6 075 läst · 8 svar
6k läst
8 svar
Bra färg för trätrappa (furu)
Jag skulle använda en klarlack som är enkomponent och uretanbaserad. Kolla på burken att tillverkaren rekommenderr den till att lacka golv. Rent tekniskt skulle du kunna använda en vanlig vattenbaserad parkettlack men jag tycker att man får ett bättre slitskikt med den lacknaftabaserade uretanlacken. Lycka till!
Tvåkomponentslack är ju slitstark men lär inte kunna 'bättras på'. Jag har själv samma problem dvs man la på den lacken på mina furugolv och nu måste jag slipa om dem (10 år) och behandla igen.
Jag själv väljer en enkomponentslack och förbättrar med ett par års intervall istället.
Jag själv väljer en enkomponentslack och förbättrar med ett par års intervall istället.
Ja, du måste måla över lasyren med en golvlack. annars blir det ungefär som om du målat med grundfärg på trappan, den blir jätteful direkt.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Färgkod på vit för utvändig dörrfoder
Färg, Måla & Tapetsera -
Fortsätta med Cuprinol eller byta till täckfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad är det för färg på mina karmar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Färg för att måla stenar runt en kamin
Färg, Måla & Tapetsera -
Förslag på färg/lack/olja till garageport
Färg, Måla & Tapetsera