5 394 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Jafo golbrunn och tätskikt?
Blir inte riktigt klok på hur jag skall montera tätskikt runt Jafos golvbrunn.
På informationen står det att man skall lägga duken och sedan montera klämringen och sedan pensla på tätskikt. Men skall inte tätskiktet vara bakom klämringen också? Eller skall tätskiktet penslas på klämringen?
Och hur vet jag om det är rätt klämring jag har? Det står att man skall använda klinker paketet men vet inte vilket paket jag har? Har köpt separata klinker ramar som jag tänkte använda eftersom dessa är rätt storlek i förhållande till golvet, dvs 200x200 mm men med 150mm sil som det är på Jafo golvbrunnen. Så kan jag använda samma klämring, kan inte hitta att det finns någon annan klämring att köpa från jafo?
På informationen står det att man skall lägga duken och sedan montera klämringen och sedan pensla på tätskikt. Men skall inte tätskiktet vara bakom klämringen också? Eller skall tätskiktet penslas på klämringen?
Och hur vet jag om det är rätt klämring jag har? Det står att man skall använda klinker paketet men vet inte vilket paket jag har? Har köpt separata klinker ramar som jag tänkte använda eftersom dessa är rätt storlek i förhållande till golvet, dvs 200x200 mm men med 150mm sil som det är på Jafo golvbrunnen. Så kan jag använda samma klämring, kan inte hitta att det finns någon annan klämring att köpa från jafo?
Såvitt jag förstått - bland annat baserat på vad som står på Cascos hemsida - skall först duken klistras fast, därefter stryker man tätskikt över hela duken och klipper slutligen upp duken och sätter dit klämringen.Brannmark skrev:
Så gjorde i all fall jag. Ett tips är förresten att vänta med att klippa upp duken och sätta dit klämringen tills du har lagt golvet klart - så slipper du riskera att få ned fix och fog i golvbrunnen...
Jag hade liknande fråga som dig angående klämring och fick följande svar direkt från Jafo när jag var i kontakt med dem.
Fråga:
Hej Jafo!
Har köpt föjande golvbrunn i plast från ert sortiment: PS 75 MP Art./RSK
nr.: 711 31 40.
Då det först var tänkt att vi skulle lagt plastmatta i rummet så köptes
brunnen med mattpaket men nu har vi bestämt att det blir klinkers istället.
Går det att använda klämringen som följer med i detta paket när man
ansluter tätskitet/membranfläns mot golvbrunnen eller är det en annan
klämring för det och vad har den för RSK.nr: i sådana fall.
Tack på förhand
Svar:
Hej,
Kul att du valt våran brunn.
Klämringen går att använda.
Men har du köpt Jafo klinkerramspaket? Isåfall ingår det en klämring iden
som har en påsvetsad 4-kantsram som det sedan ligger en klinkerram på.
Fördelen med vårt klinkerpaket är att den blir automatiskt centrerad över
golvbrunnen så att du enkelt kan ta upp vattenlåset.
Med vänliga hälsningar
Stefan Jönsson
Innesäljare | Jafo AB
Fråga:
Hej Jafo!
Har köpt föjande golvbrunn i plast från ert sortiment: PS 75 MP Art./RSK
nr.: 711 31 40.
Då det först var tänkt att vi skulle lagt plastmatta i rummet så köptes
brunnen med mattpaket men nu har vi bestämt att det blir klinkers istället.
Går det att använda klämringen som följer med i detta paket när man
ansluter tätskitet/membranfläns mot golvbrunnen eller är det en annan
klämring för det och vad har den för RSK.nr: i sådana fall.
Tack på förhand
Svar:
Hej,
Kul att du valt våran brunn.
Klämringen går att använda.
Men har du köpt Jafo klinkerramspaket? Isåfall ingår det en klämring iden
som har en påsvetsad 4-kantsram som det sedan ligger en klinkerram på.
Fördelen med vårt klinkerpaket är att den blir automatiskt centrerad över
golvbrunnen så att du enkelt kan ta upp vattenlåset.
Med vänliga hälsningar
Stefan Jönsson
Innesäljare | Jafo AB
Tackar för era tips.
Det jag inte förstår är att Jafo har en beskrivning på monteringa av tätskiktet och casco har en annan. Höganäs har samma beskrivning som jafo själva. Dvs lägga duken på plats sedan centera klämringen i brunnen och markera var duken skall skäras. Efter hålet är skuret så skall klämringen skruvas fast och sedan skall guckan på....
Korrekt eller?
Det jag inte förstår är att Jafo har en beskrivning på monteringa av tätskiktet och casco har en annan. Höganäs har samma beskrivning som jafo själva. Dvs lägga duken på plats sedan centera klämringen i brunnen och markera var duken skall skäras. Efter hålet är skuret så skall klämringen skruvas fast och sedan skall guckan på....
Korrekt eller?
En del brunnsmanschetter är självhäftande och skall sättas dit först och sedan guckas ovanpå men det beror på vilket fabrikat man använder. Hör med respektive leverantör.
Brannmark skrev:Tackar för era tips.
Korrekt eller?