4 397 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
Erfarenheter av att ansluta vedpanna med tankar mot frånluftpanna
Sida 1 av 2
Har en Nibe 310p och går i tankarna på att komplettera systemet med vedpanna och acc tankar.
Min förhoppning är att niben ska ta värmen först och främst från acc tankarna innan den själv hittar på något
Men hur funkar det i verkligheten?
Någon som har detta upplägg?
Min förhoppning är att niben ska ta värmen först och främst från acc tankarna innan den själv hittar på något
Men hur funkar det i verkligheten?
Någon som har detta upplägg?
Hur kan man ansluta tankarna som första källa? Dvs vedpannan värmer först och niben tar över sen om man struntar i att elda.
Nibe säger att 310p kan bara ersätta Elpatronen med pannan men då har man 2kwh kompressor som jobbar 24/dygn innan vedpannan ens gör nytta vilket för mig är en förlust om man investerar i vedanläggning
Nibe säger att 310p kan bara ersätta Elpatronen med pannan men då har man 2kwh kompressor som jobbar 24/dygn innan vedpannan ens gör nytta vilket för mig är en förlust om man investerar i vedanläggning
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
http://www.byggahus.se/forum/varmep...varmvatten-sommartid-i-veduppvarmd-villa.html.
Ja... Tystnaden talar väl. Detta verkar vara en ovanlig kombination av någon märklig anledning. Tycker d verkar vettigt, startade själv n tråd på detta tema för en tid sen, se länken ovan
Ja... Tystnaden talar väl. Detta verkar vara en ovanlig kombination av någon märklig anledning. Tycker d verkar vettigt, startade själv n tråd på detta tema för en tid sen, se länken ovan
Hej på er ! jag har en Nibe 360 dockad med en Kakelugnspannan 650 liter via en laddomat från Nibe som är avsedd för detta ändamål. Det fungerar klockrent, eldar jag i pannan så när temperaturen når över 40°C så öppnar laddomaten om pannan frågar efter värme finns det ingen värme i pannan går elpatronerna in. Det krävs omkoppling i Niben och att man använder deras laddomat sats för att det skall fungera för man måste koppla in sig via Nibens expansionskärl bla. Det är en smidig men inte billig lösning men vi har ca 24°C i hela huset alltid och det regleras med en rumsgivare och en utegivare och väl finjusterade golvslingor på båda våningarna.
Tror nibe 360 har funktionen att den kan ta värme direkt från vedpannan när den e varm vilket är preecis då jag vill ha detcecar33 skrev:Hej på er ! jag har en Nibe 360 dockad med en Kakelugnspannan 650 liter via en laddomat från Nibe som är avsedd för detta ändamål. Det fungerar klockrent, eldar jag i pannan så när temperaturen når över 40°C så öppnar laddomaten om pannan frågar efter värme finns det ingen värme i pannan går elpatronerna in. Det krävs omkoppling i Niben och att man använder deras laddomat sats för att det skall fungera för man måste koppla in sig via Nibens expansionskärl bla. Det är en smidig men inte billig lösning men vi har ca 24°C i hela huset alltid och det regleras med en rumsgivare och en utegivare och väl finjusterade golvslingor på båda våningarna.
Tyvärr så går det inte enligt nibe på 310p, ( där går som sagt vedpannan in som ersättning till elpatronen ) har iofs fått ett installationsförslag där vedpannan styr 310p men då försvinner ventilationen när pannan blir frånkopplad,,, vilket e dumt om man inte har ventilation. Sen blir det som jag fattar det massa on off på niben vilket inte låter sunt.
Lutar åt att slänga ut niben, skaffa en frånluftfläkt och bara köra vedpanna med elpatron som backupp.
Vet inte hur 310 funkar riktigt men det bör gå att ställa den i endast vv läge om det finns eller sänka kurvan och stänga tex en kran på framledningen så det inte blir själv cirkulation sen kopplar man in vedpannan som vanligt och det enda dom båda enheterna delar är expansions kärlet.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Där har vi ju utmaningen: att den inte ska behöva värma alla 4000 l.jensaro skrev:
TS: Kolla något kopplingsschema för arrangemang m tekniktank och byt ut den mot din nibe!
vet inte så möe om din pump men jag antar att du shuntar ut vattnet till radiatorkretsen från nibepumpen nu? Om du fortsätter så: använder niben som "tekniktank" som laddas med hetvatten från stortanken via nån laddenhet. Så ställer du ned tempen på niben, så att den i normalfallet alltid är "överhettad" och bara träder in med värmepump eller i värsta fall ep när du inte ids elda.
Expansionskärl.Stenolofanders skrev:Där har vi ju utmaningen: att den inte ska behöva värma alla 4000 l.
TS: Kolla något kopplingsschema för arrangemang m tekniktank och byt ut den mot din nibe!
vet inte så möe om din pump men jag antar att du shuntar ut vattnet till radiatorkretsen från nibepumpen nu? Om du fortsätter så: använder niben som "tekniktank" som laddas med hetvatten från stortanken via nån laddenhet. Så ställer du ned tempen på niben, så att den i normalfallet alltid är "överhettad" och bara träder in med värmepump eller i värsta fall ep när du inte ids elda.