Hur menar du med inte involverade....det jag är van med från connects eget system och merten är att alla dimmers som skall vara med i en scen eller grupp så ställs nivåer in i mjukvaran så när man trycker på en knapp så ställer de andra in sig till rätt dimmervärde eller följer upp/ner dimring tills man släpper knappen. Det kanske finns fler sätt att lösa detta på isåfall innebär detta att man gör direkt associationer vid sidan av HC2 då eller....
 
Äh.. Jag vet för lite om både Mertens dimmers och HC2 känner jag... men med Veran betyder association att meddelanden hoppar direkt mellan enheterna utan att passera veran (som kan vara avstängd). Dom styr varandra direkt.

Denna associations-konfiguration sätts upp en gång och skickas till enheterna och lagras där.

Istället för detta kan man istället låten centralen/Vera/HC2 sköta all logik.

Exempel:
Du tycker på dimmer X -> Det nya dimmervärdet kommer meddelas till HC2 -> Du gör en scen som triggas på dimmerförändringar på dimmer X -> Din scen sätter samma dimmervärde på dimmer Y och Z (om dom inte redan har det värdet) -> Dimmernivån skickas till dimmer Y och Z.
 
Ja det skulle jag vilja prova. Men det tror jag är problemet eftersom det inte finns några parametrar att ändra för varje dimmer så kommunicerar dom inte som dom ska med HC2 och därför lagras inte sakerna i dimmrarna som det ska. Men jag hoppas att jag har fel och att man kan komma runt det på något vis.
 
hek skrev:
Lite dum fråga kanske men hur får man el i mätarskåpet? Om man vill driva NorthQ på nätspänning... Eller är sladden till "ögat" så lång så man kan dra in den inomhus?
För kallt att gå ut och kolla nu men kabeln till "ögat" är ca 3 meter.

/J
 
vespaman skrev:
NorthQ ska man kunna ställa in mätarvädet på, så att man får en spegling av vad det står på mätaren in Vera, men det har jag bara inte fått att funka. Andra hävdar att det funkar för dom. Kanske är jag lite bakom flötet, vad vet jag.
Har låtit den börja räkna från 0.
Jag hade samma bekymmer i början. Hittade dock rätt parameter för att manuellt knappa in aktuell mätarvärde och efter lite tricksande med vad varje impuls motsvarade fungerar det nu klockrent.

Säg till om du vill att jag ska klistra in de fält jag har justerat.

/J
 
@ericssonjorgen
Vore ypperligt!
 
hek skrev:
Låter bra det ju. Tack för infon..

Lite dum fråga kanske men hur får man el i mätarskåpet? Om man vill driva NorthQ på nätspänning... Eller är sladden till "ögat" så lång så man kan dra in den inomhus?

Vad matar man Aeon clampsen med för spänning. Har 12VDC i proppskåpen... vore fint om man kunde utnytta det...

Bruhltech känns lite overkill för oss men den är ju grym med alla kanaler!

Sladden är jättelång tycker jag, som har min elmätare inomhus :) Aeon HEM har ett USB-uttag, så du borde ju kunna ta en bil-usb-laddare och köra med. Det följer med en strömförsörjning med sladd, att skruva in på lämplig säkring om man hellre gör det.

Bruhltech ger dock mer för pengarna, men är jobbigare att installera. Man kommer långt med HEM+NorthQ dock, men mycke vill ha mer.
 
erikssonjorgen skrev:
Jag hade samma bekymmer i början. Hittade dock rätt parameter för att manuellt knappa in aktuell mätarvärde och efter lite tricksande med vad varje impuls motsvarade fungerar det nu klockrent.

Säg till om du vill att jag ska klistra in de fält jag har justerat.

/J
Till! :)

Jag har iofs gjort ett antal försök tidigare, men jag kan ju göra ett till...

Jag har Vattenfalls echelonmätare, och har ställt in så här;
snapshot26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har försökt ändra 9-pulse count, men då går det å pipan, eftersom värdet blir för stort.

Kanske man ska ändra direkt på KWh på Advanced fliken istället?
 
NQ.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här är min konfad. Knappade in aktuellt värde i mätare under 9. Som du ser har den fortsatt räkna i current value.
Det var ett tag sedan men om jag minns rätt så var mitt enda bekymmer att hitta rätt antal nollor i parameter 1.

Sedan minns jag att det tog tid för parameter settings att slå igenom. Väntade säkert tio minuter mellan ändringar (trots att update var nedsatt till det minsta). Man måste alltså vara tålmodig och vänta ett par cykler.

/Jörgen
 
Kan man använda fibaros eller aeon som timers tillsammans med vera? Det jag främst vill få fram är att slippa alla de här extra timers som man sätter i uttaget utan kunna ersätta det med en inbyggd puck bakom uttaget.
1. Vill kunna tända en lampa vid 5,30-6,30 på morronen men även 18-22 på kvällen?
2. Kan man slumpstyra så att det tänds och släcks slumpvis lite här och var när man är på semester?
3. Kan man styra det med något form av skymningsrelä?
4. Kan man styra det automatiskt vid soluppgång och solnedgång?
 
1) Ja
2) Ja
3) Ja med t.ex Z-Wave Aeon Labs Multisensor (Obs! Har inte testat)
4) Ja
 
Hej,
Har precis installerat en 2x1,5k Fibaro till min Vera. Som vi vet vid det här laget så dyker det upp tre "enheter" i Veras gränssnitt.
Jag har rört till det lite och skulle behöva assistans. Jag har ändrat på "parent" dvs den inställning som anger vilket ID som är modern. Men tror att jag har fått det rätt igen.
Om jag listar nedan så kanske någon vänlig skäl kan beskriva hur det ska vara:

DeviceID Altid ID_Parent
51 12 1 (zwave)
54 e1 51
55 e2 51

Också tacksam för att få klarhet i vilken DeviceID som är respektive fysisk brytare.

/J
 
erikssonjorgen skrev:
Så här är min konfad. Knappade in aktuellt värde i mätare under 9. Som du ser har den fortsatt räkna i current value.
Det var ett tag sedan men om jag minns rätt så var mitt enda bekymmer att hitta rätt antal nollor i parameter 1.

Sedan minns jag att det tog tid för parameter settings att slå igenom. Väntade säkert tio minuter mellan ändringar (trots att update var nedsatt till det minsta). Man måste alltså vara tålmodig och vänta ett par cykler.

/Jörgen
Så 9:ans värde, vad är det du knappade in? Hela kilowatttimmar som du läste av mätaren?

Eller försökte du göra som det står i manualen?
"Current pulse count in device (pulse count / pulse factor = kWh)"
Isf har du knappat in 100000x ditt mätarvärde kWh.
Min mätare står på 102885kWh så med min factor 10000 så ska jag knappa in 1 028 850 000. Men jag tror att värdet är för stort, för den får spunk när jag kör in detta.


Min NorthQ version: 3,2,78,3,0

Notis:
Av någon anledning så verkar zwave tillverkare inte *kunna* uttrycka sig tydligt.
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,
Har precis installerat en 2x1,5k Fibaro till min Vera. Som vi vet vid det här laget så dyker det upp tre "enheter" i Veras gränssnitt.
Jag har rört till det lite och skulle behöva assistans. Jag har ändrat på "parent" dvs den inställning som anger vilket ID som är modern. Men tror att jag har fått det rätt igen.
Om jag listar nedan så kanske någon vänlig skäl kan beskriva hur det ska vara:

DeviceID Altid ID_Parent
51 12 1 (zwave)
54 e1 51
55 e2 51

Också tacksam för att få klarhet i vilken DeviceID som är respektive fysisk brytare.

/J
I senare versioner av fw så är dom bara 2, modern och e2, så jag är inte hundra på om din konfig oven är rätt, eftersom jag kör senare fw, men funkar det så är väl allt frid o fröjd. Annars är det ju bara att ta bort den och göra om.
Det enda som jag blir lite fundersam över är att du har ett hål i Device#. Dom brukar ligga efter varandra, (51,52,53) men det kanske är flax att dom gör det för mig.

e1 är brytare 1, e2 brytare 2. Dvs dom ligger normalt i 'rätt' ordning.
 
Det står på NorthQs (www.northq.com) hemsida följande för Power Readern:

Battery lifetime
Mechanical meters: min.10 months w/15 minutes interval
Eletronic meters: min.15 months w/15 minutes interval
AC/DC 3V power adapter included for real-time power readings (consumption)

Fick ni med denna adapter som nämns i texten? Jag fick det då inte och det blir ju lite meckigare om man vill koppla in den utan.

Min har för övrigt version:
3,3,28,3,20

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.