cust3000 skrev:
Tack, iSnobben!
Skummaterialet måttbeställde jag.
Överdragen sydde min kära sambo, tyget lyckades hon hitta som var avsett för soffor mm.
Hur mycket fick du ge för skummaterialet och hur stora dynor har du gjort?
 
cust3000 skrev:
Jag la upp hela bygget här: [länk] Där står lite priser och hur jag gjorde.
Tackar 😃
 
Mycket trevlig stol asgo!

asgo skrev:
Det är fascinerande vad man kan åstadkomma med enkla handverktyg.
Jag skrev till och med en liten bok om hur jag gjorde.
Vilka verktyg använde du och finns den lilla boken tillgänglig att läsa för oss intresserade?
 
Jag hade kunnat göra hela stolen med bara handverktyg men sparade på svett och krafter genom att använda RiktoPlanhyvel och bandsåg för grovbearbetning. och borrmaskin för plugghålen.
Annars använde jag hyvel, japansåg, lockbettel, stämjärn, getfot för ryggbrickan, lövsåg (också till ryggbrickan). Och så det gamla vanliga förstås som hammare, klubba, sandpapper, ritsmått osv,
Till ytbehandling använde jag riktig oljefärg och en svinhårspensel från Ottossons färgmakeri.

Boken har jag tryckt upp och registrerat med ISBN 978-91-980252-0-0, den kan beställas hos vilken bokhandel som helst och den heter "Den röda stolen". Det har ju kostat mig en del så jag måste ta betalt, den kostar 179:- i normalfallet.

På min hemsida www.profakt.se försöker jag göra reklam för allmogeslöjd, boken finns där också.
 
20130413_191305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens 5 minutersprojekt: Hemmagjord smygvinkel
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 2 till
  • Laddar…
Jag recenserade asgo's första bok här för ett tag sen. Väl värd att köpa. Hade dessutom med den som present till en snickarkompis i USA som uppskattade den stort. (Såg även Peter Follansbee bläddra i den med glädje)
/B
 
Ibland är det kul att snickra något som går ganska fort. Inspirerad av the wood whisperer gjorde jag därför en skärbräda i bok och valnöt.

DSCN3397.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/B
 
  • Gilla
Christoffer M och 5 till
  • Laddar…
Mycket tjusigt bengtn!
 
Inte möbelsnickeri kanske men vill ändå tacka Fredrik (på sidan 38) för inspiration, blev ett liknande lekkök till min dotters fördelsedag.

Lekkök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TBrogren och 5 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Inte möbelsnickeri kanske men vill ändå tacka Fredrik (på sidan 38) för inspiration, blev ett liknande lekkök till min dotters fördelsedag.
Snyggt jobbat, kyl och frys nästa? :)
 
Har du skämt bort dottern med induktionshäll???

Snyggt byggt!
 
Ja, om jag känner henne rätt så duger inget sämre än det mamma och pappa har... ;)
 
Din blivande svärson får det inte lätt! ;)
 
Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite torsdagshumor: läste en gammal amerikansk snickartidning och hittade den här artikeln. Ett gäng munkar som hittat inkomst genom att snickra o sälja egna kistor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.