Lysrörsarmaturen under skåpen i köket trillar isär (strömbrytaren sprack och ramlade ur) och nu funderar jag på att byta mot led-ljus istället. Kanske mest för att få ett jämnare ljusflöde över hela bänken, annars har visst T5 lysrör bättre ljusutbyte (lm/W).

Problemet är bara att välja rätt saker. :confused:
Spelar det någon roll om man väljer led 3528 eller 5050 t ex?
Betyder de färre (och ljusstarkare) ljuspunkterna per meter för 5050 att det är större risk för störande reflexer eller så?

Och hur många watt behövs?
7,2W/m (5050), 9,6W/m (3528) eller 14,4W/m (5050)?
Det blir tre meter ledstrip, så det blir ju från 21,6W till 43,2W vilket väl betyder en del prisskillnad för drivdon också.

Sedan är frågan om man ska tänka på dimmer också kanske?

Mycket att tänka på som sagt...
Men det kanske är någon som har bra input och vill dela med sig :)

Hittade två intressanta ledstrippar i uk. Båda är just tre meter och intressant nog är 5050 14,4W/m billigare än 3528 9,6W/m. Vet inte om man kan dra några slutsatser av det...?

3m 3528 9,6W/m (£27,95)
3m 5050 14,4W/m (£22,95)

Verkar vara rätt mycket billigare än motsvarande jag hittat här hemma.

Testade häromdagen testbitar av både 3528 och 5050 led och tycker att 3528 led lyser för svagt för att användas som arbetsbelysning under köksskåp

sir_daniel skrev:
Kolla även på www.aliexpress.com ännu billigare :)
Det var ännu billigare som sagt :)
Har du beställt därifrån själv? Ska man räkna med tull och moms också?

dyben skrev:
Testade häromdagen testbitar av både 3528 och 5050 led och tycker att 3528 led lyser för svagt för att användas som arbetsbelysning under köksskåp
Antar att det var 9,6W/m varianten av 3528 som var för svag och inte bara 4,8W/m?
I så fall är det alltså 5050 14.4W/m jag ska ha. Med dimmer. Va bra - tack :)

jag har köpt ett par rullar ledstrip därifrån, väldigt sällan tull då dom kostar så lite...men visst händer
det. Tänk på att köpa en drivare som är lite överdimmensionerad så att den inte klarar av effekten precis.
Tycker att 5050 lyser riktigt bra..
/
M

trojlee skrev:
Tänk på att köpa en drivare som är lite överdimmensionerad så att den inte klarar av effekten precis.
Jag har väldigt dålig (läs ingen) koll på led drivare. Någon som vet en bra dimbar drivare som klarar 43,8W? :)

Edit: Måste ju ha en passande dimmer också ifall någon känner sig manad :)

Redigerat:
Har ett antal meter från china, samt 20m till påväg hem.
än så länge ingen tull och moms

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.