Tänkte om ni kan ge mig lite råd och tankar kring vätmesystemet i mitt hus.

Huset är 2plans funkis hus med hel källare byggt 1936.
Uppvärmd yta ca 350kvm.

Just nu sitter jag med vedpanna i källaren på 30kw med 1500liter ackumulatortank.

För hålla huset varmt behöver shunta ut ca 70-80grader på systemet för att hålla 20-22º genom december-mars.
Vilket resulterar i att huset kräver 40-50kbm stjälpt ved om året.

När man reser iväg till jul så lämnar jag elpatronerna på (12kw) och shunten fullt öppen. Och det ger ca 15-17grader inne.

Så kåken drar mer än 12kw per timme på vintern.

Min rörmokare tycker jag ska satsa på bergvärme. Men jag tycker det är för stor kostnad och så binder man sig till elen. Och elen vet vi ju alla att den blir inte billigare. .

Så vad har ni för funderingar? Hur ska jag resonera?
Större vedanläggning och pellets när jag åker bort?

Eller berg/jordvärme?

Det är väl mycket upp till dig och hur du vill ha det i bekvämlighetssynpunkt.

Alla system kostar ju i princip lika mycket i initial investeringskostnad men sedan är ju Veden bra mycket billigare än övriga i driftskostnad, men kräver å andra sidan mest arbete.. Pellets kommer på andra plats och kräver mindre jobb, men återkommande underhåll på anläggningen.

Berg/Jordvärme kostar mest men kräver i princip inget underhåll, investeringen kan dock bli lite högre här om du även måste uppgradera dina radiatorer för att klara den låga framledningstemperaturen.

Vedsystemet du har nu är Extremt underdimensionerat, det är gjort för en 100m2 villa, du behöver minst 5m3 systemvolym och en rejäl panna.

Om du funderar på pellets så är det en riktig pelletspanna med ett bulkförråd som gäller, och beroende på varmvattenförbrukning så kan en välisolerad bufferttank vara behövlig..

Att kombinera Ved med Pellets fungerar men en sådan panna kostar lite mer om man vill att den ska fungera automatiskt, men dom finns. Då kan du kanske klara dig med ett veckoförråd till pelletsen.

Bergvärme vill jag inte uttala mig om då jag inte kan så mycket om sådana system, enda jag vet är att det är svårt att uppskatta reel effekt(verkningsgrad) på installerat system. Kan bli dyrare i drift än man tänkt sig om inte dimensioneringen har blivit gjord korrekt.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det man ska tänka på är väl att de flesta värmepumpar inte gillar att köra upp vattentempen till 70-80°C så risken är ju att alla radiatorer måste bytas till lågtempsradiatorer med det valet.

Satsa på flis nästan samma pris som ved men lite arbete. dock en del i investering.

Beror lite också på hur länge du ska ha huset. Bergvärme eller jordvärme gör huset lätt att sälja. Ved och flis är riktiga sänken som skrämmer bort de flesta spekulanterna.
En kusin till mig med näsa för affärer köpte ett vedeldat hus billigt som enda budgivare. Slängde ur 3 år gammal Atmos panna och 2 acktankar. Borrade för bergvärme. Kostade sammanlagt med byte av en del radiatorer på 160000.
Sålde huset 2 år senare 460000 dyrare än vad han givit. Bra budgivning med många intresserade..

350kvm och hög framledningstemp, det blir nog en dyr bergvärme installation.. Om du kan tänka dig lite underhåll så skulle jag satsa på en pelletsbrännare i befintlig panna. Det kostar väl runt 25-30 000kr.

Det beror ju på. Om du är OK med att hugga 50 kbm ved om året och sällan åker bort finns det väl ingen anledning att investera om huset ligger på landet och priserna är låga. Elpatronen kostar ju inte så mycket om det bara är några dagar per år.

Ligger huset på en privat kustremsa kanske man kan motivera lite mer. Allting beror ju på om du är missnöjd med nuvarande system och vad huset är värt.

Men 12 kW går ju att lösa med bergvärme. Sedan är frågan om huset mår bra av att du inte eldar i skorstenen. Vanligt misstag på äldre hus att man glömmer venitlationen.

Så skriv gärna lite mer. Jag fick offert i höstas i GBG på 130 tusen rotat på en 12kW-are med 225 meter hål, då tillkom radiatorbyte. Så det ligger väl någonstans där med BV.

Om det bara handlar om att hålla värmen lite mer när du åker bort är väl några Fujitsu Nocria LLVP en hyfsa billig lösning som kostar lite mindre. Kostar ca 20 papp styck installerat och rotat på Polarpumpen och ger enligt reklamen upp till 5.74 kW vid -15 grader.

/Anders

johanpelle skrev:
Beror lite också på hur länge du ska ha huset. Bergvärme eller jordvärme gör huset lätt att sälja. Ved och flis är riktiga sänken som skrämmer bort de flesta spekulanterna.
En kusin till mig med näsa för affärer köpte ett vedeldat hus billigt som enda budgivare. Slängde ur 3 år gammal Atmos panna och 2 acktankar. Borrade för bergvärme. Kostade sammanlagt med byte av en del radiatorer på 160000.
Sålde huset 2 år senare 460000 dyrare än vad han givit. Bra budgivning med många intresserade..
Hade tänkt att bo i detta hus en bra stund. Minst 5-10år.

Jag vet med mig att värderingsmän/kvinnor brukar värdera högre med bergvärme.

Får rätt så bra pris med mina kontakter på bådadera.
Runt 80-100k för bergvärme plus radiatorer.
Och typ 60-90 för vedanläggning beroende på val av ack.

Huspriserna i mitt område är inte speciellt höga ändå. Så jag är kluven om bergvärme skulle ge mig någon jättevinst.

Anders_Nilsson skrev:
Det beror ju på. Om du är OK med att hugga 50 kbm ved om året och sällan åker bort finns det väl ingen anledning att investera om huset ligger på landet och priserna är låga. Elpatronen kostar ju inte så mycket om det bara är några dagar per år.

Ligger huset på en privat kustremsa kanske man kan motivera lite mer. Allting beror ju på om du är missnöjd med nuvarande system och vad huset är värt.

Men 12 kW går ju att lösa med bergvärme. Sedan är frågan om huset mår bra av att du inte eldar i skorstenen. Vanligt misstag på äldre hus att man glömmer venitlationen.

Så skriv gärna lite mer. Jag fick offert i höstas i GBG på 130 tusen rotat på en 12kW-are med 225 meter hål, då tillkom radiatorbyte. Så det ligger väl någonstans där med BV.

Om det bara handlar om att hålla värmen lite mer när du åker bort är väl några Fujitsu Nocria LLVP en hyfsa billig lösning som kostar lite mindre. Kostar ca 20 papp styck installerat och rotat på Polarpumpen och ger enligt reklamen upp till 5.74 kW vid -15 grader.

/Anders
Självfallet kommer jag se över vent om det blir bergvärme.

50m3 är ingen jättemängd tycker jag att hugga upp.
Men med nyare vedanläggning kanske förbrukningen skulle minska med tanke på verkningsgrad och eldningsintervall.

Ok, i ditt läge hade jag gjort noll. Du är OK med nuvarande system, du åker sällan bort och huspriserna är inte så höga att du får igen BV. Och att hugga ved bekymrar dig inte. Under förutsättning att veden är billig så gör alltså ingenting. För mig är det annorlunda, bor i GBG, kåken drar 30-40 MWh/år och CTC 265an är slut, ger knappt varmvatten längre. Så allt beror på din situation.

/Anders

Anders_Nilsson skrev:
Ok, i ditt läge hade jag gjort noll. Du är OK med nuvarande system, du åker sällan bort och huspriserna är inte så höga att du får igen BV. Och att hugga ved bekymrar dig inte. Under förutsättning att veden är billig så gör alltså ingenting. För mig är det annorlunda, bor i GBG, kåken drar 30-40 MWh/år och CTC 265an är slut, ger knappt varmvatten längre. Så allt beror på din situation.

/Anders
Nej vi åket inte bort så mycket länge.
Men jag ligger borta i veckorna och jobbar meb tjenjen eldar ju. Dock får man på vintern elda ca 6-10 inlägg om dan.

Det är det jag tycker är för mycket.

Sätt in en Fujitsu Nocria som står och blåser och stöttar så borde det gå åt färre ilägg. Kostar bara 20 tusen för att prova och ger ju garanterat billigare värme än elpatronen.

/Anders

Om du har utrymme så tycks det mest vara behov av ytterligare vattenvolym för att minska antalet vedinlägg per dag. Fast det hjälper kanske inte när pannan är såpass liten? Fördelen med en uppgradering av vedpanläggningen, alt byte till pellets, el flis, är ju att allt annat är ok, dvs tot mindre investering.

Att bergvärme är högt värderat hänger säkert ihop med kundkategorin, folk som har råd att inte göra något själva. Gäller normalt inte fastigheter på landet. (Ja, ja, man ska inte generalisera, men missuppfatta mig rätt.;))

Utrymme har jag så att det räcker o blit över. Det är bara dörrhålen som begränsar.

Men nu har jag tittat på atmos 50kw panna och större ackumulatortankar.

Får se vad som händer.

Jag tycket det låter klokt med en större vedanläggning. Sådana finns ju begagnade till bra priser eftersom så många byter till bergvärme. Det behöver inte bli särskilt dyrt med en sådan. Och ved verkar ju lämpligt eftersom energibehovet är stort.

Kanske kan du försöka hitta en kombipanna för ved/pellets, alternativt koppla in pannan parallellt med befintlig panna och konvertera den befintliga till pelletspanna, om du tänker dig att vara borta mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.