@Hoffan
Det brukar ju vara så att först kommer det upp en device, sen får man trycka parningsknappen igen (se bilden nedan). Då kommer resterande. I mitt fall på denna Fibaro Dörr/Tempsensor så kommer rytterligare två. Dock används oftast inte föräldern till något annat än att ev sätta parametrar. Och ja, ofta måste man ha tåååålamod. Gå in på Advenced och kika på "Controlled via", om där står Zwave så är det föräldern, och står där typ "_Motion_sensor" så är det barnet till föräldern.
ScreenHunter_55 Apr. 10 21.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men har du två fungerande sensorer (1 dörr och en 1 temp) så är du väl nöjd?
 
Jo jag borde nog vara nöjd nu, Fast fick för mig att den extra ingången gick å andvända samtidigt
som magnetfunktionen, Men där har jag troligtvis fel eller??
 
Japp, tyvärr fel. Ingången eller magnetkontakt gäller. Lite synd.
 
Nu har jag en sån där dum fråga igen..

Sitterå försöker få till Sonos pluginen med min Vera, Å kommer så pass långt att det e dags å
köra me WINSCP för att få över ikonerna, Googla lite å kom fram att det skulle vara root som inloggning å att lösenordet fanns i backupfilen, Å det borde ju vara det som står i passwd filen på samma rad som root.
en blandning av bokstäver å siffror, HAr jag rätt eller fel här? För logga in lyckas jag iaf med inte :(
 
Sen en annan Fundering som jag stött på..

Varför får man upp tre brytare när man installerar en Fibaro 2x1,5kw modul??
 
@Hoffan
1) Jag följde instruxerna under rubriken "Can't find the root password?" på sidan http://wiki.micasaverde.com/index.php/Logon_Vera_SSH (jag antar att du har en VeraLite).
2) Jag håller med om att det inte alltid går att förstå varför x antal devicer dyker upp, men det har väl med firmware i pryttlarna att göra. Bara att acceptera tror jag. Läs tillverkarens manual noga och klura ut vilka devicer som du behöver och "pinna" dessa.
 
@mrquick

Tackar, detta löste mitt problem ju :)
 
Har inte hunnit läsa hela tråden men undrar redan nu om man kan styra en luftvärmepump mha några av z-wave tillbehören?
 
Ja, fast du får göra det via kontaktor. Kolla om din pump går på 1-3 fas och köp en motsvarande kontaktor.

Jag tänkte styra poolvärmepump och cirkulation på detta vis. Idag finns redan en tidsstyrning via en kontaktor så det är ju inte supersvårt i mitt fall att byta ut tidsstyrningen mot ett fibaro relä. Sedan kan jag flytta all logik till veran och även ta hänsyn till vattentemperatur.

Obs! Någon annan får gärna svara på hur bra en värmepump mår om man helt abrupt kapar strömmen till den.
 
Redigerat:
Undra om dessa är Z-wave
Skaffa Verisure Hemlarm och app så har du koll på hemmet. Just nu SmartPlug på köpet!
[länk]
 
wrang skrev:
Undra om dessa är Z-wave
Det borde väl stå i deras spec! Vissa larm har kopplingar emot Vera med plug in.

Såg för ett tag sedan att i USA hade dagens larm Z-wave. Frågade generalagenten i Sverige och de sa att det skulle komma en europeisk version fast (tyvärr) först nästa år. Känns surt att det skall ta mer än ett år innan vi får ta del av ett z-wave integrerat larm i Europa.
 
Det borde finnas en potentialfri sluttning på värmepumpen för start/stop. Tex om det finns omkopplare på fronten till/från. Det är säkraste stället att stoppa den på. Finns det någon puck som som funkar som potentialfri slutning?
 
Fibaros reläpuckar har det. Där finns både in/ut för reläslutningen, dvs du måste inte sluta till 230V. Kör du på varianten med två relän har du dessutom möjlighet att hantera två knappar/funktioner.
 
Nu står det helt still här.

Har precis börjat koppla in mina moduler... Å den första blev en 2x1,5 fibaro switch
Men får inte till styrningen, Funkar fint om jag styr via Veran, Men inte via mina Gamla bryttare
HAr satt fjädern så att det när jag trycker in knappen så blir det kontakt å sen fjädrar tillbaka,
Å detta borde väl bli rätt?? Eller måste jag ändra parametrar för att det skall funka så??
Fö det verkar vara samma problem med bägge sidor av Fibaro switchen :(

Läser nått om Parameter 14, Men hur ändrar jag denna??
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.