Jag funderar på hur de personer som köper och installerar solvärmeanläggningar resonerar när det kommer till storlek på anläggningen.

Det verkar nästan vara mer regel än undantag att man överdimensionerar sin anläggning.
En familj kan ungefär spara energi motsvarande halva årsbehovet till tappvarmvattnet om man inte har en pool.

Vad tycker ni andra? Har jag fel i att många överdimensionerar sina anläggningar eller är det kanske så att ni inte ser en anläggning som levererar mer än halva årsbehovet av energin till tappvarmvattnet som överdimensionerad?

Vårt system är dimensionerat för att täcka 50% av värme+tappvatten. Alltså överdimensionerat. Helt nöjd med det. På sommaren är det partiellt förångning under många dagar. Systemet är nu två år i drift och värmebäraren är fortfarande som ny.

Jag tycker man ska överdimensionera systemet.

byggbävern skrev:
Vårt system är dimensionerat för att täcka 50% av värme+tappvatten. Alltså överdimensionerat. Helt nöjd med det. På sommaren är det partiellt förångning under många dagar. Systemet är nu två år i drift och värmebäraren är fortfarande som ny.

Jag tycker man ska överdimensionera systemet.
Partiell förångning fungerar bra men jag undrar över den ekonomiska kalkylen. Det utbyte ni kan tillgodogöra er per kvm solfångare blir ju mindre än från ett system som inte är överdimensionerat. Således bör ju återbetalningstiden för ett sånt system bli längre än för ett optimalt system.

Hej Hans!

Ekonomisk kalkyl? Återbetalningstid?
Alla värmesystem kostar pengar. Så är det helt enkelt. Har aldrig träffat någon som tjänat pengar med sitt värmesystem.

Men jag förstår vad du menar.

Själv tycker jag att det är viktigt att man känner sig komfortabel med sitt värmesystem.
För mig var det viktigast att värmesystemet är så miljövänligt som möjligt och att solvärmen skulle bidra med en stort andel.
Jag känner mig komfortabel med solvärmen. Det känns jättebra att 536 kwh av energibehovet för mars har hittills kommit från solvärmeanläggningen. För oss är systemet optimal så som det är.

Jag vet att många räknar som du. Konstigt att man räknar på det här sättet enbart när det gäller värmesystem. Gäller det andra saker som t.ex. bil, kök, platt-tv, ekologisk mjölk eller en dator finns det nog ganska få som gör en ekonomisk kalkyl på samma sätt.

För att svara på din fråga:
Om jag utgår från att energin kostar 1 kr/kwh så skulle "återbetalningstiden" av solvärmesystemet vara ca. 13,5 år (utan ackumulatortank, skötsel och pumpens/styrningens elförbrukning). Systemet har vi installerat själva. Arbetskostnaden är alltså inte hellre inkluderad.

byggbävern skrev:
Hej Hans!

Ekonomisk kalkyl? Återbetalningstid?
Alla värmesystem kostar pengar. Så är det helt enkelt. Har aldrig träffat någon som tjänat pengar med sitt värmesystem.

Men jag förstår vad du menar.

Själv tycker jag att det är viktigt att man känner sig komfortabel med sitt värmesystem.
För mig var det viktigast att värmesystemet är så miljövänligt som möjligt och att solvärmen skulle bidra med en stort andel.
Jag känner mig komfortabel med solvärmen. Det känns jättebra att 536 kwh av energibehovet för mars har hittills kommit från solvärmeanläggningen. För oss är systemet optimal så som det är.

Jag vet att många räknar som du. Konstigt att man räknar på det här sättet enbart när det gäller värmesystem. Gäller det andra saker som t.ex. bil, kök, platt-tv, ekologisk mjölk eller en dator finns det nog ganska få som gör en ekonomisk kalkyl på samma sätt.

För att svara på din fråga:
Om jag utgår från att energin kostar 1 kr/kwh så skulle "återbetalningstiden" av solvärmesystemet vara ca. 13,5 år (utan ackumulatortank, skötsel och pumpens/styrningens elförbrukning). Systemet har vi installerat själva. Arbetskostnaden är alltså inte hellre inkluderad.
Jag räknar på alla större investeringar.
Vad räknar du på för årsutbyte från solvärmesystemet och vad har du för uppvärmningssystem? Vad blev totalkostnaden för solvärmesystemet?
En återbetalningstid på ca 14 år är bra.

OM man bara ska ha Tappvarmvatten på sommaren så kan man ju dimensionera efter volymen man skaffar, men vill man förlänga solvärmesäsongen för att klara sig utan tillskott under längre tid så måste man överdimensionera..

Tycker inte att bara tappvarmvatten under 4 månader riktigt är lönsamt, du lär ju ändå skaffa acktank om du inte redan har en beredare med dubbelmantel. Kostnaderna drar iväg fort.. Vad kostar tappvarmvatten/år? 3k? känns inte som att det är värt att stoppa in solvärme bara för det..

ichgary skrev:
OM man bara ska ha Tappvarmvatten på sommaren så kan man ju dimensionera efter volymen man skaffar, men vill man förlänga solvärmesäsongen för att klara sig utan tillskott under längre tid så måste man överdimensionera..

Tycker inte att bara tappvarmvatten under 4 månader riktigt är lönsamt, du lär ju ändå skaffa acktank om du inte redan har en beredare med dubbelmantel. Kostnaderna drar iväg fort.. Vad kostar tappvarmvatten/år? 3k? känns inte som att det är värt att stoppa in solvärme bara för det..
Fast om du överdimensionerar anläggningen minskar ju det totala årsutbytet per kvm solfångare. Du tillgodogör dig alltså inte den totala mängd energi som levereras från solvärmesystemet. Det betyder att när du ökar solfångarytan så du får överskott ökar du kostnaden snabbare än utbytet per kvm solfångare. Det leder alltså till att ju större system över gränsen för överskott desto sämre nyttiggjort årsutbyte per kvm solfångare.

Jag har en fråga.. Vad har du för uppvärmningssystem nu? Direktel eller Olja?

Vad menar du med överdimensionera? Har du en ackumulatortank nu? Har du koll på termodynamiken och hur allt fungerar vad gäller skiktning och laddning/urladdning..

Jag vill mena att du bara sitter och läser siffror, det fungerar inte i verkligheten..

För att få till det du kallar årsutbyte krävs ett rejält optimerat system, och det fixar inte många rörkrökare.. Dom som skaffar solvärme gör det för att det är bekvämt, inte för att det är den bästa investering dom gjort. Då ska man satsa på OMX.

Säg att du har bara 70% av dom soltimmar som du brukar ha 5 år i rad, hur fungerar din kalkyl då? Elpatronen får jobba på för att fylla dessa 30% som du ite hade räknat med i din kalkyl, och bums så ökar din "återbetalningstid" med 3år..

KOm ner på jorden,

Funderar du lika när du köper en bil? Att den ska betala sig?

Redigerat:
ichgary skrev:
Jag har en fråga.. Vad har du för uppvärmningssystem nu? Direktel eller Olja?

Vad menar du med överdimensionera? Har du en ackumulatortank nu? Har du koll på termodynamiken och hur allt fungerar vad gäller skiktning och laddning/urladdning..

Jag vill mena att du bara sitter och läser siffror, det fungerar inte i verkligheten..

För att få till det du kallar årsutbyte krävs ett rejält optimerat system, och det fixar inte många rörkrökare.. Dom som skaffar solvärme gör det för att det är bekvämt, inte för att det är den bästa investering dom gjort. Då ska man satsa på OMX.

Säg att du har bara 70% av dom soltimmar som du brukar ha 5 år i rad, hur fungerar din kalkyl då? Elpatronen får jobba på för att fylla dessa 30% som du ite hade räknat med i din kalkyl, och bums så ökar din "återbetalningstid" med 3år..

KOm ner på jorden,

Funderar du lika när du köper en bil? Att den ska betala sig?
Jag har bergvärmepump och således ingen möjlighet att installera solvärme och få det lönsamt.
Jag har självklart koll på termodynamiken, det måste man kunna om man jobbar i energibranschen.

Det är märkligt att folk hetsar upp sig så fort man börjar prata återbetalningstid i samma mening som solvärme. Om jag tolkar dig rätt så ska man strunta i att undersöka om systemet är lönsamt. Gör du så även för andra större investeringar?

Det går att få ett solvärmesystem både bekvämt och lönsamt om man dimensionerar det rätt.

Enligt min erfarenhet fungerar siffror bra i verkligheten och beräkningsmässigt kan man komma nära verkligt utfall.
Och det är inte speciellt svårt att få till ett system som fungerar bra i verkligheten

När jag köper bil så gör jag ekonomiska jämförelser för att se vilken bil som har den bästa totalekonomin. Menar du att du inte gör det? Att göra en sån stor investering utan relevant beslutsunderlag tycker jag är dumt.

HansR skrev:
Att göra en sån stor investering utan relevant beslutsunderlag tycker jag är dumt.
Tack för det!

Kanske har vi alla olika beslutsunderlag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.