8 536 läst · 64 svar
9k läst
64 svar
Kan inte få fast telefon
Det kan ju vara så att telefonväxeln är full. Sen kam du ju bo så att du är ansluten till en understation och är den full är det jobbigt, om du nu inte hsr sån tur att det finns en annan kabel du kan nyttja.
Det finns även möjlighet att dela kopparledning för telefoni och då även till två fastigheter om all koppar är upptagen, men kan då inte användas för xDSL. Här har det hänt att de som är drabbade brukar vara aktiva om någon ska flytta och se till att få en omkoppling så det blir egen tråd, vilket inte är så kul för den som flyttar in.
Eller om den tidigare husägaren har "delad kopparledning" och enbart telefoni, vilket då är stopp för xDSL.
Eller om den tidigare husägaren har "delad kopparledning" och enbart telefoni, vilket då är stopp för xDSL.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
För att komplicera det hela (eller förvirra ) kan jag meddela att det bara behövs en tråd för ADSL.
För telefoni behövs däremot två trådar, kanske för att stationen sänder ut 50V spänning också.
Visst har jag rätt, tekniknördar?
För telefoni behövs däremot två trådar, kanske för att stationen sänder ut 50V spänning också.
Visst har jag rätt, tekniknördar?
För att utveckla lite mer kring hur vi bor så ligger vårt hus lite för sig självt ca 2 km från ett samhälle med ca 1000 personer, och det är i det samhället som den här fulla stationen finns. Närmsta granne bor ett drygt hundratal meter bort, och de flesta som bor längs samma väg som vi, en 4-5km lång väg med totalt ett tiotal hus, har ADSL från en lokal leverantör.
För att undersöka saken lite mer har jag på Telias hemsida slagit in lite adresser inne i samhället för att se vilka tjänster som finns tillgängliga där, och resultatet är att varken vi eller någon i samhället verkar kunna få någon tjänst alls via telejacket, vare sig telefoni eller ADSL. Ska man lita på den informationen så verkar ju den här stationen vara synnerligen överbefolkad. Jag har även ringt till några telefonileverantörer samt den lokale ADSL-leverantören och i princip fått samma svar överallt, men samtidigt kan man väl kanske inte lita på den informationen heller riktigt. De som svarar i telefon brukar inte ha järnkoll direkt.
För att undersöka saken lite mer har jag på Telias hemsida slagit in lite adresser inne i samhället för att se vilka tjänster som finns tillgängliga där, och resultatet är att varken vi eller någon i samhället verkar kunna få någon tjänst alls via telejacket, vare sig telefoni eller ADSL. Ska man lita på den informationen så verkar ju den här stationen vara synnerligen överbefolkad. Jag har även ringt till några telefonileverantörer samt den lokale ADSL-leverantören och i princip fått samma svar överallt, men samtidigt kan man väl kanske inte lita på den informationen heller riktigt. De som svarar i telefon brukar inte ha järnkoll direkt.
Tack för utläggningen då har ni förmodligen hamnat i "Vi håller på att avveckla kopparnätet"-träsket och då är det att hoppas på antingen att nån befintlig abonnent flyttar (håll koll på hus- och lägenhetsförsäljningar), att ni bor i ett samhälle där fiber dras in (och att ni bor rätt till). annars är det mobilt bredband eller möjligen att kolla om nån granne har adsl och är villig att dela den med er (t.ex. trådlös router med bättre antenn)
Sök lite på nätet efter airmax / airfiber. Och ragga sen upp en granne som kan tänka sig dela på abbonemanget. Använder nanobridge m5 på flertalet ställen på jobbet. Som mest 1.5 km avstånd och jag får ut runt 60 Mbit. Inte så dyrt som man skulle kunna tro.
Airfibers spec är rätt imponerade. Över 1 Gbit på 13 km.
Airfibers spec är rätt imponerade. Över 1 Gbit på 13 km.
Fast kabel är ju alltid roligast. 2 ggr 100 meter rullar och en PoE-driven ethernet extender i mitten borde funka till närmsta grannen. Kostar omkring 1000 kr för kabeln och en femhundring för extendern plus en PoE-injector på din sida.