Jag ska bygga till på mitt hus och har fått in en massa offerter från lokala bygghandlare men hittade även en firma på nätet som sålde takstolar. Dom hade ett billigare pris än mina lokala bygghandlare.
Eftersom det finns ny regler att alla takstolar ska vara CE-märkta så vill jag inte göra dom själv och ser man även till priserna så är det ingen mening att lägga någon tid på det heller. Nu har jag två funderingar:
1. Har någon köpt av detta bolag innan, www.wramstra.se och kan rekommendera dom i så fall.
2. Finns det någon annan som vet någon plats på nätet där man kan handla takstolar.
Tack på förhand för hjälpen.

Mikael_L
xelton skrev:
... så vill jag inte göra dom själv och ser man även till priserna så är det ingen mening att lägga någon tid på det heller.
Korrekt tanke, i min värld.

Kolla vad du får för pris här: Dom har i alla fall förr om åren varit riktigt vassa:
http://www.takstolsfabriken.se/
Wrams har jag ingen aning om ....

Och förresten, kolla noga att alla offerter du får inkluderar frakt, för den är en stor post.

Tack, för tipset. Priset jag fick från Wrams var inkl. frakt så det har jag kollat.

Lite Off Topic. Krav på CE märkning gäller normalt sett produkter som säljs. Dvs OM man köper takstolar så skall (tydligen) även de vara CE märkta.

Men om man väljer att göra dem själv så borde det vara OK. Dock så måste man kunna visa konstruktionsberäkningar, och någon form av bes. protokloll om att konstruktionen har följts. Bes. är väl oftast OK som "egenkontroll".

I praktiken är det nog alltid mer lönsamt att köpa färdiga takstolar av en fabrik som ju alltid kommer med färdiga konstuktionsberäkningar. Än att först anlita en konstruktör som tar fram underlaget, och sedan själv tillverka. Fabrikerna använder dessutom pressade spikplåtar för sammanfogning, vilket bara går att göra i industriell skala. Det ger en möjlighet att använda klenare dimensioner i vissa delar av takstolen, så att även materialåtgången är mindre för de fabrikstillverkade.

Det enda läge där jag kan tänka mig att det kan vara lönt att tillverka själv är där det antingen är så små Eller få takstolar att transportkostnaden från fabriken blir oproportionerligt hög i förhållande till kostnaden för takstolarna.

Mikael_L
Jag tror också att både CE-märkning och beräkning med euro-code är saker som endast gäller den som tillverkar yrkesmässigt åt andra. Självbyggda stolar går nog fria.
Däremot hamnar man lite i händerna på byggnadsnämnden och den ev kvalitetsansvarige ... sorry, kontrollansvarig heter det väl nu!
Dom kan ju antingen helt utan protest godkänna dina egenbyggda, till att konstra oerhört mycket, och i princip kräva beräkningar, ritningar och allt mellan himmel och jord.
En del saker har dom säkert rätt att kräva, andra kanske inte, men försöker ändå.

Men jag sitter på en version av ett enklare takstolsprogram, takbok av Bjerking. Alltså det är ett riktigt kompetent program som räknar riktigt. Förenklingen ligger i en massa begränsningar av takstolstyper och taklutning.
Är någon i behov av beräkning och ritning hjälper jag gärna till.

Takstolsfabrikerna är dock svåra att slå på fingrarna prismässigt.
En starkt rationaliserad produktion med hög grad av automatisering, stora inköpsvolymer av konstruktionsklassat virke och spikplåtar gör att dom kan skära ner priserna rejält med kvarvarande marginaler.
Jag skulle vilja generalisera och påstå att takstolar i spännvidder på ca 3-5 meter och över inte är lönsamma att göra själv.
Men som vanligt gäller ju inte tumregler alltid... ;)
Jag spikade själv ihop till friggan, sp.vidd 2,5 meter, klart lönsamt.
Och till garaget, sp.vidd 4 meter, var faktiskt lönsamt det med. Men hade jag inte först "övat" på att göra till friggan så hade det inte gått lika fort och alltså inte blivit lönsamt (med någon som helst rimligt satt egen timpenning, jag själv brukar se min timpenning som ca 150:/timme, när jag jobbar åt mig själv)
Till huset köpte vi takstolar, ångrar inte det en sekund.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.