Hej! Helt ny på forumet. Ursäkta språket - jag är amerikan och kan inte perfekt svenska.

Har nyligen köpt ett hus och det finns LED belysning installerat i stenarna på uppfart på framsidan av huset. Vet ej hur de installerades eller vilken märke de är. Men 1-2 stycken slutade fungera för några månader sedan och nu ytligare 3-4 har slutet funka.. Ett glas ovanför 1 ljus har också gott sonder och måste ersättas/ repareras.

Undrar hur man hittar rätt LED och hur man få ut de gamla helt enkelt? Går det att ersätta bara några stycken eller är det kört? Finns det någon standard när det gäller den här typen av ljus?

Tack för hjälpen!

ImageUploadedByByggahus.se1368735006.292247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1368735017.935910.jpg
Skapa konto

Tyvärr finns ingen som helst standard på LED-belysning.
Så enda sättet är att lirka upp en ur marken och undersöka den lite närmare.

Tack! Vet du hur de brukar sitta- separat eller ihop? Är det vanligt att man kan bytta ut bara en?Konstigt att några stycken slocknade samtidigt. Undrar om de kanske sitta ihop och att det är inte glödlampa i sig.

Ska försöka drar ut en...

Ja, möjligheten finns också att de är seriekopplade och drivs av konstant ström istället för spänning.

Hmmm.. Ok tack. Ska titta på det.

Dina stenar ser ut att vara i formatet 210x140 mm (eller där omkring). Det finns två tillverkare som säljer stenar i det formatet. "Benders" och "S:t Eriks". En av dem säljer stenar med färdigmonterad belysning.

Men hålet i din sten ser inte speciellt skarpt ut, så det tveksamt om den är köpt så. Det ser lite hemmagjort ut.

Hej tack för info. Mina stenar är ungefär samma storlek: ungefär 200 x 135 mm
Ljusets diameter är 2.7 cm.

Vad skulle du göra? Gräva upp en hel sten (är det ok?) och titta på ljuset eller försöka plocka ut ljuset från stenen som det är?

Du får nog vara beredd på att det inte går att fixa det här problemet på ett rimligt sätt. Om du verkligen vill så är nog steg ett att ta upp stenen på bilden och se om det finns kontakter där så du kan koppla loss lampan.

Sen har du två alternativ: hitta en likadan lampa (vilket förmodligen är snudd på omöjligt) eller att byta ut samtliga lampor mot andra.

Oavsett vilket så behöver du hitta strömförsörjningen (power supply adaptor) för att kontrollera vilken typ av lampa du har. Har du tur så är den märkt med tillverkarens namn.

Bra tips- tack. Jag försätter med utredningen imorgon!

Upptäckt att strömmen kopplas i källaren till en timer.Kabeln går ut från källare genom ett fönster och jag gissar att transformatorn kanske ligger ute grävd under dekorationsstenerna vid husets grund. Ska gräva lite imorgon och se om jag kan hitta det.

Hittade förresten samma nummer på mina lampor (IP67) som finns i bilden på stenarna du länkade till.

IP är bara en klassning för vilka miljöer lampan klarar. Det är tyvärr inte något firmanamn etc.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/IP_Code

IP67 betyder dammtät och vattentät till 1 meters djup. Ska man ha lampor i stenläggningen så är det IP67 man ska ha.

Tack. Ok- här forskat lite mer och har hittat en låda ute under ett stenparti och där finns 4 power supplies!

Ser bilderna och länken:

http://www.twinner.com.tw/SearchProduct/ProductContext.php?Product_SN=87416

Tyvärr hittar jag inte vilka LED skulle passar modellen. Och om jag hittar rätt är det kanske möjligt att byta ut bara en eller måste man gräva upp alla i serien?

Som sagt verkar det som några stycken släcktes samtidigt så det verkar som en hel slinga är kanske trasig.

ImageUploadedByByggahus.se1368971929.174718.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1368971942.069366.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1368971956.052471.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1368971967.086664.jpg
Skapa konto

Du kan ju enkelt prova detta genom att växla sladdarna på klenspänningssidan mellan transformatorerna. Chansen är god att en av dessa transformatorer är trasig.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Bra idé. Jag provar när det slutar regnar någon dag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.