23 199 läst · 50 svar
23k läst
50 svar
Parkeringsskada - vad säger bilprovningen?
Ja en Maxima, så den är rätt ovanlig. Har limmat dit delarna jag hittade på marken. Idag hade jag flax och hittade några genomskinliga bitar nu när snön smälter bort. Så skadan kommer bli mindre. Det sista får lagas med reparationskittet och tejp.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Bilprovningen är kinkiga (med rätta tycker jag själv) på saker som man (gångtrafikanter) kan skära sig på, dock tror jag detta primärt gäller främre delarna av bilen. Jag gjorde en gång en lite egen lagning av "gropen" bakom bakre hjulhuset på en 240, med resultat att det blev lite vassa kanter, förvisso neråt då.
När den bilen rullade in på bilprovningen så kommenterade han att man inte får lämna vassa kanter vid dyl. reparationer, men att han släppte igenom detta för "när man väl kommer dit bak är man nog ändå rätt död" som han uttryckte det. (man kunde ju tänka sig ett backade scenario, men jag frågade lämpligt nog inte om det...)
Om du gör ditt bästa med filmen från jula och de delar du har kvar, så _tror_ jag inte att du kommer ha problem att ta dig igenom besiktningen.
När den bilen rullade in på bilprovningen så kommenterade han att man inte får lämna vassa kanter vid dyl. reparationer, men att han släppte igenom detta för "när man väl kommer dit bak är man nog ändå rätt död" som han uttryckte det. (man kunde ju tänka sig ett backade scenario, men jag frågade lämpligt nog inte om det...)
Om du gör ditt bästa med filmen från jula och de delar du har kvar, så _tror_ jag inte att du kommer ha problem att ta dig igenom besiktningen.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Å andra sidan, för 500 + 150 i frakt (-200 för kit:et på jula) undrar jag om jag skulle orka pilla med smådelar, dessutom tror jag man kan räkna hem de återstående 450 när man säljer bilen...
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=23711382
/U
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=23711382
/U
Medlem
· Östergötland
· 65 inlägg
Bilprovningen är ett LOTTERI. Olika besiktningsmän har olika syn på vad som är farligt. Jag skulle tejpa så det har rätt form och lyser i rätt färg sedan chansa och besiktiga.
Om jag förstår det rätt ska bilen säljas. I så fall skulle jag byta lampglaset mot ett helt från skroten istf att tejpa ihop det. Jag skulle iaf helst inte köpa en beg bil där lampglasen är ful-lagade, det kan ju säga en del om hur bilen är skött i övrigt... Jag menar inte det sista som personlig kritik mot TS utan det är bara en reflektion.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Problemet är nu att e-märkningen inte gäller då den är lagad/defekt
Så gjorde jag också. Åkte igenom bilprovningen utan anmärkning.ToRy skrev:
Åk till skroten, lämna bilen där.
Problemet löst!
Ju längre du kör med en sån bil, desto mer pengar kommer du att få lägga på nya fel alt tid på ful-lagningar som du ändå får göra om sen.
Bilprovningen hade aldrig behövt göra mänskliga felbedömningar om det inte hade funnits folk som envisas med att riskera sin och andras trafiksäkerhet genom att "laga" bilar på fel sätt istället för att betala några ynka hundralappar.
Ta nu istället pengarna du tänkt köpa nån onödig smartphone eller platt-tv för och lägg dom på en trafiksäkerhet bil!
Problemet löst!
Ju längre du kör med en sån bil, desto mer pengar kommer du att få lägga på nya fel alt tid på ful-lagningar som du ändå får göra om sen.
Bilprovningen hade aldrig behövt göra mänskliga felbedömningar om det inte hade funnits folk som envisas med att riskera sin och andras trafiksäkerhet genom att "laga" bilar på fel sätt istället för att betala några ynka hundralappar.
Ta nu istället pengarna du tänkt köpa nån onödig smartphone eller platt-tv för och lägg dom på en trafiksäkerhet bil!
Bilprovningen gör alltid mänslkiga felbedömningar oavsett skicket på bilen......:sly:
Det är ju klart mycket bättre att lampan blev lagad tillfälligt.. än att det samlas en massa skräp inuti som skymmer sikten. Nu är ju bilen trafiksäker igen... blinkers blinkar orange..inga vassa kanter
Det är ju klart mycket bättre att lampan blev lagad tillfälligt.. än att det samlas en massa skräp inuti som skymmer sikten. Nu är ju bilen trafiksäker igen... blinkers blinkar orange..inga vassa kanter
Detta är min andrabil, så jag har en ny bil också som sambon kör, men känns inte bra att skrota en bil som fungerar och som kostar mindre i service och drift än den andra.
Tycker inte att min lagning gjort bilen mindre trafiksäker, på lite avstånd ser man inte ens att det är trasigt. Har ju inte kört med silvertejp och plastic padding
Tycker inte att min lagning gjort bilen mindre trafiksäker, på lite avstånd ser man inte ens att det är trasigt. Har ju inte kört med silvertejp och plastic padding
lapower: Den perfekte talesmannen för slit-och-släng-mentalitet.Åk till skroten, lämna bilen där.
Problemet löst!
Ju längre du kör med en sån bil, desto mer pengar kommer du att få lägga på nya fel alt tid på ful-lagningar som du ändå får göra om sen.
Bilprovningen hade aldrig behövt göra mänskliga felbedömningar om det inte hade funnits folk som envisas med att riskera sin och andras trafiksäkerhet genom att "laga" bilar på fel sätt istället för att betala några ynka hundralappar.
Ta nu istället pengarna du tänkt köpa nån onödig smartphone eller platt-tv för och lägg dom på en trafiksäkerhet bil!
Melpho, hur mycket pengar la du ut på den här "reparationen"? Känner du att det är möjligt att köpa en ny motsvarande bil för de pengarna?
lapower; på vilket sätt tycker du att den här specifika reparationen riskerar trafiksäkerheten? Och vad har du för platt-tv som kostar lika mycket som en ny Nissan Maxima?
Jag försvarar din rätt att ha och uttrycka din åsikt men tycker ändå att du har fel!
Redigerat:
Självklart vill jag se den framförvarande bilistens bakljus så att jag hinner bromsa, om dessa är lagade i glaset har jag svårt att tro att de syns bra på 100m avstånd i svenskt regndis. Varför tror du att man har led-ljus bak på nya bilar?
Om man räknar ihop alla reparationer på en bil som är äldre än 10 år och av ett mindre hållbart märke (läs ej Mercedes t.ex som är byggda för att hålla 50000mil) och slår ut årskostnaden skulle jag tro att en ny bil är billigare i drift med ränta och bränsle/försäkring.
Miljövänligt? En ny bil är i stort sett helt återvinningsbar, den gör av med hälften så mycket bränsle samt den drar inte en massa vätskor i form av läckage etc. Spar vi dessutom liv pga bättre säkerhet är det väl alltid värt det?
Har du varit på en bilskrot och sett hur mycket som återanvänds även på gamla bilar?
Om man räknar ihop alla reparationer på en bil som är äldre än 10 år och av ett mindre hållbart märke (läs ej Mercedes t.ex som är byggda för att hålla 50000mil) och slår ut årskostnaden skulle jag tro att en ny bil är billigare i drift med ränta och bränsle/försäkring.
Miljövänligt? En ny bil är i stort sett helt återvinningsbar, den gör av med hälften så mycket bränsle samt den drar inte en massa vätskor i form av läckage etc. Spar vi dessutom liv pga bättre säkerhet är det väl alltid värt det?
Har du varit på en bilskrot och sett hur mycket som återanvänds även på gamla bilar?
lapower skrev:Självklart vill jag se den framförvarande bilistens bakljus så att jag hinner bromsa, om dessa är lagade i glaset har jag svårt att tro att de syns bra på 100m avstånd i svenskt regndis. Varför tror du att man har led-ljus bak på nya bilar?
Om man räknar ihop alla reparationer på en bil som är äldre än 10 år och av ett mindre hållbart märke (läs ej Mercedes t.ex som är byggda för att hålla 50000mil) och slår ut årskostnaden skulle jag tro att en ny bil är billigare i drift med ränta och bränsle/försäkring.
Miljövänligt? En ny bil är i stort sett helt återvinningsbar, den gör av med hälften så mycket bränsle samt den drar inte en massa vätskor i form av läckage etc. Spar vi dessutom liv pga bättre säkerhet är det väl alltid värt det?
Har du varit på en bilskrot och sett hur mycket som återanvänds även på gamla bilar?
Jag tror inte det skulle vara något märkbart större problem att se ett tänt bromsljus på denna bil jämfört med en likadan bil med orört bakljusglas. För det första så verkar just bromsdelen hyfsat oskadd, för det andra har blilen minst två bromslampor till som tänds. Att ledljus kanske syns bättre vet jag inte vad det har med saken att göra. Argumentet skulle kunna tolkas som att alla bilar borde skrotas så fort något nytt händer säkerhetsmässigt. Skall vi skrota alla bilar som inte har elektronisk stabilitetskontroll?
Nu har jag inte järnkoll på felstatistiken över svensksålda bilar man jag har svårt att tro att Nissan är ett "mindre hållbart märke". Oavsett det så kan man reparera rätt mycket för pengarna det kostar att köpa en ny motsvarande bil. Har inte koll på denna statistik heller men jag är rätt säker på att en äldre bil skall vara riktigt kass för att det skall löna sig rent ekonomiskt att köpa nytt. Sen har det ju med tillförlitlighet, komfort, säkerhet, miljö och andra värden att göra också iofs men en ny bil kostar massor bara i värdeminskning till exempel.
Miljö.... Jo... En ny bil drar mindre bränsle, den är renare både per kilometer och liter bränsle, det stämmer. MEN, en ny bil måste tillverkas! Det skulle vara mycket intressant att se en fullständig uträkning/undersökning/jämförelse mellan att behålla och driva en bil från - i det här fallet - 1996 , jämfört med att tillverka och driva en ny bil. Om man skulle räkna på att man behöver bilen i säg fem år så är jag inte så säker på att den nya bilen blir mer miljövänlig totalt sett... Faktum är att jag tror man kan ha betydligt äldre bilar än så rullandes med gott miljösamvete.
Har inte varit på en bilskrot på bra länge men jag antar att det mesta på en bil, oavsett ålder, återvinns. På ett eller annat sätt, med tiden. Dock är ju inte återvinning helt utan miljöpåverkan heller.
Hur som helst, jag hoppas besiktningen går bra för TS och att du får sålt bilen. Lite avdrag för lampan såklart men det fattar du ju själv. Sen är ju bilen 17 år gammal, vem förväntar sig en felfri bil...?
edit.
Glömde ju kommentera det där med räddade liv... Kommer också in på det här med miljön igen...
Visst är det bra att rädda liv på vägarna. Samtidigt har jag två åsikter som allt som oftast provocerar folk. Dels anser jag att det kan finnas en risk med att göra bilar FÖR säkra. Folk avtrubbas och litar på att bilen klarar biffen när det händer något. Vem kör lugnast och försiktigast? Den som har fjorton krockkuddar i bilen eller den som kör med knivar stickande ut ur ratten? Jag vet, knäpp jämförelse men i alla fall. Men, ju säkrare bilar, desto högre hastigheter tror man sig klara av, tror jag i alla fall.
Sen är jag av de mycket bestämda uppfattningen att det spelar ingen roll hur miljövänliga vi gör oss själva och allt vi använder. Mänskligheten kommer ändå ta livet av jorden till slut. Enda möjliga lösningen som jag ser det är att minska mängden människor på planeten. Detta leder ju till flera intressanta frågor om befolkningsminskning och så vidare men det kanske vi inte ska gå in på här.... Kan dock öppna den här gigantiska maskburken; det största miljöbrottet människan kan begå måste ju vara att sätta fler utsläppsalstrande människor till världen.... Har inga barn så jag fortsätter köra bil utan katalysator...
Nu känns det som jag kommit väl off topic...
Redigerat: