Nu börjar trädgårdstankarna slå till när våren börja närma sig.

Jag har funderingar på att både sätta upp ett staket och anlägga någon sorts häck på insidan. Detta för att hålla hund o barn på rätt sida (staket) samt att det ska var lite insynsskydd (häck).

Har funderat på Sverigestaket (spjälor) med syren innanför? Skulle det fungerar tro?
Någon som har något bra tips?

Nu har vi ett gammalt fult gunnebostängsel på baksidan (ca halva kvar sedna vi grävt bort en stubbe) och samma på framsidan men också en långsamt växande linguster häck (förra ägaren misskötte den men nu börjar den ta lite fart när jag har pysslat om den).

Solig hälsning,
Ullis

Det optimala är väl att du behåller Gunnemostaketet (om det bara är fult men ändå funktionellt) och kompletterar detta och låter häck växa fullt igenom detta. Fördelen är flera - det blir billigare eftersom du redan har delar av staketet och det stabiliserar en häck om du tex satsar på liguster som mår väldigt bra av förstärkningen.

Ska du satsa på ett trästaket får du förr eller senare underhållsproblem såvida du inte sätter häcken en bra bit innanför.

Om du väljer lövfällande häck kommer naturligtvis det fula befintliga staketet synas på vintern men där är ju just ligustern men även taxus (extremt långsamväxande), thuja, eller boktyper lämpliga och döljer åretom.

K
Jag hade tänkt göra samma sak, ett falurött trästaket med en syrénhäck bakom, för underhåll hade jag tänkt att fundera ut nån konstruktion med staket sektioner som är bultade i stolparna så man enkelt kan ta ner dom utifrån och måla eller fixa.

K
Fredrike skrev:
Menar att du inte tänker ha syrénhäcken på insidan då utan just bakom staketet?
Näe, jag menade på insidan, när jag skrev "bakom" tänkte jag utifrån sett ::)

Det blir himla fiiiint blanda då vita å lila bondsyrener ::)De doftar ju u n d e r b a r t.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.