1 839 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Tips sökes.
I höstas satte vi in en ny Nibe vedex 3300 och 2st accumulatortankar som laddas med en laddomat 21-60.
"Problemet" vi upplever nu är att det går åt mycket ved, och maxtemp i övre delen av tanken blir 70-75 grader efter 2 st ilägg.
Är detta normalt?
Pannan är fabriksinställd och fläkten stänger av sig när rökgasen är ca 80 grader, pannans maxtemp står på 90 och laddningen börjar vid 70 grader.
Borde man inte uppnå 80-90 grader efter två ilägg i pannan? ( jag förstår att detta är väldigt individuellt)
Jag har testat att sänka laddomatens pump till hastighet 2 men tycker inte det gjorde någon skillnad.
Borde vi testa att sänka laddtemperaturen till 60 grader eller höja den till 80 ?
Alla tips är tacksamma.
"Problemet" vi upplever nu är att det går åt mycket ved, och maxtemp i övre delen av tanken blir 70-75 grader efter 2 st ilägg.
Är detta normalt?
Pannan är fabriksinställd och fläkten stänger av sig när rökgasen är ca 80 grader, pannans maxtemp står på 90 och laddningen börjar vid 70 grader.
Borde man inte uppnå 80-90 grader efter två ilägg i pannan? ( jag förstår att detta är väldigt individuellt)
Jag har testat att sänka laddomatens pump till hastighet 2 men tycker inte det gjorde någon skillnad.
Borde vi testa att sänka laddtemperaturen till 60 grader eller höja den till 80 ?
Alla tips är tacksamma.
Hur stora är ackumulatortankarna?
Vad är tempen i botten på tanken, returen till ladomaten när du slutar elda?
Tanken laddas 2 varv. På andra varvet kommer tanken bli ca 90 grader.
[video]http://www.termoventiler.se/media/upload/Laddomat_S.mov[/video]
Tanken laddas 2 varv. På andra varvet kommer tanken bli ca 90 grader.
[video]http://www.termoventiler.se/media/upload/Laddomat_S.mov[/video]
Det är ett problem, vid installationen så missade installatören att sätta in termometrar i nedre delen av tanken, anliggningstermomter ska inköpas. Gradantaletvet jag inte, laddomatgraderna har jag inte noterat men jag ska kontrollera detta i eftermiddag.
Då är alltså din tank botten 45 grader. Du slutar elda för tidigt
Har du testat att elda med 3 omgångar ved i pannan?
Minsta laddtemp för pannor brukar vara 65 grader, vilket är den temp du har in i pannan, så laddtempen ska nog inte sänkas. Vidare brukar väl max hastighet på laddomaten vara rekommenderat!?
Eftersom du har 45 grader i botten på tanken så har du inte laddat tanken 1 varv, och som Andreas_Hansson skriver behöver du ladda den två "varv" för att komma till temperaturerna där livet börjar....nämligen vid 100 grader .
Eller ändra laddtempen till en högre och då behövs bara ett "varv" men med något sämre verkningsgrad som resultat.
Minsta laddtemp för pannor brukar vara 65 grader, vilket är den temp du har in i pannan, så laddtempen ska nog inte sänkas. Vidare brukar väl max hastighet på laddomaten vara rekommenderat!?
Eftersom du har 45 grader i botten på tanken så har du inte laddat tanken 1 varv, och som Andreas_Hansson skriver behöver du ladda den två "varv" för att komma till temperaturerna där livet börjar....nämligen vid 100 grader .
Eller ändra laddtempen till en högre och då behövs bara ett "varv" men med något sämre verkningsgrad som resultat.
Liknande trådar
-
Behandla golvet på veranda - Tips/Råd sökes
Färg, Måla & Tapetsera -
Sökes - Tips på bra markis!
Altan & Uteplats -
Altantrapp - tips och ideér sökes
Byggmaterial & Byggteknik -
Lång altantrappa mot gräsmatta i lutning - tips/inspiration sökes!
Altan & Uteplats -
Tips sökes på hur altangrind ska byggas
Altan & Uteplats