Någon som har sålt nyss och har koll på vad mäklararvodet ligger på ett hus i prisklassen 2,5-3 miljoner kr?

Beror nog lite på var man bor, vi gav nyligen 60k. 2.5mkr

3% av försäljningspriset får en polare betala för att få sin lägenhet såld i Luleå. Lägenheten ligger ute för 900kkr

Redigerat av moderator:
Tack för infon 4,5 och även 6.. Visst var svaret lite drygt, men det var väl tanken att provocera fram ett sådant av Nimajneb.
mäklarna är ju inte så intresserade att visa sina lägsta procentsatser på hemsidorna..

1,6 % vart vi erbjudna när vi tog hem en för en sån där kostnadsfri värdering. 3,5 milj var det räknat på, överstigande del 8%.

Jag har rensat bort lite onödigt gnabb i tråden.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag fick fast pris på 65k efter lite förhandlingar, lyckades få det priset från två olika mäklare. Villa 100kvm, 3,3miljoner.

Sälj huset själv det är nästan gratis och din bank hjälper dig för någon tusenlapp. Mäklaren gör inget som du inte kan göra själv, men strunta Mäklarens löjliga påhitt att fota små Badrum med vidvinkel så WC ser ut att passa en häst eller det lilla köket med matbordet in i väggen och spisen blir bred som en restaurangspis för man blir bara sur o fö....ad när man gjort sig jobbet att gå på visningen. Alla uppgifter måste du själv plocka fram till mäklaren så varför stoppa pengar i halsen på en sådan låtsasfigur som en hen i kostym.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Sälj huset själv det är nästan gratis och din bank hjälper dig för någon tusenlapp. Mäklaren gör inget som du inte kan göra själv, men strunta Mäklarens löjliga påhitt att fota små Badrum med vidvinkel så WC ser ut att passa en häst eller det lilla köket med matbordet in i väggen och spisen blir bred som en restaurangspis för man blir bara sur o fö....ad när man gjort sig jobbet att gå på visningen. Alla uppgifter måste du själv plocka fram till mäklaren så varför stoppa pengar i halsen på en sådan låtsasfigur som en hen i kostym.
För att man inte har tid, lust och ork.
Sen får man ju dra av mäklararvodet på vinstskatten så varför ska man göra det själv?

Elektrosmurf skrev:
För att man inte har tid, lust och ork.
Sen får man ju dra av mäklararvodet på vinstskatten så varför ska man göra det själv?
På ditt första påstående säger jag OK
På ditt andra säger jag ??? minska ev vinst skatt på 22% av mäklararvodet hur lönsamt är det då, på runda slängar
60 000 i halsen på ja du vet....

Skall vi då räkna på vad du själv lägger i tid och vilken lön du ev. måste försaka så..........,men som sagt om man inte orkar är ju det en helt annan sak.

Man har väl inte lön dygnet runt?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Man har väl inte lön dygnet runt?
Va?? och inte alla dagar heller då eller???

Skojar bara, inte har man 40 000 efter skatt för ett par dagars slit med att släppa någon över tröskeln som vill se på huset heller. Blan oss vanliga dödliga som hänger här och skriver.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag tänkte att om man gör 100k i vinst och får dra av 65k i mäklararvoden så blir skatten bara 7700 efter avdrag, och då undrar jag verkligen om man kommer billigare undan om man gör allt jobb själv?
Fast självklart handlar det om hur mycket man går plus vid en försäljning.

Jag tror det är korkat att inte använda mäklare. Men pruta för fullt. Sedan om det fortfarande är väldigt dyrt kan man ju utvärdera alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.