Hejsan
Har nu fått nog av att aldrig ha rätt sorts skruv hemma när något ska göras. Vill köpa på mig ett basutbud som räcker för det mesta man behöver göra hemma. Både inne och ute.

Vad är det bästa sättet att bygga upp en bas på? Köpa en stor låda/box med blandade skruvar eller köpa många enskilda kartonger av skruv. Med det andra alternativet lär man nog behöva någon sorts förvaring för att saker och ting inte ska komma bort.

Hur stor skillnad är det på de olika märkena? Skiljer ju rätt så mycket i pris när man tittar runt. Betalar gärna lite extra för kvalité.

Några tips/förslag på hur man bäst löser detta?

MVH/Peter

Jag skulle gå på en EssBox från Essve och handla lådor med den skruv man kan tänkas behöva. Helt klart rätt väg att gå. Enkelt att fylla på. Byta ut och sen slutar det alltid med att man behöver en låda till med en massa extra! :D

http://www.essbox.se

ESSBOX2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där ser ju smidigt ut. Vet du ifall de säljs i hos de vanliga byggvaruhusen eller är det mer "proffsbutiker" som har dem?

Du kan hitta dem hos de flesta större bygghandlare, t.ex XL Bygg.

Bauhaus, mfl har dom också. :)

Vet ni ifall någon nätbutik som säljer Essboxen till ett bra pris. Har varken Bauhaus eller XL Bygg nära mig. Brukar ju vara billigare på nätet också ifall inte byggvaruhusen kör någon kampanj.

verktygsgurun skrev:
Biltema har ju prisvärda skruvsatser också.
Finns både för utomhus och inomhusbruk.
[länk]
Jag har inte hittat några fel på biltemas skruv i övrigt.
Brukar undvika Biltema pga att jag gått på några nitar på prylar jag köpt där. Men deras skruv kanske funkar.....

Redigerat:
  • Gilla
Sxper
  • Laddar…
Mikael_L
muppaduppa skrev:
Brukar undvika Biltema pga att jag gått på några nitar på prylar jag köpt där. Men deras skruv kanske funkar.....
Ja det varierar. Och tyvärr så varierar nog deras inköpskanaler också, över årens lopp. Så en skruv som för ett par år sedan var jättebra och ett rent fynd kan vara dålig idag.
Det är (ett av) problemen när saker brandas om med nytt märke, i detta fall Biltema. Det står bara Biltema på kartongen och du har ingen aning om innehållet denna gång kommer från fabriken i Ungern, Kina eller Bangladesh ...

Jag har som dålig erfarenhet Biltemas ankarskruv, som gick att skruva av med skruvdragaren hur lätt som helst.
Jag skippade skruvarna till förmån för Gunnebos ankarspik då det trots allt var takstolar det skulle användas till. ;)
Biltemas vanlig galvad trådspik i 60mm var också en besvikelse. Den var för mjuk, det gick knappt att spika in den utan att den böjde sig. Pintos lågprisspik som jag hade spikat in ett tusental av innan var mycket bättre.

Sen är det flera saker från BT som funkar bra för mig.
Deras set med montage-skruv i massa olika dimensioner har bara funkat fint och jag är så glad att jag köpte ett sådant som sällan ställer mig i skruvbrist när sådan skruv duger.
Jag har även använt deras fönsterblecksskruv utan något att anmärka på, förutom att den var löjligt billig jämfört med konkurrenternas. :)
Jag har nog kört med fler skruv från BT, ja t.ex. spånskiveskruv som jag inte upptäckt något fel på.

Summa summarum, jag är lite kluven, och tvekar rätt mycket på BT-skruv och spik när det kommer till livsviktigt bärande konstruktioner. I övrigt är jag rätt öppen att i alla fall prova.

Perk skrev:
[länk]
Hyfsat pris, fanns ett antal i Västerås i helgen.
Nu var det skruv han ville ha och inte en tom låda.

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Hehe ja en massa olika skruv var ju det jag behövde. Fast väskan säkert är praktiskt när jag väl köpt det.

Bauhaus verkar bara sälja lådorna på nätet. Inga skruvar? Någon som har koll på någon nätbutik som säljer essve skruvar?

Jag tycker ju det låter som att den gamla essve-lådan är vad TS behöver. Den i plåt fylld med skruv. En sån köpte jag när jag var i samma sits och är mycket nöjd. Men frågan är om man kan hitta dem någonstans fortfarande. Bauhaus hade ju ett gäng för ett tag sedan, men det verkar som dom ersatts av den nya ess-box. Men då får man ju inte skruvsortimentet.
Innan jag köpte essve-plåtlådan hade en sortimentväska från Jula. Men den åkte ut efter att jag dragit sönder flera skruvar under samma projekt (det första jag använde den till). Även om man köper bra skruv så tycker jag de kostar så pass lite i ett projekt att det inte är värt att stå där med en sönderdragen skruv på fel ställe. Det kan ju sabba hela projektet. Jag är mycket nöjd med essves skruv. Har mest hört gott om dem från andra också. Har dock hört kritik mot dem ifall de ska användas i plugg. Skären som ska forma skruvhålet kan tydligen trasa sönder pluggen. Jag har inte använt så mycket plugg själv, men de gånger jag använt plugg är det dock inget jag har haft problem med.

Mikael_L
Ja till plugg ska man nog egentligen inte använda skruv med skär. Antar jag.

Men det är ju inget jag heller tänker på, så där i stridens hetta ... :cool:

• Gilla
Ludwig
  • Laddar…
pyro skrev:
Jag tycker ju det låter som att den gamla essve-lådan är vad TS behöver. Den i plåt fylld med skruv. En sån köpte jag när jag var i samma sits och är mycket nöjd. Men frågan är om man kan hitta dem någonstans fortfarande. Bauhaus hade ju ett gäng för ett tag sedan, men det verkar som dom ersatts av den nya ess-box. Men då får man ju inte skruvsortimentet.
Ganska säker på att de gamla plåtlådorna inte längre säljs av Essve.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.