9 443 läst · 33 svar
9k läst
33 svar
Friskrivningskaulusul .... Huset nästan rasade o fd ägaren visste om det
Varför tar TS upp detta överhuvudtaget?
Som jag förstår så köptes huset 2008(!) och frågan togs upp av TS 2009(!)
http://www.byggahus.se/forum/juridik/127203-friskrivningsklausulen.html#post921740
Som jag förstår så köptes huset 2008(!) och frågan togs upp av TS 2009(!)
http://www.byggahus.se/forum/juridik/127203-friskrivningsklausulen.html#post921740
När det står friskrivning så brukar inte husen se så fräscha ut och jag skulle aldrig köpa ett sådant, utan att först med hjälp av expertis från olika områden få koll på vad som behöver göras.
Nu undrar jag hur TS fick kännedom att taket och väggarna endast hölls uppe av en bärande vägg mitt i huset. Var det ett eget konstaterande efter inflytten, eller någon som besiktigade huset efter köpet.
Nu undrar jag hur TS fick kännedom att taket och väggarna endast hölls uppe av en bärande vägg mitt i huset. Var det ett eget konstaterande efter inflytten, eller någon som besiktigade huset efter köpet.
Bättre då om jag kontaktar en advokat för här tas man inte på allvar.
tack för tidigare svar.....o vet vad friskrivning innebär.....
tack för tidigare svar.....o vet vad friskrivning innebär.....
Du förklarade faktiskt väldigt dåligt och då blir svaren därefter. Förklara vad som har hänt på ett mer utförligt sätt. Blir lite som "Elen var felkopplad, Höll på att dö. Vad hade ni gjort?". Ganska öppen fråga med lite information att ta ställning till.
Väldigt bra tips!raveper skrev:
Tror att det är alldeles för svårt att vinna en strid som denna.
Om vi bortser från friskrivningsklausulen, så är frågan om felet är dolt... Troligtvis fanns det tydliga tecken på att det fanns sättningar, detta innebär att du bör göra en fördjupad undersökning.
Andra vägen att gå skulle vara ifall säljaren gjorde en skriftlig garanti om att det inte fanns några sådan fel du hittat..
Men med tanke på att huset såldes med friskrivning så lär inte säljaren ha gjort några sådana utfästelser.
Det är inte olagligt att vara korkad. säljaren kanske inte alls förstod att det var så viktigt....
I detta fall känns det som att det bästa är att lägga pengarna på huset istället...
Tror du tyvärr inte har nånting att hämta.
Bättre svar kan du nog inte få på juridik delen av forumet. kanske nån rättar mig lite grann... men på det stora hela tror jag att jag har rätt....
Tyvärr kommer du nog inte få det svaret du vill ha...
Vill du ha tips gällande skadorna så får du fråga i nån av de andra delarna av forumet!
Lekman här:
Det är nog rejäl uppförsbacke att få ut några pengar alls. I och med friskrivningsklausulen så har ni avtalsmässigt accepterat att inte hålla säljaren ansvarig för några dolda fel.
Att upptäcka sättningar ingår som sagt i undersökningsplikten. Att huset säljs med friskrivningsklausul gissar jag förstärker undersökningsplikten. Din undersökningsplikt kan minskas om säljaren gör en mycket tydlig (skriftlig) utfästelse om husets skick. Frågelistan duger inte.
Alltså: Detta är med stor sannolikhet inte ett dolt fel, och även om det hade varit det så har ni ändå avsagt er rätten att hävda dolt fel.
Vad kan finns kvar? Att polisanmäla säljaren för någon slags bedrägeri, eller lämna in en civilrättslig stämning? Stämningen tror jag är smartast att undvika eftersom risken är överhängande att du åker på att betala rättegångskostnaderna. Polisanmälan är ju åtminstånde gratis för dig, men jag har svårt att se att den skulle leda till någonting.
Det är nog rejäl uppförsbacke att få ut några pengar alls. I och med friskrivningsklausulen så har ni avtalsmässigt accepterat att inte hålla säljaren ansvarig för några dolda fel.
Att upptäcka sättningar ingår som sagt i undersökningsplikten. Att huset säljs med friskrivningsklausul gissar jag förstärker undersökningsplikten. Din undersökningsplikt kan minskas om säljaren gör en mycket tydlig (skriftlig) utfästelse om husets skick. Frågelistan duger inte.
Alltså: Detta är med stor sannolikhet inte ett dolt fel, och även om det hade varit det så har ni ändå avsagt er rätten att hävda dolt fel.
Vad kan finns kvar? Att polisanmäla säljaren för någon slags bedrägeri, eller lämna in en civilrättslig stämning? Stämningen tror jag är smartast att undvika eftersom risken är överhängande att du åker på att betala rättegångskostnaderna. Polisanmälan är ju åtminstånde gratis för dig, men jag har svårt att se att den skulle leda till någonting.
Lever denna tråd fortfarande?????
Oavsett om TS tråd är ett troll-inlägg eller inte, så betyder inte generell friskrivningsklausul att man därmed friskrivit sig från allt. Det finns juridiskt utrymme för en köpare att i vissa fall, trots friskrivningsklausul, med framgång kan hävda att huset behäftats med fel som är ersättningsbara gentemot säljaren. Kommer inte just nu ihåg, och är för trött för att leta efter dessa fall.