21 007 läst · 55 svar
21k läst
55 svar
Få ut 400v ur 230v uttag
snaggletooth skrev:Finns gott om trafos för 400 <-> 230V, dock inga som kan omvandla 1-fas till 3-fas, för det är frekvensomvandlarens uppgift.
Nej, en som matas med 1-fas 230V kan bara ge 3x230V ut vanligtvis, har aldrig sett någon, men det finns kanske de som har step-up inbyggt. Däremot finns det de som matas med 1-fas (edit: eller 2-faser egentligen) 400V, inte helt ovanligt, som då ger 3x400V.
Där har du fel ! finns inga problem med att mata in 230v enfas i en frekvensomriktare av rätt modell
och få ut 3x400v
om du tänker efter så är ju 3 fas också 230v mellan respektive fas och nolla 400v blir det mellan 2 faser pga fasförskutningen mellan faserna
frekvensomriktaren likriktar 230v sen läggs de ut med 0,120,240 graders förskjutning L1 L2 L3 voila har du 400v eller om du så vill 3x230 volt mot nolla
Nej, en traditionellt byggd omvandlare som matas med 1-fas 230V kan inte ge 400V på utgången, det är en fysisk omöjlighet!tomlan skrev:Där har du fel ! finns inga problem med att mata in 230v enfas i en frekvensomriktare av rätt modell
och få ut 3x400v
om du tänker efter så är ju 3 fas också 230v mellan respektive fas och nolla 400v blir det mellan 2 faser pga fasförskutningen mellan faserna
frekvensomriktaren likriktar 230v sen läggs de ut med 0,120,240 graders förskjutning L1 L2 L3 voila har du 400v eller om du så vill 3x230 volt mot nolla
Däremot om den hade en DC/DC-step-up converter inbyggd också så skulle det vara möjligt.
Mellan respektive faser ligger 400V, om de är fasförskjutna 0,120,240 grader.snaggletooth skrev:
Mellan fas och nollan är det 230V.
Det skulle vara möjligt att bygga en frekvensomriktare som fungerar så. Det går att ha två seriekopplade kondensatorer till mellanledet där mittpunkten är ansluten till nollan. Den frekvensomriktaren skulle om den finns kunna matas med enfas 230 volt och leverera ut trefas 460 volt. Dock har jag aldrig sett en sådan. Med en konventionell frekvensomriktare kan man aldrig få ut en högre spänning än den matas med. En av faserna ut kan inte ha en negativ spänning relativt nollan samtidigt som en annan fas har en positiv spänning relativt nollan.stoif skrev:
Helt omöjligt att omvandlaren kan skapa ett spänningssving på 400V från 230V. En motor med märkspänningen D230/Y400 som ansluts till en 1-fasmatad omvandlare måste D-kopplas för 230V.stoif skrev:
Om man inte tar till andra betydligt mer komplicerade metoder i DC-steget vill säga.
Läs på lite om 3-fas ellära så förstår du hur det fungerar.
Medlem
· Stockholm
· 433 inlägg
För att slippa huvudvärk med olika anläggningar hos olika kunder kanske det är värt att investera i ett sådant här? http://www.blocket.se/jonkoping/Dieselelverk_6_0_kw_med_3_fas___1_fas_uttag_32950304.htm
Oavsett lösning så lär ju inte effekten ut bli speciellt bra eftersom man tappar effekt i varje steg. Att först förskjuta 1-fas 230V till tre faser (=två förskjutningar) och sedan lägga på transformator på 230V->400V på samtliga tre faser (=tre transformatorer) och allt detta ska matas av en 10A säkring (eller ev. 16A om man har tur) innebär att man inte kan belasta sin slutliga 3-fas apparatur med några större effekter skulle jag tro...
Kan någon räkna på det vore det ju intressant...?
Jag räknade trefas effekter med gradskiva och linjal när jag gick i skola och det var länge sen så det är inget jag kommer ihåg hur man gör längre...
Alternativet vore väl att driva en trefas generator med en en-fas motor... Vad kan max. effekt bli då?
Mvh,
Anders
Jag räknade trefas effekter med gradskiva och linjal när jag gick i skola och det var länge sen så det är inget jag kommer ihåg hur man gör längre...
Alternativet vore väl att driva en trefas generator med en en-fas motor... Vad kan max. effekt bli då?
Mvh,
Anders
Du blandar ihop saker. Utan att blanda in hur eventuella omriktare eller motorer fungerar:snaggletooth skrev:Helt omöjligt att omvandlaren kan skapa ett spänningssving på 400V från 230V. En motor med märkspänningen D230/Y400 som ansluts till en 1-fasmatad omvandlare måste D-kopplas för 230V.
Om man inte tar till andra betydligt mer komplicerade metoder i DC-steget vill säga.
Läs på lite om 3-fas ellära så förstår du hur det fungerar.
Om du tar en en-fas 230V RMS, gör den till tre 230V RMS där de ligger 0,120,240 grader förskjutna så har du en perfekt trefas.
Som din "400V motor" skulle fungera perfekt med, då den använder fas-fas spänningen, som ju då är 400V.
Du behöver inte göra ngn 230V -> 400V konvertering. Du hittar 400V fas till fas, bara de är fasförskjutna på rätt sätt.anders07 skrev:Oavsett lösning så lär ju inte effekten ut bli speciellt bra eftersom man tappar effekt i varje steg. Att först förskjuta 1-fas 230V till tre faser (=två förskjutningar) och sedan lägga på transformator på 230V->400V på samtliga tre faser (=tre transformatorer) och allt detta ska matas av en 10A säkring (eller ev. 16A om man har tur) innebär att man inte kan belasta sin slutliga 3-fas apparatur med några större effekter skulle jag tro...
Mvh,
Anders
Det finns det ju.... Elverket....AndersS skrev:
Förlåt jag var tvungen....men du har rätt...
Men med tanke på vad en sån pryl lär kosta så är det nog bättre att man som hantverkare nekar jobb som innebär att man måste använda en 3-fas maskin och det inte finns 3-fas hos kunden... då det nog inte hade kunnat bli någon förtjänst.....
Precis, det finns 3-fas tillgängligt hos de flesta men i vissa fall får man fixa lösningar som skrivits om i tråden med adapter för spis eller temporär lösning i central. Och har man jobb ute där det krävs 3-fas men saknas så får man fixa ett elverk, ett dieseldrivet med 3-fas kan man få för runt 10.000:-.Odjuret skrev:Det finns det ju.... Elverket....
Förlåt jag var tvungen....men du har rätt...
Men med tanke på vad en sån pryl lär kosta så är det nog bättre att man som hantverkare nekar jobb som innebär att man måste använda en 3-fas maskin och det inte finns 3-fas hos kunden... då det nog inte hade kunnat bli någon förtjänst.....
Bättre pris kanske?
http://www.jula.se/elverk-sg-4200-740053
Något tungt att släpa uppför trappor...
http://www.jula.se/elverk-sg-4200-740053
Något tungt att släpa uppför trappor...
Redigerat:
Man kan som sagt inte göra så. De tre faserna ut är inte galvaniskt skilda. När den första fasen når sitt max på 325 V skall den andra och tredje fasen ligga på -163 V. I det läget skall skillnaden mellan den högsta och lägsta spänning som frekvensomriktaren skickar ut vara 488 V. Den största potentialskillnad som frekvensomriktaren kan bjuda på är 325 V. 30 grader senare är en fas 0 V samtidigt som de andra två är +282 V respektive -282 V. En skillnad på 564 V. Det vill säga toppspänningen mellan faser.stoif skrev:Du blandar ihop saker. Utan att blanda in hur eventuella omriktare eller motorer fungerar:
Om du tar en en-fas 230V RMS, gör den till tre 230V RMS där de ligger 0,120,240 grader förskjutna så har du en perfekt trefas.
Som din "400V motor" skulle fungera perfekt med, då den använder fas-fas spänningen, som ju då är 400V.
Har du en DC-spänning på 325 V kan du få ut maximalt 230 V RMS mellan faser ur frekvensomriktaren. Vill du ha 400 V RMS mellan faser måste du ha en DC-spänning på 564 V.
Nej, jag blandar inte ihop saker och ting, det du har fått om bakfoten är att 3-fas är lika med 400V, men så är det inte. Matar du in 230V i en "vanlig" 1-fas frekvensomvandlare får du ut 3 faser med 230V mellan fas - fas och 230/√3 V mellan fas - virtuell nollpunkt.stoif skrev:Du blandar ihop saker. Utan att blanda in hur eventuella omriktare eller motorer fungerar: