lite vågiga gräsmatta.
Vågorna kommer från att vi har jordvärme. Börjar dock bli dags att fylla upp dom nu när man skaffat robot.
 
Så lite så. Kan man hjälpa till gör man ju det. Inbillar mig att jag har igen det en annan gång :)

Du kommer att bli hur nöjd som helst, det är jag övertygad om. Det är egentligen bara sändarna som bråkat lite men det finns det ju en lösning på. I övrigt funkar dom klockrent.

Gällande ljudnivån: det är egentligen dom som aldrig hört den igång som uttalar sig om att den är "högljudd". Dessutom kan man ju stänga av det "höga" varvtalet på dessa maskinerna och det missar många "fanboys" av övriga maskiner... Okunskap kallas det....
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik N
  • Laddar…
Oooooh, ett tack oxå! Inte så ofta på detta forum :) tackar!
 
Sådärja... fick igång min nyinköpta 127:a vid middagstid idag och efter att först ha tänkt att "det här kommer aldrig funka" så ser faktiskt gräsmattan (600m2) bättre ut än på länge. Jag är van vid rader av dött gräs efter min normala klippning med motorgräsklippare men nu ser den liksom bara kortklippt och nyräfsad ut. Väntar för ovanlighets skull på regn så att jag kan gödsla och förhoppningsvis få bukt med mossan och maskrosorna.

En skum sak dock... den missar laddaren när det är laddningsdags. Den följer ju tråden medsols när det blir dags men den har för stort avstånd från tråden så den kör helt enkelt förbi laddstationen och efter ett par varv ger den upp och stängs av... vad kan det bero på månne? Jag har lagt tråden så att den följer det markerade spåret som finns på undersidan av laddstationen.
 
Du har inte glömt att göra "infångaren" 4 till 10 meter framför laddningsstationen? En remsa med tråd, ca 2 meter ut och 5 cm brett. Står i instruktionsboken..
 
Om du inte har infångaren får du ställa in den på följ kabeln istället för vmeter i inställningar/letar laddning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.