23 785 läst · 17 svar
24k läst
17 svar
Hjältevadshus - New England 182
Sida 1 av 2
Förstår att ni fastnat för detta hus, men jag tycker det finns andra liknande hus hos andra hustillverkare som är bättre. Dels undrar jag över Hjältevadshus grund, de har en annan lösning än platta på mark. Sedan tycker jag planlösningen i detta hus inte är bra. Trappans utformning och placering i vardagsrummet. Minns även från våra efterforskningar att Hjältevadshus låg ganska högt i pris när allt var inräknat. De flesta hustillverkare nu har någon variant av New Englandhus 2-plan i denna storlek och utseende. Men detta är miina synpunkter och man har olika saker man eftersöker och tycker om.
Om du gillar New England-stilen kan jag rekommendera denna blogg: http://hannahsdreamlife.blogspot.se/
om detta hus som Rörvikshus byggt: http://www.rorvikshus.se/villa-hannah
om detta hus som Rörvikshus byggt: http://www.rorvikshus.se/villa-hannah
Jag tycker en sansad New England-stil, eller inspiration är fin. Eksjöhus Villa Balans har ju med valmat tak, helspröjsade fönster, liggande vit panel blivit jättefin modell. Har sett den i verkligheten. Men sedan tycker jag det finns ett antal New England husmodeller i katalogerna som för mig är alldeles för amerikanska. Såg ett sådant hus på Värmdö, och det, för mig, passar inte in i vår miljö, det var för mycket med alla takkupor, verandor. Fint i Boston, men personligen tycker jag det kan bli för mycket.
Att hjältevadshus inte bygger med platta på mark är för att de bygger volymhus som byggs inomhus i fabriken och som levereras färdig på tomten.
Detta gör att du inom en dag har ett hus som är vädertät. För att koppla de olika system ihopp och framförallt för att koppla på avloppsrör behöver man kunna komma under huset. Därför kan man inte ha platta på mark.
Själv tror jag mycket på trähus som byggs inomhus i fabriken och det är därför vi valde att bygga med Hjältevadshus för 5 år sen.
Om platta på mark eller Hjältevads grund är bättre är inte så lätt att svara på, och det beror även på de förutsättningar man har.
På den tiden vi byggde med Hjältevadshus var de väldig flexibel och att omplacera en trappa, få en annan fönstersättning, flytta på innerväggar eller förlänga eller förkorta huset var inget problem alls (vi ändrade allt i vårt björken hus)
Stor fördel var också att man betalade nästan hela köpesumman när huset var färdig eller nästan färdig.
Men nej de är inte billig
Detta gör att du inom en dag har ett hus som är vädertät. För att koppla de olika system ihopp och framförallt för att koppla på avloppsrör behöver man kunna komma under huset. Därför kan man inte ha platta på mark.
Själv tror jag mycket på trähus som byggs inomhus i fabriken och det är därför vi valde att bygga med Hjältevadshus för 5 år sen.
Om platta på mark eller Hjältevads grund är bättre är inte så lätt att svara på, och det beror även på de förutsättningar man har.
På den tiden vi byggde med Hjältevadshus var de väldig flexibel och att omplacera en trappa, få en annan fönstersättning, flytta på innerväggar eller förlänga eller förkorta huset var inget problem alls (vi ändrade allt i vårt björken hus)
Stor fördel var också att man betalade nästan hela köpesumman när huset var färdig eller nästan färdig.
Men nej de är inte billig
Vi har byggt ett Hjältevadshus 2010, vi försökte felanmäla under garanttitiden men inget svar, ingen kontakt, ingen respons över huvudtaget. Till slut bokade vi 2-årsbesiktning, som man får bekosta själv, men eftersom vi hade vattenskador i badrummet, pannan inte fungerade, flera dörrar skevade, vi hade sprickor på fasadträet, kontakter som inte fungerade, flera ställen som bara hade 14 grader varmt i huset, bland annat i ett av badrummen bestämde vi oss för att ta kostnaden. I april inleddes arbetet och de tog bort en tröskel till badrummet och det är bara en enda karusell. Badrummet är omgjort men nu fungerar inte golvvärmen och elen där Hantverkare går i konkurs, kommer inte och fortfarande är de allra flesta arbetena ogjorda. Vi har flera nycklar på drift som hantverkare fått låna. Vi har bott i vår sommarstuga hela sommaren för att hantverkare skulle vara där och fixa, men inget är som sagt var nästan inte gjort. En hantverkare fick inte betalt som han skulle, så han slutade 1 augusti, och vi har bara det arbetet halvgjort. Hjältevadshus lovar att höra av sig, gör det inte och han som sitter där förstår inte varför man är förbannad. Vi ska dessutom sälja vårt hus på grund av att arbetet flyttar norröver och vi vill hänga med dit, 1 januari ska vi flytta och vi har inte ens kunnat ta mäklarkontakt ännu. Gissa om jag avskyr vår rävsax vi sitter i. Jag kan inte rekommendera Hjältevadshus till en enda människa, ändå har vi varit visningshus tidigare.
Vill bara påpeka att deras lösning är en platta på mark. Vi har byggt med dom och dom gör den som en vanlig platta på mark. Skillnad är att dom fyller med cellplast istället för betong! Sen spänner dom en tjock självvulkande betylgummimatta över alltihopa. "Personligen" tror jag mer på den än platta då jag då aldrig sett plast och gummi suga upp nån fukt.[Evi skrev:
QUOTE=harry73;1584724] För att koppla de olika system ihopp och framförallt för att koppla på avloppsrör behöver man kunna komma under huset. Därför kan man inte ha platta på mark.
[/QUOTE]
Allt var redan färdigdraget och uppdragit ur plattan när vårat hus leverades.
Hej
Fick pris på Myresjöhus Ocean Living Hudson från stockholmskontoret. 3.700.000 kr.
Pris är ex tomt och anslutningar men nycklefärdigt inkl std grund med arbeten.
Myresjöhus Huvudskär var priset 3.100.000 kr under samma premisser.
(sept. 2012)
Fick pris på Myresjöhus Ocean Living Hudson från stockholmskontoret. 3.700.000 kr.
Pris är ex tomt och anslutningar men nycklefärdigt inkl std grund med arbeten.
Myresjöhus Huvudskär var priset 3.100.000 kr under samma premisser.
(sept. 2012)
Hade du några priser på Hjältevadshus?Evi skrev:Förstår att ni fastnat för detta hus, men jag tycker det finns andra liknande hus hos andra hustillverkare som är bättre. Dels undrar jag över Hjältevadshus grund, de har en annan lösning än platta på mark. Sedan tycker jag planlösningen i detta hus inte är bra. Trappans utformning och placering i vardagsrummet. Minns även från våra efterforskningar att Hjältevadshus låg ganska högt i pris när allt var inräknat. De flesta hustillverkare nu har någon variant av New Englandhus 2-plan i denna storlek och utseende. Men detta är miina synpunkter och man har olika saker man eftersöker och tycker om.
Hej, vi valde ocean living hudson från myresjöhus. Vi kunde krympa ner den till 175 kvm då vi inte behöver så stort som 201 kvm, det blev också billigare. Vi kunde skruva om som vi ville i planlösningen och vi är väldigt nöjda både med huset och säljaren Vi kommer nu att bygga denna först ut i stockholm. Följ med här om ni vill http://oceanlivninginsight.blogspot.se/
Har dock precis startat bloggen så jag har inte hunnit fylla den då mkt än.
Ha en fin dag på er!
Har dock precis startat bloggen så jag har inte hunnit fylla den då mkt än.
Ha en fin dag på er!