19 788 läst · 20 svar
20k läst
20 svar
Kan man ta tilluft till braskamin från krypgrunden
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har funderar på om det går att ta tilluft till braskaminen från krypgrunden. Jag vill helst ha braskamin med extern tilluft så man inte suger ut all rumsluft men eftersom kaminen kommer hamna mitt i huset så kanske man kan ta luften "underfrån".
Skulle detta bli sämre för krypgrunden? Eller kanske bättre t.o.m.? Visst kan man i krypgrunden dra tilluftsrör till utsidan men varför krångla till det om man inte måste.
/Ola
Jag har funderar på om det går att ta tilluft till braskaminen från krypgrunden. Jag vill helst ha braskamin med extern tilluft så man inte suger ut all rumsluft men eftersom kaminen kommer hamna mitt i huset så kanske man kan ta luften "underfrån".
Skulle detta bli sämre för krypgrunden? Eller kanske bättre t.o.m.? Visst kan man i krypgrunden dra tilluftsrör till utsidan men varför krångla till det om man inte måste.
/Ola
Gör det enklast möjliga. Ta luften från krypgrunden som du skriver. Att gräva ner rör i backan låter överabitiöst. Brasan kommer brinna lika bra med kall luft. Vi tar kall luft direkt utifrån och det fungerar bra. Som ngn skrev så är det varm fuktig sommarluft man inte vill ha in i krypgrunden eftersom den kondenserar mot det kallare utrymmet. Under eldsäsongen har det ingen betydelse då luften inte innehåller så mycket fukt. bara bra med mer ventilation och så otroligt mycket luft behöver faktiskt inte en braskamin.
/CC
/CC
Nej, fuktigheten i krypgrunden är inget problem på vintern. Däremot kan det ge nackdelar att kyla krypgrunden genom att suga kall luft genom den: Dels blir golvet inne kallare, dels kyls marken av. Detta kan ge problem med kärle under huset, samt att kylan lagras till viss del ända till sommaren och ökar då risken för fuktproblem i krypgrunden.
/Hans
/Hans
Håller helt med Hans_N.
Dra inte in mer kyla under huset än nödvändigt. Hus med uteluftsventilerad kryprumsgrund är en av våra största riskkonstruktioner idag. Detta beror på att bjälklagen är så välisolerade att mycket lite värme spills ner genom bjälklaget. Detta får till följd att miljön blir kall i grunden och när sedan våren kommer med uppvärmd fuktig luft som ventileras in i grunden och träffar din kalla trossbotten kondenserar luften med vattenutfällning som följd. Mögel och röta följer sedan med som ett brev på posten.
I gamla tiders torpargrunder så fanns alltid ett skorstensfundament som blev lite uppvärmt, samt att man satte igen kattgluggarna på vintern. Dessutom var inte bjälklagen så välisolerade så det läckte värme även den vägen. Och på så vis var miljön i grunden flera grader varmare än idag, och därmed kondenserade inte vårluften lika lätt.
Så svaret blir att inte ta förbränningsluft från grunden // Tartan
Dra inte in mer kyla under huset än nödvändigt. Hus med uteluftsventilerad kryprumsgrund är en av våra största riskkonstruktioner idag. Detta beror på att bjälklagen är så välisolerade att mycket lite värme spills ner genom bjälklaget. Detta får till följd att miljön blir kall i grunden och när sedan våren kommer med uppvärmd fuktig luft som ventileras in i grunden och träffar din kalla trossbotten kondenserar luften med vattenutfällning som följd. Mögel och röta följer sedan med som ett brev på posten.
I gamla tiders torpargrunder så fanns alltid ett skorstensfundament som blev lite uppvärmt, samt att man satte igen kattgluggarna på vintern. Dessutom var inte bjälklagen så välisolerade så det läckte värme även den vägen. Och på så vis var miljön i grunden flera grader varmare än idag, och därmed kondenserade inte vårluften lika lätt.
Så svaret blir att inte ta förbränningsluft från grunden // Tartan
svarar på ett gammalt inlägg
jag har tänkt ta luften från en uteluftsventilerad krypgrund,
jag förstår teorin som Hans_N skriver men har svårt att tro att det kommer påverka temperatur i krypgrunden om man tar luften därifrån, en blåsig dag omsätts nog luften snabbare i krypgrunden än om man eldar och tar luften därifrån....
jag tror även att den luft jag tidigare förbränt till 90 procent kom från drag i golvet och alltså därmed från krypgrunden.
jag har tänkt ta luften från en uteluftsventilerad krypgrund,
jag förstår teorin som Hans_N skriver men har svårt att tro att det kommer påverka temperatur i krypgrunden om man tar luften därifrån, en blåsig dag omsätts nog luften snabbare i krypgrunden än om man eldar och tar luften därifrån....
jag tror även att den luft jag tidigare förbränt till 90 procent kom från drag i golvet och alltså därmed från krypgrunden.
nä det är sant, har tänkt på det med, men som sagt så tror jag inte det påverkar, sitter ju säkert 10-15 ventiler på krypgrunden med, och genom dessa borde luften cirkulera en hel del.
det är tyvärr inte klart ännu för min del...
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Det man kan fundera på är om det är helt lyckat att ledan in krypgrundslukten i huset. Även om det inte är fuktproblem i krypgrunden, så luktar det alltid lite speciellt. Jag skulle dra röret till muren och ansluta till frisk uteluft mest av det skälet.
I mitt hus byggt -79 så tar kaminen luften från krypgrunden, eller så är det en ventil som släpper ut värme i grunden, har faktiskt ingen aning men en ventil sitter det i "taket" i grunden ganska rakt under kaminen.
Troligast är väl att den tar i luft
Troligast är väl att den tar i luft
Jag har tätat krypgrunden och installerat avfuktare för att hålla nere RF% främst under sommarhalvåret då det är störst risk för mögelangrepp. Ger lite varmare golv på vintern också. Har mätt upp radon ca 400 bq/m3 i krypgrunden men bara 30 bq/m3 i huset tack vare ett tätt golvbjälklag och mekanisk ventilation i huset. Skulle aldrig komma på tanken att ta luften till en eventuell kamin direkt från krypgrunden utan istället via ett rör ut genom grundmuren.