Måste få bort ett element i ett badrum som ska kaklas om, men jag får inte tät på den här avstängningsventilen som sitter i ena änden av elementet.
Enda sättet att få det tätt är att skruva på locket igen, som tur är
Finns det nya stryp-insatser att köpa? antar att den som sitter i är rostig och inte tätar.
Jag bor i ett 5 våningshus så hade gärna sluppit att stänga av allt vatten och tömma hela 5 våningar på vatten eftersom jag bor längst ner :/
Enda sättet att få det tätt är att skruva på locket igen, som tur är
Finns det nya stryp-insatser att köpa? antar att den som sitter i är rostig och inte tätar.
Jag bor i ett 5 våningshus så hade gärna sluppit att stänga av allt vatten och tömma hela 5 våningar på vatten eftersom jag bor längst ner :/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
En klassiker att inte skruven är tät, utan det är locket som tätar.
Bor du i bostadsrätt tror jag inte du själv är ägare till radiatorerna. Dom tillhör föreningen! Men det kan variera
Bor du i bostadsrätt tror jag inte du själv är ägare till radiatorerna. Dom tillhör föreningen! Men det kan variera
Japp bostadsrätt, men dom är hur snåla som helst och det skulle ta flera månader innan dom tar ett beslut om dom ska stå för det :/
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Varför måste byta retur-ventilen?
Om locket tätar så kan du ju lägga en trasa under när du tar bort/sätter tillbaka radiatorn. Måla på lite mera färg på locket efter allt är klart så kan du ju glömma det hela sen!
Om locket tätar så kan du ju lägga en trasa under när du tar bort/sätter tillbaka radiatorn. Måla på lite mera färg på locket efter allt är klart så kan du ju glömma det hela sen!
Ja jag funderar på att stänga ventilen så gott det går, borde dämpa flödet såpass att jag kan skruva på en blindplugg på röret där elementet satt och sedan på med locket så bordet det bli tätt. Ska köpa en handdukstork istället för det där fula 50-tals elementet.
Kommer ju blindplugga båda ställena och sedan kakla rummet, sen när det är dax att få dit handukstorken får jag väl ta dit en röris som drar rör till rätt ställe och då måste han nog stänga av husets elementförsörjning så han kan ta bort termostaten för den kommer ju inte se så vacker ut med det nya.
Nån som vet vad det kan va för dimension på muttern till elementet?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Mät diametern på snutten mellan radiatorn och muttern:
Jag gissar att den är ca 17mm och då blir det 3/8 (10)
Då passar RSK 482 02 10:
http://www.vvs-boden.se/ezze-propp-forkromad-med-kontatning-10-p-5194.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att den är ca 17mm och då blir det 3/8 (10)
Då passar RSK 482 02 10:
http://www.vvs-boden.se/ezze-propp-forkromad-med-kontatning-10-p-5194.html
Hade inget skjutmått hemma men en 17-nyckel passade precis runt röret. Stort tack ! Ska köpa en sån koppling imorgon och testa.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det här för koppling och hur får man den tät?
Vatten & Avlopp -
Hur får jag bort den här?
Trädgård allmänt -
Hur får jag den här övergången från 32mm PEM till 12 mm vinkel?
Vatten & Avlopp -
Vad har ni för erfarenheter av rikatronic 4 på RIKA kaminer. Värt merkostnaden? Vad tycker någon här??. Kan man räkna hem merkostnaden på något sätt.
Ved, Pellets, Flis -
...och hur får man ner den här på golvet??
Verktyg, Maskiner & Fordon