19 384 läst · 15 svar
19k läst
15 svar
Isolera med Ekofiber på vinden? Funderingar, erfarenheter?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Har i helgen haft hemma en isoleringsfirma för att inspektera min vind inför eventuell tilläggsisolering med ekofiber. Har idag 15 cm spån och de rekommenderar att lägga på 40 cm ekofiber för fullgod isolering vilket stämmer med vad som framkom vid besiktningen. Man får tydligen räkna med att den sjunkit ihop ca 10% efter 6 månader.
Så jag undrar om det finns några hyfsat färska erfarenheter här kring Ekofiber? Vad kan man räkna med för kostnad per kvm vid 40 cm tjocklek? Är ni nöjda med resultatet?
Vi pratade om vilka förberedelser jag behövde göra, det enda jag skulle göra är att slänga ut en del bitar av överbliven mineralull och cellplast som ligger utkastat ovanpå spånet samt att regla upp till den önskade höjden. Därefter kratta ut spånet mot ytterväggarna och försöka trycka ner så mycket jag kan i väggarna då det säkert har sjunkit ihop där. Sedan jämna till höjden och lägga på landgång ovanpå nya regelverket.
Verkar detta rimligt?
Idag ser vinden i princip ut så här:
De föreslog att jag skulle regla upp med 22x95 enligt denna lösning med landgång av råspont ovanpå, då undviker man att få köldbryggor i regelverket eftersom man fyller fibern ovanpå befintliga golvreglar. Några åsikter om detta? Nån som gjort på samma sätt? Hur har ni gjort annars?
Sett i genomskärning:
Hoppas ni kan tolka mina skisser...
Så jag undrar om det finns några hyfsat färska erfarenheter här kring Ekofiber? Vad kan man räkna med för kostnad per kvm vid 40 cm tjocklek? Är ni nöjda med resultatet?
Vi pratade om vilka förberedelser jag behövde göra, det enda jag skulle göra är att slänga ut en del bitar av överbliven mineralull och cellplast som ligger utkastat ovanpå spånet samt att regla upp till den önskade höjden. Därefter kratta ut spånet mot ytterväggarna och försöka trycka ner så mycket jag kan i väggarna då det säkert har sjunkit ihop där. Sedan jämna till höjden och lägga på landgång ovanpå nya regelverket.
Verkar detta rimligt?
Idag ser vinden i princip ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De föreslog att jag skulle regla upp med 22x95 enligt denna lösning med landgång av råspont ovanpå, då undviker man att få köldbryggor i regelverket eftersom man fyller fibern ovanpå befintliga golvreglar. Några åsikter om detta? Nån som gjort på samma sätt? Hur har ni gjort annars?
Logga in
Skapa konto
Sett i genomskärning:
Logga in
Skapa konto
Hoppas ni kan tolka mina skisser...
Principen verkar väl vettig, men uppreglingens enda syfte är väl att hålla uppe landgången? Känns i så fall på gränsen till överdimensionerad - borde kanske räcka med att ha en stötta på mitten för tvärgående 22*95?
Har lite samma planer på sikt att isolera med ekofiber, men har hört lite olika åsikter om takfotsventialtion. Vad sa din firma om takfotsventilation?
Har lite samma planer på sikt att isolera med ekofiber, men har hört lite olika åsikter om takfotsventialtion. Vad sa din firma om takfotsventilation?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
De sade att jag skulle trycka ut befintliga spånet mot takfoten och ner i väggarna så mycket jag kan, sedan blåser de på med sin fiber så det blir fullt utan spalter mot takfoten, med tiden sedan så packas fibern ihop så jag kommer efter nåt halvår/år ändå få en spalt på några cm, kanske 5-6 cm. Och det menade de är fullt tillräckligt.
Ok, kände också att det kanske är överdimensionerat, den enda är ju då om man ska lägga täckande golv och ha nån förvaring ovanpå, då kanske det är vettigt att ha lite stadigare?
Ok, kände också att det kanske är överdimensionerat, den enda är ju då om man ska lägga täckande golv och ha nån förvaring ovanpå, då kanske det är vettigt att ha lite stadigare?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Har nu fått ett pris på isoleringen, ca 14.000:- efter rotavdrag. Vindsytan är ca 50 m[SUP]2[/SUP] och de lägger på 35 cm ekofiber. Jag själv reglar upp för landgång eller golv.
Skulle bli 18 m[SUP]3[/SUP] ekofiber, ca 780:-/m[SUP]3[/SUP] inkl. mtrl o arbete.
Låter det rimligt?
Skulle bli 18 m[SUP]3[/SUP] ekofiber, ca 780:-/m[SUP]3[/SUP] inkl. mtrl o arbete.
Låter det rimligt?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
I november 2011, dvs för drygt ett år sedan, fick jag lösull sprutat i kattvindar ca 9 m[SUP]3 [/SUP]samt ca 11 m[SUP]3[/SUP] på en stallvind. Alltså 20 m[SUP]3 [/SUP]totalt.hahalj skrev:
Detta var stenull, Rockwool. Det kostade 13500 inkl moms. Inget ROT pga nybygge.
Jag antar att eko-fibern är lite dyrare än stenull, så priset är väl inte helt orimligt.
jag använde celluvilla tror jag det hette, finsk motsvarighet, återvunnet tidningspapper. jag betalade efter rot ca 9000kr för 65-70kvm och 35cm tror jag det var. en firma som hade ekofiber var betydligt dyrare vill jag minnas när jag kolla priserna.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
En liten uppföljning, fick isoleringen gjord för några veckor sedan och det gick åt 25 m[SUP]3[/SUP] , lite mer än beräknat, de gjorde jobbet på ca 3 timmar och fakturan landade på drygt 15.000:- efter ca 2.500 i rot-avdrag.
Mitt eget förarbete med uppregling kostade ca 1000-lappen i material med råspont, reglar och spik/skruv. Min arbetstid fördelade sig om ca 6 dagar med i snitt 4 timmars arbete per dag, vilket var max man orkade med mitt i stekheta sommaren med temperaturer på över 40 grader på vinden som värst...:wow:
Mitt eget förarbete med uppregling kostade ca 1000-lappen i material med råspont, reglar och spik/skruv. Min arbetstid fördelade sig om ca 6 dagar med i snitt 4 timmars arbete per dag, vilket var max man orkade med mitt i stekheta sommaren med temperaturer på över 40 grader på vinden som värst...:wow:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Och så här blev uppreglingen, är inte tänkt att den ska hålla uppe några tyngre saker, bara lättare förvaring:
Och så här blev slutresultatet innan golvläggning:
Logga in
Skapa konto
Och så här blev slutresultatet innan golvläggning:
Logga in
Skapa konto
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Jag har f.n. golv på ca 25% av ytan, det håller utmärkt för lite flyttkartonger och annan lätt förvaring. Närmast mittgången får man plats med två flyttkartonger på varandra i höjdled. Lägger jag ut råspont på resten av golvet så blir det mycket förvaringsyta. Men än så länge räcker nuvarande gott och väl för vårt behov.
Hur mycket av våningen under motsvaras av den yta du lagt ekofiber på? Dvs finns det snedtak på våningen under? Hur mycket räknar du med att spara i uppvärmningskostnad?
Jag funderar på att göra samma sak men vinden täcker bara ungefär 1/3-del av undervåningens totala takyta, resten är snedtak.
Jag funderar på att göra samma sak men vinden täcker bara ungefär 1/3-del av undervåningens totala takyta, resten är snedtak.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Vinden täcker 100% av den uppvärmda ytan på våningen under. Vi har mansardtak och kattvindar med snedtak längst ut, men dessa är inte uppvärmda, där har vi mest träspån i isoleringen mot taket.
Vad gäller besparing så är det ju lite svårt att räkna på, i mitt fall hade vi 10-15 cm träspån som vindsisolering innan ekofiber-isoleringen och jämför jag den väderkompenserade elförbrukningen för december 2012 med 2013 så har jag en besparing på nästan 1300 kWh, jämför jag januari 2013 med 2014 är besparingen på ca 900 kWh. Så visst är det en reell besparing. Besparingen kommer ju främst under vintern så en gissning är att det kommer landa på runt 3000 kWh/år. Med nuvarande elpriser kanske investeringen är återbetald på ca 5-7 år.
Vad gäller besparing så är det ju lite svårt att räkna på, i mitt fall hade vi 10-15 cm träspån som vindsisolering innan ekofiber-isoleringen och jämför jag den väderkompenserade elförbrukningen för december 2012 med 2013 så har jag en besparing på nästan 1300 kWh, jämför jag januari 2013 med 2014 är besparingen på ca 900 kWh. Så visst är det en reell besparing. Besparingen kommer ju främst under vintern så en gissning är att det kommer landa på runt 3000 kWh/år. Med nuvarande elpriser kanske investeringen är återbetald på ca 5-7 år.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Förutom att huset håller värmen bättre på vintern så får du troligen en omvänd vinst på sommaren.
En oisolerad vind kan bli ruggigt het varma soliga sommardagar, så isoleringen bör göra att värmen inte strålar ner i bostaden då.
(= mindre behov av AC )
En oisolerad vind kan bli ruggigt het varma soliga sommardagar, så isoleringen bör göra att värmen inte strålar ner i bostaden då.
(= mindre behov av AC )