2 943 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
dölja stor ful fläck framför spis
Började brinna i kastrull med olja.
dum som jag var då (i stridens hetta) så satte jag kastrullen på golvet. Vilket såklart resulterade i ett runt fult märke framför spisen.
Istället för att lägga om hela golvet, tänker jag att jag kan lägga vinylmatta framför (diskbänk, spis, diskmaskin)
hur gör jag övergången mellan laminatgolv matta snyggast.
Skulle man kunna lägga klinkers där istället?
dum som jag var då (i stridens hetta) så satte jag kastrullen på golvet. Vilket såklart resulterade i ett runt fult märke framför spisen.
Istället för att lägga om hela golvet, tänker jag att jag kan lägga vinylmatta framför (diskbänk, spis, diskmaskin)
hur gör jag övergången mellan laminatgolv matta snyggast.
Skulle man kunna lägga klinkers där istället?
Skulle det inte fungera att lägga en plastmatta typ denna på golvet framför diskbänk/spis istället?
http://www.designonline.se/Products/sek1/Trademark/Pappelina/12439/Vivi+matta+svart
http://www.designonline.se/Products/sek1/Trademark/Pappelina/12439/Vivi+matta+svart
tack för svar men nej. iden är god. Men jag behöver göra en mer permanent lösning. typ en vinylmatta med en list över till laminatet.
Din idé kanske är tillräckligt bra? Annars så skulle man kunna tänka sig att såga bort laminatgolvet, bygga upp med ngn skiva och lägga vinylmattan på så att golven får samma höjd. Mjukfog mellan vinyl och laminat.
Ville bara ge förslag på alternativ för jag tror inte det skulle bli snyggt som du beskriver, men huruvida man stör sig på det beror ju lite på planlösningen (dvs hur avskilt köket är från övriga ytor).magnus glans skrev:
ja, tänkte också på det, men det är kanske lite att ta i. hur tjock är en vinylmatta igentligen? kan inte vara mer än ett par millimeter. om jag lägger en vinylmatta, limmar, lägger en schysst plattlist. ungefär som man ibland ser klinkers framför samma områdeKurtivan skrev:
tack Kurtivan! har du tips på vart man hittar sånt? och kan man limma fast det direkt på nuvarande laminatgolv?
Ett alternativ kan ju vara att måla golvet. Antingen målar du hela golvet, eller så målar du enbart framför köksdelen i någon konstrastfärg.
Andra alternativ som poppar upp i mitt huvud är att kolla möjligheterna till reparation. Är det ett klickgolv så kanske du kan klicka isär delar av golvet, byta de skadade bitarna mot nya och sedan klicka ihop golvet igen.
Jag hade tittat på möjligheten att lägga klinker också. Såga bort laminatet framför hela köksdelen och sedan ersätta den med klinker. Då ser det ut som en standardhöjning.
Andra alternativ som poppar upp i mitt huvud är att kolla möjligheterna till reparation. Är det ett klickgolv så kanske du kan klicka isär delar av golvet, byta de skadade bitarna mot nya och sedan klicka ihop golvet igen.
Jag hade tittat på möjligheten att lägga klinker också. Såga bort laminatet framför hela köksdelen och sedan ersätta den med klinker. Då ser det ut som en standardhöjning.
jag la en vinylmatta. plattlist, gick totalt allt material på 700 spänn, lägenheten sålde jag med vinst. men tack för goda råd. om än sena