3 534 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Smidig och kort tryckluftsslang
Har idag tre typer av slang till mina tryckluftsprylar. Det rör sig om grov gummislang som används som förlängning, någon tunnare halvplastig (men inte genomskinlig) slang som är skapligt följsam samt kortare spiralslang. Alla fyller sina funktioner men jag saknar ytterligare två slangar, nämligen:
- En kort (säg 2m) _mycket_ följsam slang, kan vara rätt liten innerdiameter då den används till spikpistoler.
- En något längre (säg 4m) följsam slang. Ska användas som sista stump närmast färgsprutan när jag lackerar.
Hade gärna sett att slangarna är så där härligt "gummikabelföljsamma" samt haft pressade snabbkopplingar. Antar att man får betala lite för dito slangar och vill därför veta att jag får tag på rätt prylar. Esska teknik har exempelvis otroligt mycket olika slangar men de flesta säljs på lösmeter och måste kompletteras med pressade kopplingar.
Förslag?
- En kort (säg 2m) _mycket_ följsam slang, kan vara rätt liten innerdiameter då den används till spikpistoler.
- En något längre (säg 4m) följsam slang. Ska användas som sista stump närmast färgsprutan när jag lackerar.
Hade gärna sett att slangarna är så där härligt "gummikabelföljsamma" samt haft pressade snabbkopplingar. Antar att man får betala lite för dito slangar och vill därför veta att jag får tag på rätt prylar. Esska teknik har exempelvis otroligt mycket olika slangar men de flesta säljs på lösmeter och måste kompletteras med pressade kopplingar.
Förslag?
Skulle beställa lite dammsugarslang från DUAB och noterade att de hade en 8mm armerad PVC-slang. Chansade och slängde med tre meter dito, kopplingar samt öronklämmor i varukorgen. Trots att slangen är lite småstyv p.g.a. materialet så blev lösningen kanon! Öronklämmor är bra skit. Värt att notera är man behöver större klämmor än 7-9mm för 8mm slang när man väl trär den över räfflorna på tryckluftskopplingarna.
Hur används öronklämmor egentligen? Jag fick med något liknande när jag bytte damasker på bilen, men det blev inget bra när jag försökte pressa dem med en hovtång. Jag fick helt enkelt inte tillräcklig kraft. Skall man använda speciella öronklämtänger? Finns sådana?
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Ja det verkar finnasmattiasp skrev:
http://www.luna.no/webspeed/katalog..._bid=V50&dokid=wc426746&katnr=8&katsektnr=429
Dock menar vissa att hovtång ska funka: http://www.byggahus.se/forum/verkty...nklammor-snyggare-variant-av-slangklamma.html
Själv har jag tyvärr ingen kunskap i frågan.
Det finns speciella tänger men jag använde en medelmåttigt stor Knipex hovtång. Gissningsvis går det att ta något större öronklämmor med samma hovtång sedan tar det nog stopp. Kan tänka mig att din elaka kraftändavbitare skulle fungera utmärkt om man är försiktig så att metallen inte deformeras för mycket.mattiasp skrev:
Produkter som diskuteras i tråden