1 300 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
golvvärme vs element
Totalrenoverar våtutrymme (toa + dusch), ca 3 kvm i vårt fritidshus beläget längst söderut i vårt land. Bjälklag av trä, väggar av träregelverk. Huset byggt på 60-talet och är följaktligen "sådär" isolerat. Jag kommer att lägga klinker på golvet.
Har 10-11 grader i huset när vi inte vistas där. Under vinterhalvåret vistas vi i huset sporadiskt under helgerna och då vill man ju att uppvärmningen går relativt snabbt.
Kan man, utifrån uppgifterna ovan, säga något generellt om uppvärmningskostnader för golvvärme vs litet el-element i utrymmet? Vad gäller bäst komfort har jag själv svaret...
Har 10-11 grader i huset när vi inte vistas där. Under vinterhalvåret vistas vi i huset sporadiskt under helgerna och då vill man ju att uppvärmningen går relativt snabbt.
Kan man, utifrån uppgifterna ovan, säga något generellt om uppvärmningskostnader för golvvärme vs litet el-element i utrymmet? Vad gäller bäst komfort har jag själv svaret...
Nja, golvvärme och speciellt ingjuten sådan är ett ganska trögt system. Så man får fortare upp värmen med moderna radiatorer.xrever skrev:
Om TS har radiatorer i övriga delar av stugan så skulle jag gå på komfortargumentet och satsa på golvvärme!
Om väggar och golv är nerkylda till 10 grader så tar det ett antal timmar oavsett golvvärme eller litet element att värma upp till ca 20 grader. Utan tvekan är dock ett varmt golv skönare att gå på. Jag föreslår golvvärme och att du skaffar en liten byggfläkt för att få upp temperaturen snabbare. Alternativt om du kan elda i braskamin så öppnar du dörrarna mellan de rum som ska bli varma snabbast.