Halloj,
Våren börjar väl närma sig ?
Nåja, iallafall börjar fruns planer för min tid i sommar börjar ta form.
Vi kommer att bygga en del murar och kommit fram till att gabioner kommer att bli fint.
Frågor till forumets samlade vishet och erfarenheter:
  • Var har, ni som byggt med gabioner, köpt era (vill få fram en prisbild)
  • Har ni byggt med mellanvägg ? Dvs. finare stenar framtill ?
  • Var köpte ni de finare stenarna ?
  • Fyllde ni gabionerna manuellt eller med maskin ?
Vi bor i Stockholmsområdet så inköpserfarenheter i närområdet är extra intressant :)
 
Jag har kompletterat med ett par gabioner för ett par år sedan. Köpte mina via nätet och de kostade - med transport - ca 600 kr/st. Sök på nätet! Jag är nu inte så förtjust i den sorten som har spiraler som kopplar ihop sidorna och varandra. Kan du finna en typ med annan konstruktion blir det nog snyggare. Det är praktiskt med mellanvägg. Då kan man tom ha gräsmatta som täcker en del av gabionen (med duk under jorden). Jag har fyllt dem själv och manuellt. Det är ok om det är som för mig - att de täcker en sluttning och nivåskillnad i trädgården. Mina är ca 100 cm höga. Det är svårare att få de snygga om de skall vara synliga från bägge håll och svårare att fylla maskinellt.
Jag har bara använt stenar från ursprungsmarken och valt de vackraste till utsidan.
 
600 kr st, hur stor var de då?

Jag är på jakt efter gabioner som är 50 cm höga och 50 cm djupa och så långa som möjligt...
 
Jag har för mig att de var/är ca närmare 100x100x100.
 
Tack för svaret. Mina kommer att bli ca 120 cm höga och en meter djupa.
Jag f
Har sett en del som haft riktigt fina stenar men tittar man runt efter sten material så är det oftast i för liten fraktion.
Tack för tippset om spiralerna. Jag hittade Viacons gabioner för bra pris lokalt så jag ska kolla bur man "skarvar" dessa.
 
Kalasclas skrev:
600 kr st, hur stor var de då?

Jag är på jakt efter gabioner som är 50 cm höga och 50 cm djupa och så långa som möjligt...
Vad skall du ha dom till? Avskiljare, stödmur osv? Här finns några återförsäljare av gabiola
http://svenskageotech.se/gabioner.htm

Flisby säljer storlekar på 200x50x50 och kostar 1400kr/st. Du behöver en halv m3 till varje bur.
Fraktionsstorlek beror på maskstorlek, dessa skiljer sig beroende på modellen du vill ha.

Lycka till
 
Scout skrev:
Tack för svaret. Mina kommer att bli ca 120 cm höga och en meter djupa.
Jag f
Har sett en del som haft riktigt fina stenar men tittar man runt efter sten material så är det oftast i för liten fraktion.
Tack för tippset om spiralerna. Jag hittade Viacons gabioner för bra pris lokalt så jag ska kolla bur man "skarvar" dessa.
Attans.. svarade på fel anv. men notera mitt inlägg ovan. Ser nu att du hittat något som passar. Spiralvarianten känns spontant mer "safe" pga hållfastheten gentemot trådvarianten.
 
Jag måste studera på plats hur det ser ut med spiraler.
Viacons gabioner finns upp till5 meter vilket passar oss fint och då blir det inte så många skarvar.
De har 76*76 mm i rutnätet.
Jag har tittat på Geotechs variant men de verkar ha 100*100 mm rutor.
Med tanke på höjden på våra stödmurar kommer vi att först ha en på 100 cm hög och 100 djup och den övre blir 50 djup och hög.
Det kommer att bli en terrassering med terrasser i flera steg.
 
Scout skrev:
Jag har tittat på Geotechs variant men de verkar ha 100*100 mm rutor.
Stämmer, dom har även en garden serie som omfattar mindre rutmömster. Dock har dom inte dom längderna du efterfrågar.
 
Hoppsan, det hade jag bommat.
Dock så kostar Viacons bara 900 kronor för en gabion som är 2*1*1 meter så det blir ju aningen billigare.
Frågan som kvarstår, och jag vänder mig i första hand till stockholmare, var har ni fått tag på fyllningen ?
 
Svarar väl åt mig själv då ;)
Med hjälp av Mr Google hittade jag en stenkross bara en mil bort.
Som vanligt är det transporten som kostar men 90-150 kostade 95 kronor / ton
 
VIKTIGT !!!
Det alla missar när de köper gabioner är rostskyddet. Finns billiga kinagabioner som rostar efter en vinter eller efter något år eller 2, sedan finns det certifierade testade gabioner.

A och B !!!!

A = Rostskyddet !!!!
1: Kallgalvade gabioner är bara skräp. Kina skräp
2: Varmgalvade gabioner är halvskräp. Kina skräp
3: Alu-zink galvade gabioner vilka tål <1000 timmar saltspraylösning är inget att satsa på.
4: Aluzink Bezinal A Gabioner tål >1000 timmar i saltspraylösning, Bra val !
5: Aluzink Bezinal 2000 A gabioner >3000 timmar i saltspraylösning är kvalitativa gabioner, klarar minst 50-100 år utan att rosta. Bäst Val !

Fråga Alltid efter certifikat på tråden samt ytbeläggning !

B = Tråddimmensionen
Superbudget 2,5 - 3,0 mm
Standard 3,5 - 4,0 mm
Hög kvalitet 4,5 -5 mm

Ha alltid koll på A och B !

Gabioner sätts ihop med spiraler eller med C-ringar (det senare kräver specialverktyg som du köper), vanligtvis.

Känner till 2-3 firmor som levererar kvalitets gabioner, resterande vad jag vet är inte värda pengarna ..
 
  • Gilla
Mackeri och 1 till
  • Laddar…
Vorde det inte högst lämpligt att nämna lite namn på dessa firmor som säljer kvalitetsprylarna och gärna lite priser.

Jag letar efter gabioner i Jönköpings län och det är ju tämligen svårt att hitta nått matnyttigt alls, hittar man något så verkar det bara vara tillverkare och ingen ÅF information, priser är än värre, är det nått jag hatar så är det om man ska behöva ringa runt för att få priser på en vara som de lika väl kan skriva på sin hemsida.

Finns det ingen bra butik på nätet?

Finns en massa på Ebay men det verkar bara vara varmgalvade saker.
 
Intressant med infon om kvaliten på gabioner, jag kontaktade Flisby och fick offert, men kostnaden blir alldeles för stor, vet inte ens om de räknas som att sälja kvalitesgabioner, gör de inte det så är riktiga gabioner riktigt dyrt..
 
Jag har inte köpt några ännu men tittade på www.billigamarkprodukter.se.
När jag frågade om detaljer hänvisade de till Viacons hemsida så tydligen är det de som tillverkar.
Prisbilden är ju betydligt "bättre" än ex. Stenbolaget eller Flisaby som även de har priser utsatta på sina hemsidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.