133 440 läst · 335 svar
133k läst
335 svar
Resultat av installation av vattenmantlad kamin
Var i Tjeckien på semester och köpte en vattenmantlad kamin (PRITY W24) i Ostrava av Petr Vavra.
Se tidigare inlägg.
Petr är en mycket vänlig person som hade över femtiotalet olika kaminer och spisar till salu på sin utställning i Ostravas södra utkanter.
Men man har lager ca 20 km därifrån.
Lastning av 150 kg kamin gick utan minsta problem, faktura och kontant betalning (6400 SEK) heller inga problem.
Svenska tullen var inte i Trelleborg när vi kom in från Sassnitz.
Och, visst, det blev några tjeckiska öl också!
Installationen sker först nästa år i samband med totalrenovering av köket.
Planerar 2 x 500 liter acc-tankar varav en med varmvattenslinga.
Tankar, element mm letas febrilt på Blocket just nu.
Se tidigare inlägg.
Petr är en mycket vänlig person som hade över femtiotalet olika kaminer och spisar till salu på sin utställning i Ostravas södra utkanter.
Men man har lager ca 20 km därifrån.
Lastning av 150 kg kamin gick utan minsta problem, faktura och kontant betalning (6400 SEK) heller inga problem.
Svenska tullen var inte i Trelleborg när vi kom in från Sassnitz.
Och, visst, det blev några tjeckiska öl också!
Installationen sker först nästa år i samband med totalrenovering av köket.
Planerar 2 x 500 liter acc-tankar varav en med varmvattenslinga.
Tankar, element mm letas febrilt på Blocket just nu.
Hej, Mycket trevlig tråd med mycket information som passar oss som är på gång att planera ett bygga där vi vill ha möjlighet att kompletteringselda i någon form.
Prity W29 verkar ju leverera rejält med tanke på att den rimliga prisnivån. Det jag inte riktigt förstått är hur mycket ni som har kaminen får elda... d v s hur många inlägg per dygn och hur mycket per gång?
Hittade på hemsidan som en del av er länkat till denna lilla skönhet....http://www.krbova-kamna.com/krbova-vlozka-e3-pepo-s-vymenikem-p.html enl spec. 50 kg åt gången som sedan brinner i 8-12 timmar!? Mycket dyrare än Prityn och man åker på att mura spis också.... inte lika bra effekt som Prityn heller...
Så Hur mycket får ni som har Prity w29 elda för att få optimalt med värme?
Prity W29 verkar ju leverera rejält med tanke på att den rimliga prisnivån. Det jag inte riktigt förstått är hur mycket ni som har kaminen får elda... d v s hur många inlägg per dygn och hur mycket per gång?
Hittade på hemsidan som en del av er länkat till denna lilla skönhet....http://www.krbova-kamna.com/krbova-vlozka-e3-pepo-s-vymenikem-p.html enl spec. 50 kg åt gången som sedan brinner i 8-12 timmar!? Mycket dyrare än Prityn och man åker på att mura spis också.... inte lika bra effekt som Prityn heller...
Så Hur mycket får ni som har Prity w29 elda för att få optimalt med värme?
Köksrenoveringen fortskrider!
Accumulatortankar hittade på Blocket: 2 st NIBÖ på vardera 500 liter för 500 kr tillsammans i grannbyn.
Radiatore r(lamellelement) från ett rivningshus här i närheten. 14 st för 1000 kr tillsammans. (*Inkl. en massa 22 och 15 mm kopparrör).
Har rivit ut den gamla inredningen. Urdålig och skitig. Hamnade på brännhögen.
Har även rivit innertak. Det synliga var essca-kryss (?) fiberplattor. (Brännhögen.
Taket ovanför var papptak med ospåntade/ohyvlade brädor. Virket (35 m entums2) taget tillvara för återanvändning.
Ovanför detta hittades originaltaket från omkring 1850 i skapligt skick!
Ska nu se över detta tak med lite extra träskruvar samt egendesignade lister.
Bjälklagsisoleringen till ovanvåningen består av sågspån, barkflisor, mossa och torra löv! Fortfarande i "nyskick", så den får vara kvar.
Vissa takbrädor är över 50 cm breda! Tvåtums tjocklek.
Det är bara att konstatera att byggtekniken i mitten på förrförra seklet är ljusår borta från dagens 30-årshus.
Still going strong efter 160 år!
Accumulatortankar hittade på Blocket: 2 st NIBÖ på vardera 500 liter för 500 kr tillsammans i grannbyn.
Radiatore r(lamellelement) från ett rivningshus här i närheten. 14 st för 1000 kr tillsammans. (*Inkl. en massa 22 och 15 mm kopparrör).
Har rivit ut den gamla inredningen. Urdålig och skitig. Hamnade på brännhögen.
Har även rivit innertak. Det synliga var essca-kryss (?) fiberplattor. (Brännhögen.
Taket ovanför var papptak med ospåntade/ohyvlade brädor. Virket (35 m entums2) taget tillvara för återanvändning.
Ovanför detta hittades originaltaket från omkring 1850 i skapligt skick!
Ska nu se över detta tak med lite extra träskruvar samt egendesignade lister.
Bjälklagsisoleringen till ovanvåningen består av sågspån, barkflisor, mossa och torra löv! Fortfarande i "nyskick", så den får vara kvar.
Vissa takbrädor är över 50 cm breda! Tvåtums tjocklek.
Det är bara att konstatera att byggtekniken i mitten på förrförra seklet är ljusår borta från dagens 30-årshus.
Still going strong efter 160 år!
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Äntligen verkar vi ha fått åtminstone hyfsad ordning på vårt system. Har ju haft väldiga problem med att få upp värmen i botten på tankarna. Har haft 80°C i toppen och mitten men aldrig över 40°C i botten. Har luftat och luftat och nu idag så hände det. 90°C i toppen och mitten och lite drygt 80°C i botten. Då tände jag upp vid tiotiden och lagt på igen med en dryg timmas mellanrum, tror det har blivit sex gånger totalt. Det med blandved som legat sen 2011, tidigare har vi haft nyare ved som inte alltid varit så torr. Så luftning, och viss mån bättre ved, gjorde susen för oss. Nu ska vi nog inte lägga på mer för returen närmar sig 80°C och vi närmar oss 29°C i vardagsrummet, 25°C i hallen. En shuntstyrning vore nog en bra investering.BobbaFett skrev:Så nu har jag gjort test av kaminens prestanda.
Har inte eldat på ett par dagar och imorse hade jag 18c i både topp och botten i tankarna (3*500liter).
Tände upp och lät den brinna tills laddomaten öppnade första gången, då startade jag klockan.
La in ved (inte helt torr björk) en gång per timme i fyra timmar, när fyra timmar gått hade jag 78c i botten och 80c i toppen.
4,2*1500liter*61c/14400sekunder = 26,7Kw i snitt
Det resultatet är jag väldigt nöjd med på en kamin som tillverkaren säger att dem ger 29Kw till vattnet.
Grattis, Vet du att det var luft i systemet som orsakade den dåliga effektiviteten, du har inte ändrat något annat?ThomasLindgren skrev:Äntligen verkar vi ha fått åtminstone hyfsad ordning på vårt system. Har ju haft väldiga problem med att få upp värmen i botten på tankarna. Har haft 80°C i toppen och mitten men aldrig över 40°C i botten. Har luftat och luftat och nu idag så hände det. 90°C i toppen och mitten och lite drygt 80°C i botten. Då tände jag upp vid tiotiden och lagt på igen med en dryg timmas mellanrum, tror det har blivit sex gånger totalt. Det med blandved som legat sen 2011, tidigare har vi haft nyare ved som inte alltid varit så torr. Så luftning, och viss mån bättre ved, gjorde susen för oss. Nu ska vi nog inte lägga på mer för returen närmar sig 80°C och vi närmar oss 29°C i vardagsrummet, 25°C i hallen. En shuntstyrning vore nog en bra investering.
Men för en annan som inte kan så mycket så verkar det fortfarande vara stor skillnad i effekt mellan ditt och bobbafetts system? Han värmer 1500l från tomt till fullt på 4 timmar och du 1000l (visst var det 1000l ?) på sex timmar.... kan det verkligen stämma, du verkar ju ha fått ditt system att fungera nu?
Måste varit luft, har inte ändrat något annat.maskus skrev:Grattis, Vet du att det var luft i systemet som orsakade den dåliga effektiviteten, du har inte ändrat något annat?
Men för en annan som inte kan så mycket så verkar det fortfarande vara stor skillnad i effekt mellan ditt och bobbafetts system? Han värmer 1500l från tomt till fullt på 4 timmar och du 1000l (visst var det 1000l ?) på sex timmar.... kan det verkligen stämma, du verkar ju ha fått ditt system att fungera nu?
Min kamin är lite mindre än Bobbafett, sen räknade jag från att jag tände upp, inte från att ventilen öppnade. Verkar som min ved är lite sämre också. Men helt klart nöjd nu, lite varmt i vardagsrummet bara.
Jag förstår inte riktigt varför ni kör med acktankar. Är inte principen med vattenmantel att man snabbt skall få upp värmen i existerande system? Det måste ju ta evigheter att få upp värmen om man har så mycket vattenvolym att värma jämfört med att köra ut det direkt? Skall man ha tankar kan man väl lika väl köpa en riktig panna?
Vill förstå. Tittat på vattenmantel för mitt hus och jag hade tänkt köra utan acktank. Har jag tänkt fel?
Vill förstå. Tittat på vattenmantel för mitt hus och jag hade tänkt köra utan acktank. Har jag tänkt fel?
Jugend:
Utan acktank fungerar vattenmantlad kamin precis som vanlig (luftkyld) kamin, dvs det blir varmt när du eldar och kallt däremellan, temperaturen åker jojo. Även om man är hemma och kan elda ofta så räcker det inte till på långa vägar. Dessutom är det svårt att hinna med och göra något annat vettigt än att passa eldstaden.
Även ur energibesparingssynpunkt, (pga ovanstående), så är det värdelöst utan acktank.
Vedpanna är om du har ett större/äldre dåligt isolerat hus som gör av med mycket värme (>15 MWh/år ca). Kamin för mindre värmebehov. (Beror naturligtvis på div andra faktorer också, men grovt sett.)
Alltså ska du ha en acktank. Storleken bestäms primärt av hur mycket energi ditt hus gör av med, samt av hur ofta du vill/kan elda, och hur mycket utrymme du har tillgängligt.
Utan acktank fungerar vattenmantlad kamin precis som vanlig (luftkyld) kamin, dvs det blir varmt när du eldar och kallt däremellan, temperaturen åker jojo. Även om man är hemma och kan elda ofta så räcker det inte till på långa vägar. Dessutom är det svårt att hinna med och göra något annat vettigt än att passa eldstaden.
Även ur energibesparingssynpunkt, (pga ovanstående), så är det värdelöst utan acktank.
Vedpanna är om du har ett större/äldre dåligt isolerat hus som gör av med mycket värme (>15 MWh/år ca). Kamin för mindre värmebehov. (Beror naturligtvis på div andra faktorer också, men grovt sett.)
Alltså ska du ha en acktank. Storleken bestäms primärt av hur mycket energi ditt hus gör av med, samt av hur ofta du vill/kan elda, och hur mycket utrymme du har tillgängligt.
Ang rekommenderad storlek på ack.tank så sa energirådgivaren i min kommun (i jämtland) att man ska multiplicera pannans eldyta med 18. Då får man fram antal liter tanken bör vara för bästa verkningsgrad. Är det nån fler som hört talas om den beräkningen?
I mitt fall blir det 175X18= 3150 liter. Det verkar lite magstarkt för en person i ett litet per-albin-torp. Undrar hur sällan jag behöver elda då?
I mitt fall blir det 175X18= 3150 liter. Det verkar lite magstarkt för en person i ett litet per-albin-torp. Undrar hur sällan jag behöver elda då?
För att svara Jugend så här 1,5 år efter så lagras i ett väl fungerande system med automatshunt osv överflödig värme i acktankarna först när huset har fått sitt behov. Sen när du slutar elda tar huset från acktankarna.
Dumt att jag kanske kommer in här, men vad menas med enrörs-system. Jag har precis hit en VVS-kille för att hänga på en luft/vatten VP på min befintliga 750l Soltank –*som jag har en Vattenmantlad kamin mot.
Skulle ni kopplat VP mot Topp och Botten, eller mot Topp och Mitt (laddning/retur)?
Skulle ni kopplat VP mot Topp och Botten, eller mot Topp och Mitt (laddning/retur)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västra götaland
· 22 inlägg
Halloj,
jag behöver köpa en kamin och har kikat på http://www.krbova-kamna.com/prity-s3-w17-s-vymenikem-p.html till mitt hobbyhus på 100 kvadrat varav 50 kvadrat har golvvärme, övervåning ska få element.
Jag har en 500 liters acktank och en alldeles för liten kamin nu.. såg ut att vara cirka 1 liter vatten i slingan i kaminen.
Min fråga är egentligen.
Om jag beställer en prity ifrån tjeckien.. är den CE-märkt och godkänd att använda i sverige då?
Är det ett problem att jag bara har 500 liter acktank? (jag får inte plats med mer tank nu.
Kanske är fel att jag tänker.. räcker med en brasa per dag för o få upp den i 80-85 grader för att hålla skaplig temperatur i kåken..
Kan jag lika gärna ta http://www.krbova-kamna.com/prity-s3-w21-s-vymenikem-p.html med 21kw på vattenmantel?
Kåken är timrad (145mm timmer) ifrån slutet på 1800-talet.
all krypgrund är borta pga. ett hussvampsproblem för ett par år sen, så nu är det gjuten platta i hela bygget + 50 kvadrat golvvärme.
jag behöver köpa en kamin och har kikat på http://www.krbova-kamna.com/prity-s3-w17-s-vymenikem-p.html till mitt hobbyhus på 100 kvadrat varav 50 kvadrat har golvvärme, övervåning ska få element.
Jag har en 500 liters acktank och en alldeles för liten kamin nu.. såg ut att vara cirka 1 liter vatten i slingan i kaminen.
Min fråga är egentligen.
Om jag beställer en prity ifrån tjeckien.. är den CE-märkt och godkänd att använda i sverige då?
Är det ett problem att jag bara har 500 liter acktank? (jag får inte plats med mer tank nu.
Kanske är fel att jag tänker.. räcker med en brasa per dag för o få upp den i 80-85 grader för att hålla skaplig temperatur i kåken..
Kan jag lika gärna ta http://www.krbova-kamna.com/prity-s3-w21-s-vymenikem-p.html med 21kw på vattenmantel?
Kåken är timrad (145mm timmer) ifrån slutet på 1800-talet.
all krypgrund är borta pga. ett hussvampsproblem för ett par år sen, så nu är det gjuten platta i hela bygget + 50 kvadrat golvvärme.