Har letat igenom ett antal trådar och svaret går säkert att finna någonstans dock kan jag inte finna det.

Ska rita upp en skänk, Sketch Up 8, som jag plannerar att bygga.
Hur gör man/går det att skriva ut varje enskild "components" på en egen ritning med måttsättning?
Och hur går man tillväga?

Mycket tacksam för hjälp!
 
Hoppas detta funkar nu. Har gjort en liten test-fil. Lägger in bilder också.

1: Gör ditt projekt som vanligt. När du vill få ut "ritningar" gör du flera "scener". Kopiera en Component och flytta den till en annan scen. Det kan alltså se ut som denna bild när man är klar.

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 09.51.59 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och för att komma dit gör jag så här.

2: Ta fram scen-paletten. Finns under Windows. Lägg till några scener. Centrera din component i fönstret och uppdatera scenen.

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 09.49.09 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 09.49.18 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3: Gör ytterligare en scen. Flytta dit ännu en component. I denna scen ändrar du till top-view och tar bort perspektiv och uppdaterar scenen. Då borde du ha något som liknar detta..

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 09.49.26 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man nu trycker på de olika scen-taparna så flyger den mellan de olika scenerna och ändrar perspektiv och view..

Bifogar test-filen, Man behöver ha SketchUp 8 för att få filen att funka. Men funktionen har nog funnits sedan tidigare..
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om man sedan vill skriva ut ritningen så ställer man sig i den scenen (mitt fall nr 3), öppnar Document Setup och ställer in Print Scale till 1. (Nu gjorde jag en alldeles för stort jobb, så det blir rätt många sidor att skriva ut..) Men typ så..

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 10.02.33 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och för att förklara vad Components är för de som undrar gjorde jag dessa ändringar i min test-fil. Jag ändrade tjockleken till 50mm och minskade en sida till 900mm. När jag gör de ändringarna i Scen1 så ändras alla andra scener direkt. Nu använde jag samma Component till alla sidor på kuben så den ser lite konstig ut på bilden, men så man ser att något hänt i alla fall.. :)

Scen1
Skärmavbild 2013-03-04 kl. 10.10.56 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Scen2
Skärmavbild 2013-03-04 kl. 10.11.08 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Scen3
Skärmavbild 2013-03-04 kl. 10.11.20 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som man ser har måtten ändrats på samtliga platser. Är riktigt smidigt när man har samma bit på flera platser och de skall se lika ut överallt.
Skulle man vilja att just en sida i mitt exempel skall vara unik och inte ändras tillsammans med de andra kan man "göra den unik".

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 10.15.54 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I detta fall kommer topp-skivan inte ändras när jag ändrar de andra sidorna.. :)
 
Och för att visa en lite mer avancerad ritning så har jag gjort denna spelkortslåda efter ritningar i någon amerikansk snickartidning.

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 10.21.06 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ligger några av bitarna utlagda så man ser måtten.

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 10.21.42 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är resten av bitarna.

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 10.21.52 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man hur bitarna skall sitta ihop.

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 10.22.02 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man botten-lådan och locket sida vid sida.

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 10.22.13 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är lådan ihopsytt och X-Ray Mode är aktiverat.. (Just X-Ray Mode går inte vad jag sett att ha bara på en Scen, utan det får man klicka i och ur allt eftersom.)

Bifogar även denna fil..
Lägger även med den pdf som jag gjorde för att kunna skriva ut en ritning i skala 1:1.. (Den är monterad i Indesign av separata bilder från scenerna.. Man kan se de blå ramarna runt bilderna, så ser man att jag använt scen1, 2 och 4 för att få hela ritningen.)

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 10.32.01 (2).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggStålis och 3 till
  • Laddar…
Ett stort tack för din grundliga instruktion!!
Då är det bara för mig att rita färdigt skänken och prova.
Än en gång, TACK!!!
 
  • Gilla
Västgöte
  • Laddar…
naresjo skrev:
Ett stort tack för din grundliga instruktion!!
Då är det bara för mig att rita färdigt skänken och prova.
Än en gång, TACK!!!
Var så lite så. Alltid roligt om man kan visa något som hjälper andra.
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
har en liten fråga,

ska testa att rita av mitt hus, men jag försöker att få till fasaden, hur gör man det lättas å snyggas? är en falurödförg på huset, tack på förhand
 
berne88 skrev:
har en liten fråga,

ska testa att rita av mitt hus, men jag försöker att få till fasaden, hur gör man det lättas å snyggas? är en falurödförg på huset, tack på förhand
Exakt vad menar du med att "få till". Är det färgen du är ute efter, eller hur du ritar fasadbrädor?
 
Hur får man Sketchup att sluta "limma ihop" saker? Om jag ritar nåt i anslutning till nåt annat och sedan ska flytta på det jag ritade så följer delar av det första objektet med som tuggummi...
 
BiFuel skrev:
Hur får man Sketchup att sluta "limma ihop" saker? Om jag ritar nåt i anslutning till nåt annat och sedan ska flytta på det jag ritade så följer delar av det första objektet med som tuggummi...
Lättast är att göra en grupp av det första delen som du ritat. Då blir det andra du ritar fristående från det första. Vill du sedan att bägge två skall tillhöra varandra, gör du en component eller en grupp av allt.
 
andersmc skrev:
Exakt vad menar du med att "få till". Är det färgen du är ute efter, eller hur du ritar fasadbrädor?

ja de är både färgen, och att få de att se ut som brädor.
 
berne88 skrev:
ja de är både färgen, och att få de att se ut som brädor.
Tyvärr lite svårt att riktigt förstå vad du menar. Att göra brädor gör man på samma sätt som alla andra objekt, dra en rektangel och skriv in måtten. Eller menade du att du vill få det så detaljerat att man ser träfibrerna på plankorna?

Att färga ett objekt använder man "Colors", leta reda på den färg eller mönster (kan vara kakel, träfärg, plast, metall osv.), markera färgen och sedan klicka på den del som du vill få färgad..

Skärmavbild 2013-04-10 kl. 14.09.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På samma sätt kan man tex göra ett fönster. Finns olika sorters nyanser av glas. Här har jag också lagt på osb-färg på skivorna.

Skärmavbild 2013-04-10 kl. 14.19.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.