6 202 läst · 10 svar
6k läst
10 svar
Byta kran vid vattenmätaren?
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 517 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 517 inlägg
Hej, vi har vår vattenmätare i tvättstugan och funderar nu på att sätta upp en arbetsbänk längs väggen mätaren sitter på. Den skulle då hamna inne i ett skåp. Avläsning av mätaren kommer inte blir några större bekymmer (lite knöligare, men fullt möjligt). Vår mätarplats ser ut ungefär så här:
http://www.stockholmvatten.se/commondata/images/kund/Vattenmätare_2.jpg
Däremot krävs en hel del handstyrka för att vrida runt kranen för vattenavstängningen - och det kommer nog bli svårt att få till inne i skåpet.
Är det nån som kan svara på om det är okej att byta ut kranen efter mätaren mot en kulventil (typ: http://www.rinkabyror.se/images/upload/artiklar/_200x200/3066_1.jpg) eller är det någon som har förslag på en smidigare lösning på problemet?
//U
http://www.stockholmvatten.se/commondata/images/kund/Vattenmätare_2.jpg
Däremot krävs en hel del handstyrka för att vrida runt kranen för vattenavstängningen - och det kommer nog bli svårt att få till inne i skåpet.
Är det nån som kan svara på om det är okej att byta ut kranen efter mätaren mot en kulventil (typ: http://www.rinkabyror.se/images/upload/artiklar/_200x200/3066_1.jpg) eller är det någon som har förslag på en smidigare lösning på problemet?
//U
Det går utmärkt. Tänk på att båda sidorna av mätaren är plomberade, och i vissa fall så kan du inte skruva loss den gamla kranen utan att aningen ta fram tigersågen och såga loss kranen, ellet bryta en plombering.
Behöver du bryta plomberingen så ska VA-verket plombera om den, och du bör föranmäla tror jag.
Behöver du bryta plomberingen så ska VA-verket plombera om den, och du bör föranmäla tror jag.
Tänk även på att nätägaren kan ha åsikter om att placera mätaren i ett skåp.
Hos mig var det tvärstopp oavsett om den gick att läsa av eller inte, den fick absolut inte sitta i ett skåp.
Mitt fall rörde ett nybygge, kanske är det andra regler vid befintliga installationer, många hus har ju mätarna inbyggda i skåp och i dessa fall är det ju som det är, inget man tvingas åtgärda.
Hos mig var det tvärstopp oavsett om den gick att läsa av eller inte, den fick absolut inte sitta i ett skåp.
Mitt fall rörde ett nybygge, kanske är det andra regler vid befintliga installationer, många hus har ju mätarna inbyggda i skåp och i dessa fall är det ju som det är, inget man tvingas åtgärda.
Japp, en del kan vara så tjuriga att de vänder och går hem tills bänken och allt bråte är flyttat från vattenmätaren.Gabbe1 skrev:Tänk även på att nätägaren kan ha åsikter om att placera mätaren i ett skåp.
Så jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag gav mig på sådant här.
Ring till kommunen och be dom vrida av vattnet, sen byter du kranarna mot nya kulventiler. Sen e de vara be dom komma ut igen och vrida på det och så plomberar dom på samma gång
De e ingen bra idé att stänga av vattnet själv ute i gatan, går ventilen sönder kan det bli väldigt dyrt....
De e ingen bra idé att stänga av vattnet själv ute i gatan, går ventilen sönder kan det bli väldigt dyrt....
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 517 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 517 inlägg
Tack för alla svar, så länge jag har bott här har jag alltid läst av mätaren själv - men då sammanfattningen krilleman_215 hittade faktiskt är skriven av min hemkommun kanske det är bra att göra den så tillgänglig som möjligt - ska bara fundera på hur.
Jag har samma fundering kring detta då jag ska koppla på mig på det kommunala den dag min pump inte vill vara med och leka. Tanken är att den ska sitta under en arbetsbänk men hade då tanken att en del av bänken ska ha en "lucka". Alltså vara uppvikbar där mätaren sitter. Inte riktigt funderat färdigt än då detta inte är fokus på just nu men en liten tanke som kanske kan inspirera. Ytterligare en tanke jag hade var att ha mätaren ovan bänk.ullet skrev: