Mikael_L
Hej.
Jag uppdaterar med mina erfarenheter av NIKO-stativet såhär nu när jag använt det några år.

I överlag har det fungerat ganska fint, men några smärre irritationsmoment har det varit, jag tar upp dom sen.
Det är ju en lång bänk, och det har varit helt nödvändigt för mig med denna längd då jag byggt hus och rätt ofta behövt hantera 4,8 och 5,4 meters reglar och plankor.
Egentligen hade en ännu lite längre bänk, eller ännu hellre ett, för ändamålet byggt, helt arbetsbord varit ännu bättre.
Storleken på denna bänk har ju alltså inte varit några problem (att den varit för stor då) under användning, men när man sen ska bära undan den eller hiva in den i bilen så önskar man sig plötsligt en mindre och lättare bänk. :)
(Denna avvägning ska alla som spekulerar i en bänk göra, fundera på hur stort man kommer måsta såga och hur mycket bänken ska fraktas eller lagras.)

Och även när jag kastar upp en 5.4 lång 220x45 så känns det rätt stabilt, inga tendenser att stativet välter, viker sig, åker iväg osv. Jag har mestadels jobbat ensam, och har alltså behövt ett stativ som håller för att jag våldar på reglar på det ibland.

Utskjuten för meterialstöden sviktar dock lite när man sätter på grovt material med stöden utskjutna.
Drar man inte åt låsningen för utskjutet så hänger armarna ner och regeln man ska såga kommer inte ligga plant på sågens bord.
Jag har under arbetets gång ibland behövt justera höjden på materialstöden för att passa dagens uppgift, iom att det alltså kan hänga ner olika beroende på vikten.
Denna nackdel misstänker jag återfinns på alla stativ, mer eller mindre.
En gissning (efter att klämt och känt på saker på affärer) är att Bosch GTA3800-stativ är aningens stadigare men att de övriga är antagligen i ungefär NIKO-klass eller sämre.



Denna låsning av benen är bra och stabil, men lite jobbig att pressa in, särskilt om man har handskar på sig. Men jag vet faktiskt inte vad man skulle gjort som varit bättre ... Funktionen är ju klockren annars. Det är nog bara att gilla läget.
benklick.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sen irriterar man sig en del på när benen är infällda så täcker dom för det fina bärhandtaget, så det blir oanvändbart. (Ingen bild tyvärr)

Men om det är något som har irriterat mig mer så är det att materialstöden vickar sidledes:
materialstöd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom är helt enkelt inte tillräckligt stabilt konstruerade. Med små lätta plankor och reglar är det inga problem, men när det passerar typ 45x120 så börjar det ge sig och luta lite.
Detta är nog min allvarligaste invändning. Alltså nog går det fortfarande bra att jobba med bänken, men detta att materialstöden inte håller sig i rätt läge, vare sig såhär i sidled, men även i lod pga av tidigare beskriven nedhängning, gör det helt klart knöligare att hålla på.


Sen har jag irriterat mig på några mindre saker.
Har bänken stått på jord/gräsmatta så fastnar ofta en plastfot i marken och åker av när jag lyfter undan bänken:
plastfot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen jättegrej, men man måste alltså alltid komma ihåg och kolla efter.
Jag har länge tänkt att jag ska limma det med lite PL400, typ, eller sätta en popnit, men varför ska jag göra det? Det ska ju NIKO göra i sin fabrik ... :mad:

Sen har några skruvar vibrerat loss, går att sätta lite loctite där, men även det borde ju gjorts på fabriken istället.
borta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
loss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har aldrig haft något annat stativ, så ni får ta mina åsikter för vad det är ...
Även mer än dubbelt så dyra stativ är kanske lika rackliga, vad vet jag ..?
Eller så är dom ljusår bättre, vad vet jag...
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för input Mikael!

Om jag packar upp mitt niko så får jag återkomma med en recension med då mitt är den kortare versionen. 2,90

Skulle vara skoj att veta om det skett någon smärte ansiktslyftning under senare tid på borden. För att ex åtgärda de småfel du nämner.

Vidare, hur funkar det att komplettera med ett rullatöd för längre plankor. Någon som testat?
 
Mikael_L skrev:
Denna låsning av benen är bra och stabil, men lite jobbig att pressa in, särskilt om man har handskar på sig. Men jag vet faktiskt inte vad man skulle gjort som varit bättre ... Funktionen är ju klockren annars. Det är nog bara att gilla läget.
Denna lösning tycker jag bäst om. Enkelt att fälla in benen även om man skulle ha tjocka handskar på sig. ImageUploadedByByggahus.se1367943715.554794.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Kan ju vara bara jag som är svag också ...;)
 
Det låter som att Nikostativet lider av samma fel som motsvarande DeWalt. Den där irriterande grejen med fötterna känner jag igen mig precis på, har också tänkt att limma dit dom när det händer på jobbet, men det blir ju liksom aldrig av.
Hemma kör jag med Makitas bord för bara sågen och rullbockar, det fungerar dock inte helt optimalt så jag börjar fundera på att bygga en fast bänk i snickarboden.Måste också fixa de där snabbfästena som gör att jag slipper skruva loss sågen varje gång jag ska in med skiten i bilen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.