Hemmakatten
Vi har inte en endaste gardin varken i bostsdshuset eller i gäststugan eftersom vi en sån tur att ha en fastighet med sjötomt i det idylliga södra Roslagen. Dessutom med mycket få grannar som även de har stora sjötomter.

Mot de två grannarna närmast har vi smala höga fönster och en uteplats som har två höga murar som insynsskydd, förstås med stor öppning ner mot sjön.

Vi har alltid, varje morgon, tyckt att det är SÅ fantastiskt att kunna se när solen går upp över sjön och trädtopparna medans man ligger i sängen. De dagar man är för trött för att se solnedgången vänder man sig bara om och somnar om.

Inte heller badrummet har har gardiner, och den kan jag verkligen säga är en "loo with a view". För de räddhågade (det kan ro förbi någon
på sjön 100m bort, typ) finns det en liten gästtoa utan fönster.

Vårt nya dilemma är att våra gäster som sover i gäststugan gärna vill ha mörkläggninggardiner när de sover. Jag kan förstå dem och vill förstås köpa sådana gardiner.

Har sett någonstans en rullgardin som var vit (åtminstone på insidan) vilket skulle passa bra.

Jag vill inte ha gardin från Jula eller Jysk. Har tittat på dem, de känndes inte så bra och dessutom måste gardinerna klippas på längden och det kommer att bli fult.

Nej, jag vill kunna beställa rullgardiner/ mörkläggningsggardiner som kommer färdiga i de mått jag vill ha, har bra kvalité, ska ha bra funktionell nedhissningsfunktion (det måste väl finnas annat än ett snöre att dra i nuförtiden), är vita (åtminstone på insidan) OCH är enkla att sätta upp.

Var kan jag hitta sådana butiker/websidor?

En sista fråga. Var sätter man själv rullgardinsstången. Längst in vid fönstret där den syns minst eller längre ut där den syns mest men ger möjlighet att ha fönstret öppet?

Redigerat:
Ikea har vita mörkläggningsrullgardiner: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80130663/#/90192250
Jag har en sån, och det lyser lite på sidan om dem när solen går upp. Kanske är bäst att köpa en bredare än fönstret för att få effektivare mörkläggning (jag kunde tyvärr inte det pga. att fönstret är i en takkupa) eller komplettera med ett par vanliga gardinlängder också.

Vi har också Ikeas vita som är bredare än "hålet i väggen", men vi får glipor där det kommer in ljus ändå. Men det funkar om man har mörka eller tätvävda gardiner som täcker glipan.

Fördelen med de mörkläggande gardinerna är att de också stänger ute värmen, vi märker stor skillnad de dagar vi låter gardinen vara nere mot de dagar då vi drar upp den.

Kolla på moogio i täby vi köpte till vårat nya hus i åkersberga där

Dom hade stort urval och mycket olika lösningar i butiken som löser samma mörkläggnings problem

Dyra men det blev bra

Dom kör 15-20 % kampanjer ofta

Har också IKEA hemma, de är billiga och stänger ute ljus bra. Hissas upp och ned med en plastkedja på sidan som känns lite rapplig men har hållig i ganska många år. Du kan få IKEAs gardiner i 200 cm bredd och 195 cm längd så de borde funka även ovanför dörrar om man inte ställer krav på att det ska bli totalt mörkt. De har heller ingen infästning på sidan så det kommer in ljus där.

Medan du funderar på hur du skall möta dina gästers "krav" kan du ju skaffa några sådana här
3d-ogonmask-anvanding-flyg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://ravaja.com/somn/ogonmask-3d/

KnockOnWood skrev:
Medan du funderar på hur du skall möta dina gästers "krav" kan du ju skaffa några sådana här

[länk]
De hjälper ju tyvärr inte mot värmestrålningen. (Utgår fräckt från att gästerna inte utgörs av solfläcksälskande katter ;))

Hemmakatten
Några extrema mörkläggningsgardiner som dras ner i kasetter på ovansida och på sidorna blir det inte. Det får bli en variant som hänger i en kassett eller stång och om det blir en glipa på sidan får de (gästerna) stå ut med det.

Tackar för alla tipsen. Ikea blir det inte, har totalt slutat handla där för några år sedan (glömde skriva det i mitt första inlägg). Moogio var intressant, ligger dessutom inom köravstånd. Värmeinstrålning hade jag inte tänkt på men det är en relevant punkt att ta hänsyn till. Andra tips på (internet)butiker tar jag tacksamt emot.

Hemmakatten, jag tycker att du är onödigt kritisk mot lågprisaffärerna.

Ofta hittar man exakt samma varor på "fina gatan", men till ett mycket högre pris.

Jag har sådana här i sovrummen. Alla kanske inte är från Jysk, minns inte riktigt, men de har samma konstruktion.
Och om man inte har andra gardinarrangemang runt fönstret behöver rullgardinen inte klippas till.
Det är bara att köpa en något bredare än fönsternischen och sätta upp.
Det blir mycket litet ljusläckage vid sidan av gardinen då den smiter tätt intill väggen.

Och "hissanordningen" som består av en "kulkedja" ser smäcker ut, men jag har aldrig varit med om att någon gått sönder.

http://jysk.se/fonster/rullgardiner/dagsljus/rullgardin-price-star-120x160cm-vit

Eller Jula:
345074.jpg
http://www.jula.se/morklaggningsrullgardin-1600mmx1200mm-345074

Som de säger där över: Kiss, Keep it Simple, Stupid ;)

Måste slå ett slag för lamellgardiner som jag tycker är funktionella och dessutom snygga och man kan lätt anpassa ljuset. Handlat till två lägenheter och dessutom fått måttat till föräldrarnas uterum och dom är mycket nöjda.

Prisvärt, lätt att anpassa längd, lättmonterat, billig frakt och blir supersnyggt! Se till att kika på mörkläggnings varianten.

Kan det vara något? kika in på www.rollodin.se
Helt klart en superb leverantör i mitt tycke!
Dom har dessutom vanliga rullgardiner.. (y)

Hemmakatten
Jag handlar en del både på Jula och Jysk, men inte gärna rullgardiner. Har tidigare (i annat hus) haft billiga rullgardiner men om fönstret var öppet och det kom nån liten vindby så knycklades rullgardinen till så att det blev permanenta fula veck.

En annan anledning är att jag vill ha en gardin som passar inne i nischen, vill inte ha gardinen utanför. Jag vet att man kan klippa av gardinerna på längden men vid tidigare försökt har det blivit skitfult och snett (jag är helt klart dålig på detta). Vid nåt tillfälle började rullgardinen fransa lite då det var nån slags väv lagd ovanpå nåt plastmaterial.

Återstår att köpa en måttbeställd gardin. En hissanordning i form av en kulkedja är helt okej. Tack för alla svar.

Kolla på Debels plisségardin modell Move Blackout, finns på Bauhaus (åtminstone i Örebro). En till synes kvalitativ plissé som justeras helt utan snöre. I Örebro börjar de på 80 cm bredd men vi behövde gå ner till 70 cm så vi har lagt en beställning. Kan alltså inte uttala mig närmare om hur de fungerar men intrycket i butik var mycket bra och där är de förmodligen använda långt mer än vad de blir i en hemmiljö.

http://www.debel.dk/Plisségardiner.360/745513060.1915.aspx

Har inte handlat från dessa, men jobbade bredvid ett par år, verkar ha mycket som säkert går att specialbeställa.
http://www.deluxepersiennen.se Ligger på Regeringsgatan i Stockholm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.