tycker också att det fungerar bra att skruva i osb. satte upp överskåpen i köket i osb'n och hängde även upp FX-ventilationen med bara ett par skruv. inget har trillat ner ännu iaf !

Jag sållar mig till skaran och tycker också OSB funkar utmärkt. Vanliga träskruvar, rätt längd, slagskruvdragare. Aldrig några problem!

Varför slagskruvdragare, vad gör den för nytta i osbn?

Mer känsla när man kör med slagskruvdragare.
Den slår mindre hårt när man trycker mindre på knappen, åtminstone min makita.

Kör du med vanlig skruvdragare och det går tungt, så gasar man på, med risk att man trasar sönder träfibrerna när man är framme, dvs man hinner inte stanna i tid.

Och om man tycker det är svårt så skruvar man i 95% med dragaren och drar det sista för hand.

Och slutligen, litar man inte på fastsättningen så går det utmärkt att montera en molly i gips+osb också.
Bara att köpa en mollyplugg för dubbla skivor.
Då kan man snacka om att det går att belasta den sen.

Men att del del misslyckas med att skruva i osb beror inte det på för korta skruv, dvs den biten som går igenom osb:n ska vara gängad och lika tjock genom hela.
En skruv dras ju oftast inte rakt ut utan nedåt och då bakredelen av skruven uppåt, men rätt skruv så borde det ge effekten av att den biter in i materialet.

Andy78 skrev:
Varför slagskruvdragare, vad gör den för nytta i osbn?
Ingen speciell nytta, bara en vanesak.
Som JOW skriver så tycker jag man får en bättre känsla med slagskruvdragaren för hur hårt man drar.
Skruvar gips med den också, säkert inget som folk förespråkar men jag tycker det funkar bra.

Ang skruvlängd så är för långa skruv inte bra heller. Det ska helt enkelt vara anpassat för att ha full gänga i OSB-skivan..

Vad är definitionen av "för långa skruv"?

Andy78 skrev:
Vad är definitionen av "för långa skruv"?
Många skruvar har inga gängor närmst skallen. Om den biten är längre än tjockleken på det du skruvar upp plus tjockleken på gipsskivan är skruven för lång. Det skall vara gängor genom hela OSB.
Skruven får inte heller vara så lång att den med råge går igenom OSB, även om det är gängor hela vägen. Skruven kommer att ha sönder hålet i OSB ju mer du skruvar. Även om hålet blir ytterst lite för stort kan det räcka för att skruvens gängor inte skall bita.
Välj en skruv som är drygt så lång som tjockleken på OSB+gips+det du skruvar upp. Ta en så grov du kan med den längden.

...och som alla har sagt så ta det vackert med skruvdragaren.

Kan tillägga att jag har en låda med träskruv 5x30 som jag använt i de fall godset jag skruvat upp inte är så tjockt.

Redigerat:
Min erfarenhet är att gipskruv (helgängad) kan tappa greppet och rotera i OSB när man skruvar upp gips. I mitt senaste bygge kör jag därför med 12mm spånskiva av bra kvalitet, jag har aldrig lyckats få en gipsskruv att tappa greppet i spånskiva och jag är inte det minsta orolig att hänga upp kök, tv eller hyllor.

Dum fråga med drar du inte gipsen i reglar även om du har OSB bakom?? Det har iaf jag gjort... gipsskruven är inte speciellt grov, det jag använt vid dubbelmontage vill jag minnas var 3,5 vid stålregel eller 3,9 vid träreglar.

ZipLock skrev:
....Jag håller på och snickrar och då och då tar man en skräpbit OSB när man bygger något. Tyvärr så tycker jag inte alls att den är speciellt bra att skruva i. Jag tycker att man ofta drar "gängpaj" när man ska skruva i OSB. Vad gör jag för fel? Särskilt 4 mm skruv är svårt att få att fästa bra i OSB.
Det är två saker jag ser som påverkar;
* OSB fungerar bäst där man har en gipsskiva framför. Om du drar i en skruv utan att förborra håller gipsskivan mot trämaterialet i OSBn så det inte trycks utåt, vilket det gör om du skruvar enbart i en OSB-bit.
Utan gipsen så blir det lite av borreffekt av skruven.

* Och när man ska sätta upp eller fästa saker förborrar jag alltid vilket gör att skruven drar direkt i materialet, självborrande skruvar är bra men inte lika bra som att förborra. Att förborra verkar nästan vara en glömd teknik ;). Så prova med att förborra när du använder 4mm skruvar. En maskin med borr och en för bits för man måste ju använda sina maskiner :)

Det finns olika kvalite på OSB, kanske det som är boven i dramat här...

JOW skrev:
Det finns olika kvalite på OSB, kanske det som är boven i dramat här...
Alla handlare jag besökt, från Byggmax till Beijer, säljer klass 3 men kvalitén kan säkert variera från en leverantör till en annan.
Det viktigaste är nog att kontrollera hur skivorna förvaras (och det gäller allt trävirke). Ju torrare och mer skyddat desto bättre. Säga vad man vill om Bauhaus men mycket av deras skivmaterial förvaras inomhus i värme till skillnad från t ex Byggmax där det står under tak utomhus.

I de tester jag har läst så var det lika stor skillnad på bra/dålig skiva som mellan Spån/OSB
Alltså en bra spånskiva är bättre än en dålig OSB...
En bra spånskiva var heller inte långt ifrån en plywood (minns dock inte vilken typ av plyf adet var)
-Så jag kör på spånskiva, men kotlar där jag ska hänga tyngre saker, skåp eler dyl.

jtl: ok

Ännu en detalj, en spånskiva är i princip homogen då det är små spån som är ihopsmetade och pressade.
En OSB är ju stora spån som är ihoppressade, därmed kan det ju variera mycket mellan olika områden på en och samma OSB-skiva, beroende på hur det slumpar sig i kvalitet på de enstaka spånen.

Eller kan och kan, jag vet att det är så, det känner man när man skruvar att det är olika tungt/segt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.