Vår kontrollansvarig har skickat nedanstående påstående till oss angående potentialutjämning i ett nybygge. Jag undrar om allt i hans påstående är korrekt, om inte så vore det intressant att veta vad som stämmer och vad som inte stämmer?
"Hej det är krav Idag att all inkommande media skall anslutas till en pusskena som skall jordas med ett spett. Det är praxis idag att jorda armeringen, ventkanaler, kabelstegar. Det är för att man skall eliminera allt skräp i elledningarna samt säkerställa att jord på elskenan är lika med jord på övriga metallföremål i fastigheten samt att nollan är 0V."
Jag kan även tillägga att vår armering inte är beröringsbar och att vi därför inte utfört någon potentialutjämning av den, när vi sökte information om detta vid gjutningen för ett år sedan så uppfattade vi inte detta som ett skallkrav.
Det enda inkommande media som finns (förutom vatten i PEMslang och bredband i fiber) är fjärrvärme, denna blir ju jordad genom värmeväxlaren och cirkulationspumparnas elanslutningar, samma sak med ventilationsaggregatet, men detta kanske inte är gott nog?
Den elfirma jag sammarbetet med har aldrig haft några synpunkter på detta.
"Hej det är krav Idag att all inkommande media skall anslutas till en pusskena som skall jordas med ett spett. Det är praxis idag att jorda armeringen, ventkanaler, kabelstegar. Det är för att man skall eliminera allt skräp i elledningarna samt säkerställa att jord på elskenan är lika med jord på övriga metallföremål i fastigheten samt att nollan är 0V."
Jag kan även tillägga att vår armering inte är beröringsbar och att vi därför inte utfört någon potentialutjämning av den, när vi sökte information om detta vid gjutningen för ett år sedan så uppfattade vi inte detta som ett skallkrav.
Det enda inkommande media som finns (förutom vatten i PEMslang och bredband i fiber) är fjärrvärme, denna blir ju jordad genom värmeväxlaren och cirkulationspumparnas elanslutningar, samma sak med ventilationsaggregatet, men detta kanske inte är gott nog?
Den elfirma jag sammarbetet med har aldrig haft några synpunkter på detta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 397 inlägg
Det där med praxis kan jag inte svara på. Kontrollansvarig kanske har som praxis att skyddsutjämna armeringen vare sig det behövs eller inte.
Du har helt rätt i att armering som inte är berörbar inte behöver skyddsutjämnas. Vidare ska armeringen dessutom har jordkontakt för att det ska vara ett krav.
Fjärrvärmen låter däremot som en kandidat. Den bör skyddsutjämnas mot elnätet direkt där rör och elledning kommer in i huset. Du vill inte få in åskan ända fram till cirkulationspumpen.
Ventilationsaggregatet beror på. Har den kontakt med jord? Kan åskan leta sig in via ventilationsrör? Vi pratar då om åsköverspänningar från indirekta nedslag en bit ifrån. En direktträff i huset ger helt andra problem
Du har helt rätt i att armering som inte är berörbar inte behöver skyddsutjämnas. Vidare ska armeringen dessutom har jordkontakt för att det ska vara ett krav.
Fjärrvärmen låter däremot som en kandidat. Den bör skyddsutjämnas mot elnätet direkt där rör och elledning kommer in i huset. Du vill inte få in åskan ända fram till cirkulationspumpen.
Ventilationsaggregatet beror på. Har den kontakt med jord? Kan åskan leta sig in via ventilationsrör? Vi pratar då om åsköverspänningar från indirekta nedslag en bit ifrån. En direktträff i huset ger helt andra problem
Fjärrvärmen sitter bara nån meter från fasadmätarskåpet (som är förberett med PU skena) så det är en smal sak att fästa en jordkabel till ett kopparrör med ett kopparsvep och dra till fasadmätarskåpet. Vad är en lämplig area på en sådan kabel?
Ventilationen är bara jordad genom elanslutningen till FTX aggregatet, antar att det är för klent med 1.5mm2 area för att det ska räknas som fullgott? Sen om åskan kan leta sig in i rörsystemet har jag ingen koll på, men om det krävs och ger ökad säkerhet så har jag inga problem att dra fram en jordkabel även dit.
Vad menar han med: "pusskena skall jordas med ett spett"?
Ventilationen är bara jordad genom elanslutningen till FTX aggregatet, antar att det är för klent med 1.5mm2 area för att det ska räknas som fullgott? Sen om åskan kan leta sig in i rörsystemet har jag ingen koll på, men om det krävs och ger ökad säkerhet så har jag inga problem att dra fram en jordkabel även dit.
Vad menar han med: "pusskena skall jordas med ett spett"?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 397 inlägg
Ok, då har du det väl förspänt för att kunna göra en riktigt bra skyddsutjämning av fjärrvärmerören. 6 mm² RK brukar användas, skyddad i VP-rör om det behövs (blir om inte annat snyggare).
Med spett menar han eget jordtag. Det kan vara bra, men inget krav. Fjärrvärmerören torde tjäna som jordtag då de lär ha god jordkontakt precis utanför huset, plus att inkommande PEN brukar vara jordad inte alltför långt ifrån huset.
Ventilationen låter som att den kan jämföras med vattenburen värme, dvs kanaler som rör är jordade via de elapparater som är anslutna. Mer behövs inte för dessa.
Med spett menar han eget jordtag. Det kan vara bra, men inget krav. Fjärrvärmerören torde tjäna som jordtag då de lär ha god jordkontakt precis utanför huset, plus att inkommande PEN brukar vara jordad inte alltför långt ifrån huset.
Ventilationen låter som att den kan jämföras med vattenburen värme, dvs kanaler som rör är jordade via de elapparater som är anslutna. Mer behövs inte för dessa.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
FTX aggregatet kan vara ansluten till kanalerna med bussningar som inte är av metall. I dessa fall antar jag att kanalerna rent teoretiskt kan få en annan potential än aggregatet. Det sitter en jordningspunkt på vårt aggregat som jag kan tänka mig är till för just detta? Fick lite svävande svar från Östberg när jag frågade.
Vi har dock jordat vår armering (platta gjuten november 2012) på inrådan från vår elektriker som menade att detta var gällande krav. Har inte kollat upp detta vidare.
Vi har dock jordat vår armering (platta gjuten november 2012) på inrådan från vår elektriker som menade att detta var gällande krav. Har inte kollat upp detta vidare.
Fjärrvärmerören brukar ha ordentligt med skumisolering och skyddande plasthölje rum sig, isoleringen brukar vara hel in genom yttervägg. Närmsta "jordpunkt" är hos någon granne, om någon har pusat.Bo.Siltberg skrev:
När jag installerade mitt FTX system Östbergs Heru så stod det i installationsanvisningarna att systemet skulle anslutas till PUS. Tanken kanske är att ett stort system av metallrör kan bygga upp en stor potential vid åskurladdningar. Detta är bara en gissning från min sida. Och att man kan minska risken för skador som kan uppstå via elanslutningen av FTX genom att potentialutjämna denna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 397 inlägg
På den länken så hänvisar Elsäkerhetsverket till risk för EMC-störningar om inte inkommande fjärrvärmerör jordas.
Men eftersom inkommande fjärrvärmerör i mitt hus går direkt till fjärrvärmeväxlaren och har god elektrisk förbindelse med densamma, borde då inte fjärrvärmerören bli jordade genom växlarens elanslutning som givetvis är jordad?
Att den lilla jordsladden inte förslår mycket vid åsknerslag köper jag, men den borde väl klara att förhindra EMC störningar som, enligt elsäkerhetsverket, kan leda till att växlarens styr och reglerutrustning slutar fungera?
Jag ska i vilket fall dra en 6mm2 jordkabel mellan inkommande fjärrvärmerör och PU skenan i fasadmätarskåpet.
Men eftersom inkommande fjärrvärmerör i mitt hus går direkt till fjärrvärmeväxlaren och har god elektrisk förbindelse med densamma, borde då inte fjärrvärmerören bli jordade genom växlarens elanslutning som givetvis är jordad?
Att den lilla jordsladden inte förslår mycket vid åsknerslag köper jag, men den borde väl klara att förhindra EMC störningar som, enligt elsäkerhetsverket, kan leda till att växlarens styr och reglerutrustning slutar fungera?
Jag ska i vilket fall dra en 6mm2 jordkabel mellan inkommande fjärrvärmerör och PU skenan i fasadmätarskåpet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 397 inlägg
Vet inte vilka EMC-störningar de avser, men jag kan tänka mig att det kan bli en potentialskillnad mellan fjärrvärmerören och elsystemet. Denna borde fjärrvärmeväxlaren skyddsjordning utjämna. Det kan dock gå lite ström i den PE-ledaren. Framför allt kan det gå mycket ström genom den vid jordfel i elnätet eller åska i närheten. Där gör den grova skyddsutjämningsledaren god nytta genom att utjämna så nära inkommande rör/ledningar som möjligt.
Samtidigt är det svårt att säga någonting säkert inom detta område:
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:557447/FULLTEXT01
Det är i alla fall inte fel med ett eget jordtag. Fjärrvärmen kan man tydligen inte lita på
Risken för överspänningar kan ju också diskuteras. Bor du i tätort är du ganska skyddad mot det mesta.
Samtidigt är det svårt att säga någonting säkert inom detta område:
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:557447/FULLTEXT01
Det är i alla fall inte fel med ett eget jordtag. Fjärrvärmen kan man tydligen inte lita på
Risken för överspänningar kan ju också diskuteras. Bor du i tätort är du ganska skyddad mot det mesta.
Dock är det viktigt att komma ihåg att i befintliga anläggningar där man bara drar in fjärrvärme utan att i samband med det göra någon ombyggnad av elanläggningen så ställer myndigheten inga krav på att fjärrvärmerören ska skyddsutjämnas.
[h=3]Ansvar[/h]Det är fastighetens anläggningsinnehavare som är ansvarig för att elanläggningen är säker. Den behörige elinstallatören är ansvarig för att utföra montaget så att det uppfyller gällande säkerhetsföreskrifter.
[h=3]Ansvar[/h]Det är fastighetens anläggningsinnehavare som är ansvarig för att elanläggningen är säker. Den behörige elinstallatören är ansvarig för att utföra montaget så att det uppfyller gällande säkerhetsföreskrifter.