Hej!

Efter att vi fått offert av murare så får det bli att putsa gavlarna själv. Han skulle ha 150.000 för ca 60kvm. Framsida och baksida är idag putsade. På ena gaveln är det ett 10-tal stenar som är frostsprängda efter en rejäl regnskur och kyla. Vad behöver ja för produkter? gärna från Weber. Hur ska jag laga stenarna?

Tack på förhand

Fick ett förslag av en hjälpsam kille ja maila på Weber:
Grunda teglet med 103 rödgrund och putsa med utstockningsbruk 134 som är ett c-bruk.
Nätning med galvat putsnät vid behov om det finns sprickor i underlaget.
Ytputs 232 cd stänk.

Låter det vettigt?
Vad är det för verktyg jag behöver?
-Trattspruta och kompressor.
-Putsslev.
-Rivbräda?
-Putsavdragare?
-Långskånska?

Mvh/Freddi

Vi står inför samma övning så jag följer detta med intresse!

Jag har fått lite olika bud om nät eller inte. Vad jag förstod så kan man putsa tunnare direkt på teglet men man kommer då att få "fuktmönster" när det är blött väder eftersom bruket mellan teglen drar till sig mer fukt.
En murare som var här och tittade sa att man först måste "grundputsa", sen fästa nät och putsa på igen... offerten var ju inte ens att fundera på som han kom med...
Jag skäms ibland som IT konsult över våra tim-penningar men det är nog inget mot vad en murare kommer med verkar det som... ;)

Vi har beslutat att vi lever med "mönster" om det nu blir så för annars blir det så vansinningt dyrt och också problem vid fönster/dörrar eftersom det blir så tjockt...

Mvh,
Anders

Ja, du verkar ha det klart i stora drag.

"Fuktmönstret" beror på att man inte har grundat ordentligt. Grundputs ersätter inte primer. Det kan man se på sprillans nya hus. Förstår inte hur folk går med på det, särskilt till det facila priser 2500 kr/m2.

Ne dom verkar tyvärr ha blivit sjukt dyr, eller så vill dom inte ha ett så litet jobb.
Hur lång tid tar ca 60kvm för en murare? Han jag fick offerten av så om han tar 600kr/h ex. moms tar de 5veckor.

Går det inte att lägga nätet direkt i utstockningsbruket? dvs du kör ett lager med det 8-10mm.

Behöver ja
-Rivbräda?
-Putsavdragare?
-Långskånska?
Något annat verktyg ja inte nämnt?

Dehär med strukturen då, 232 cd stänk har kornstorlek 2mm, går det med hjälp av sprutan att få en grövre struktur eller ska ja ha en annan ytputs?

Mvh/Freddi

isolode, ska man lägga nån primer först tycker du?

Bara så förutsättningarna är klara - Är det trästomme i kombination med tegelfasad som jag misstänker? Glöm inte att fasadens befintliga ventilation inte ska putsas över!
Jag skulle börja med att laga allt löst på tegelfasaden, sedan primat, lagt grundputs. För säkerhets skull primat igen på grundputsen, och nätat. Till sist putsat klart och målat, helst med någon 'självrengärande' fasadfärg, typ STO Lotusan.

Nät direkt i utstockningsbruket? Nja, det blir nog rätt jobbigt. De flesta har bara två händer ;)
Tidsmässigt tjänar man inte speciellt mycket, och rent praktiskt blir det besvärligt. Man bör eftersträva perfekt resultat, och här skulle man ta onödiga risker. Att göra om en fasad som blivit fel är riktigt dyrt. Inte nog med att den nya ska upp, så ska även den gamla ner.

Verktyg? Det beror på hur många som ska vara med och leka, och hur stor vana de har. Ni ska upp med drygt ett ton material. En spruta kan vara på sin plats, speciellt vid 'bättre' väderlek. Annars gäller verktyg som du har räknar upp, samt en murbruksblandare.

Hej! Nej det är ingen trästomme i kåken.

Vad ska jag använda för primer?

Weber skriver såhär om deras glasfibernät:
Appliceras i det våta utstockningsskiktet. Putsbruket ska alltidpåföras påväggen innan glasfibernätet. Arbeta in glasfibernätet i det våta bruket så det blir helt omslutet med tex en skånska.glasfibernätet ska ligga ca 2*-3 mm in i det första utstockningskik*tet. Utstockningsbruket ska ruggas upp efter en stund för attmedge god vidhäftning för nästa skikt.

Dock ska det vara 10mm utanpå nätet så de måste läggas på 2ggr.

MVH/Freddi

• Gilla
a_morell
  • Laddar…
Jag ska också putsa södersidan på mitt hus. Tegelfasad ca 55 kvm, men min offert ligger på 51000 kr med rot avdraget. De skulle använda sig av STO putssystem med fibernät. Så det skiljer verkligen från firma till firma.

Glasfibernät har man till tunnputs. Har aldrig lagt det i tjockputs. Men principen stämmer. All armering ska omslutas. Med glasfibernät måster man göra så för att få in bruk under det. Ett galvat putsnät bygger på höjden, och då finns inte samma problem. Dessutom är ett glasfibernät enkelt att handskas med (i kombination med färdigblandad puts). Ett stålnät är en helt annan sak.

Weber 324 glasfibernät: Sprickarmering av kc-putsbruk. lr är de skillnad på olika kc-putser? Kändes lättare att använda än ett galvat, speciellt när det är tegel, måste borra o plugga alla skruvar:( Tror du det är fel att använda de istället?
Dehär med strukturen då, 232 cd stänk har kornstorlek 2mm, går det med hjälp av sprutan att få en lite grövre struktur eller ska ja ha en annan ytputs?

Sitter nog med samma bekymmer, någon som har bilder före och efter åtgärd?

Stålnät hos Weber heter tydligen Weber 323 och glasfibernät 324. Den förstnämnda har större maskor. Själv har jag använt glasfibernät till tunnputs, och då STO. Med andra ord, påstår Weber att de midre maskorna är ok, och nätet inte kommer rent av att separera bruket, så stämmer det uppenbarligen.

Strukturen bestämms av putsens kornstorlek. Sedan finns det möjlighet att applicera på olika sätt - riva, filta osv.
I ditt ställe hade jag framförallt sett till att använda fiberförstärkt puts, då den enklaste sortens puts, dvs kalk-cement, har den tråkiga egenskapen att spricka, vilket beror förstås på måga andra faktorer, som stomrörelser, placering av rörelsefogar, kulören (ljus/mörk) mm.

Putsen kommer att sprutas, förmodligen med KGC trattspruta.
Ja har yrat runt på webers hemsida i flera timmar o tycker de är svårt att hitta. Så du får hemskt gärna nämna ett fiberförstärkt puts ja kan använda. Är det ytputset eller utstockningsputset?

Tack för all hjälp Isolde!

MVH/Freddi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.