Ska ha en rörelsevakt utomhus riktad över en stig/väg.
En bit bort sitter mottagaren som piper till när något djur/människa/bil passerar.
För att inte få falsklarm på nedblåsande löv, buskar som rör sig i vinden tänkte jag detta.

Tanken är att sätta denna med sensorn riktad i ett 50mm rör som pekar över stigen.
Har ni några fler förslag för att centrera och begränsa avkänningsområdet?
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...med-sandare-p50295#ProductDetailedInformation
rorelsevakt-ir-med-sandare

Till vissa finns det små täckbitar att avgränsa med....men det funkar med tape också.....

Om jag inte minns fel så ingår det avgränsade till nexas sensor

Finns det inte alternativa deckare? Vill minnas att det finns "IR curtains" till en del larm.

Det optimala hade nog varit en riktig linjedetektor, men en sån är långt ifrån gratis i jämförelse med billiga rörelsedetektorer avsedda för belysning.

Hur långt avstånd handlar det om?

Suhagg skrev:
För att inte få falsklarm på nedblåsande löv, buskar som rör sig i vinden tänkte jag detta.
Inte tror jag den där sensorn reagerar på löv och grenar, det är ju egentligen inte rörelse som dom detekterar utan temperaturförändringar. Men hursomhelst, ett rör är ju en bra idé. Borde bli effektivare riktverkan än med tejp.

Sensorn kommer sitta 1m ifrån vägen. Där ska den nå ca 5m rakt över vägen. Andra sidan är det tät granskog. Den ska känna av människor och bilar är förhoppningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.