Tänkte ha träfärg och lack på trappan vår snickare bygger i furu. Har ni några bra tips?

Uretanlack? tvåkomponent?

Jag skulle använda en klarlack som är enkomponent och uretanbaserad. Kolla på burken att tillverkaren rekommenderr den till att lacka golv. Rent tekniskt skulle du kunna använda en vanlig vattenbaserad parkettlack men jag tycker att man får ett bättre slitskikt med den lacknaftabaserade uretanlacken. Lycka till!

Tack. Har själv använt uretanlack till båtprylar och å..

Vi betsade trappan och lade på en lack som heter Parketta de Luxe. Det verkar vara bra grejer... :)

Tvåkomponentslack är ju slitstark men lär inte kunna 'bättras på'. Jag har själv samma problem dvs man la på den lacken på mina furugolv och nu måste jag slipa om dem (10 år) och behandla igen.

Jag själv väljer en enkomponentslack och förbättrar med ett par års intervall istället.

Lägg på lack annars kommer du att ångra dig. Endast lasyr ger en väldigt ömtålig yta. Du kan även blanda lasyren med lack. Kolla med din färghandlare.

Ja, du måste måla över lasyren med en golvlack. annars blir det ungefär som om du målat med grundfärg på trappan, den blir jätteful direkt.

jag har oljat in trappen några varv (linolja har jag för mig). Egentligen blev det så för att jag inte kunde bestämma mig vad jag skulle göra med trappen, men det verkar funka bra så här långt (tre år).

Hursomhelst så blev det parkettlack. En svensk, vattenbaserad som jag glömt namnet på. Tre lager på med slipa mellan. Sista lagret lägger jag på då trappan är på plats (det är tre delar)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.