Hej!
Jag såg nyligen ett litet hus som hade en klängväxt som täckte säkert halva huset och då visste jag vad jag vill ha till min timmerstuga på gården. Det såg så mysigt ut att jag vill undersöka närmare om det kan vara en bra idé. Det är en ganska liten timmerstuga, kanske 10x4,5 meter i yttermått.
Här är två bilder på väggen jag tänkte mig:
image0190cs.jpg

image0209my.jpg

Väggen ligger ganska skuggigt, och vätter mot ost-nord-ost.

Jag har läst på lite om murgröna (Hedera) och vad jag har förstått är den en snabbväxande och förhållandevis lättskött växt. Vidare kan den klättra på väggar utan något stöd, bara man riktar upp den i början.

Då är mina frågor:
Är det en bra idé? Kommer en klätterväxt som täcker en vägg skada väggen menligt?

Är murgröna ett bra val? Huset finns i Dalarna, och jag läste att det fanns Hedera Baltica mer lämpad för kallare klimat.

Hur lång tid tar det innan jag ser en tydlig tendes till att växten kommer att täcka hela eller en stor del av väggen? Om det tar en livstid kanske jag inte försöker, men om man inom kanske 3-4 år kan se att man är på god väg kan det vara värt ett försök.

Läs tidigare husväggsbeklädnad i denna trädgårdstråd. Förstör inte din vackra fasad! Hedera skadar definitivt väggen.

Om du verkligen måste ha någon klängväxt bör du välja en växt som du regelbundet kan klippa ner (så att väggen blir helt fri om vintern) och som inte klättrar direkt på väggen.

Förslag: Ros eller clematis som klättrar på en spalje fäst 10-15 cm utanför väggen. Tänk också på att rotsystemet resp vattning av rotsystemet inte heller är lyckat avseende grunden.

Jag har nog sett den väggen i annan tråd, tror jag, där du frågar vad du ska göra med det gröna påväxt och fuktskadade stockar ;).
Tycker inte att du ska skugga den ytterligare med växter. Den är redan grön av påväxt på grund av att den har för små chanser att torka tillräckligt snabbt efter regn. Jag skulle nog försöka att få mera sol att lysa på detta vägg... om det går.... om huset ska hålla ett tag till.
gaia

galento
Vi har vildvin på gaveln på uthuset och väggen ligger i sydläge.Sen kan man ju undra om väggen skadas av växten men det är mkt fint faktiskt. :)

Nu kommer jag nog låta lite tråkig men… :)

Lyssna på föregående talare. Sätt inte klätterväster mot hus speciellt inte trähus! Försök att ha avstånd till all växtlighet och husets fasad. Själva köpte vi ett putsat tegelhus förra sommaren och hela fasaden får göras om nästa sommar på grund av för mycket fukt från närliggande växter som bidragit till frostsprängningar.
Dessutom gjorde vi sommaren om dränering på grund av bland annat växer som vuxit in i den gamla. I år gör om taket och på en del av vinden var det helt igenväxt med vildvin, på insidan och mellan pappen! Vet inte vad den skulle göra där?

Ditt hus har hållt länge, men låter man växter gå på, ger jag ert hus knappt tio år till innan du har mycket allvarliga problem, speciellt då ni redan har algpåväxt. Ett hus ligger i trädgården men trädgården ska inte vara på huset.

Man ska också akta sig för höga träd som skuggar hus för mycket, husen torkar mer sällan upp då de jämnt står i skugga. Träd och höga buskar avger varje år frön och löv som kommer in under pannor och in i dagvattensystem. Vi hade en magnifik björk på 25 meter men bara 2 meter från huset. Alla björkfrön smög sig in under pannorna och läkten ruttnade! Björken blev ved 2 dagar efter vårat tillträde och är nu ved, annars hade den lagt sej över hela huset i Gudrunstormen…

Själva har vi lagt natursten runt hela husen (minst 50 cm) för att passa den alltid förekommande markhöjning som sker i rabbatter och gräsmattor. De enda växter min fru fått dispans för är stockrosorna, men detta är under protest, och bara på ett ställe, de som självsår sig på fel ställe ryker. Vi har sparat lite gamla klätterrosor men dessa ska planteras på spaliéer en bit från huset.

Vår tomt var extremt igenvuxen men man kan inte blunda för att trädgårdens utförande på skyndat renoveringar av vårt hus som kommer ligga drygt 600000 kr. Tänk på detta innan du planterar…

mvh plexi

Okej, då stryker jag den idén. Tack till alla som svarade.

galento
Frågan är om inte vildvinet försvinner nu efter ha läst dessa svar ???

Låter som en vettig idé.

optimum
G Göran Wiberg skrev:
[länk] Här står att läsa om hus som haft murgrönan klängande i över hundra år. Utan skador jag menar att alla klätterväxter behöver inte att vara av ondo.
Välkommen till forumet.

Men inlägget du skriver i är nog stendött då det är 15 år sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.