Jag skulle behöva montera högre radiatorer i mitt hus, de jag har är cirka 30 cm höga i äkta 70-talsstil och jag vill montera LVVP. Om jag monterar 60 cm höga radiatorer måste kopplet förlängas. Det är idag prisolrör, ett kort som går till returen och ett långt S-böjt som går till ventilen och så en sedvanligt förnicklad 90-graderskrök till övre radiatorinloppet. Det är monterat klämringskopplingar med R10 hane på prisolrören.

Kan man gänga ett kopparrör direkt med invändigt R10 och skruva på R10-kopplingen för att få ett slimmare montage eller skall jag satsa på klämringskopplingar (blir klumpigare i mitt tycke)?

/Anders

Ja det går bra om du sätter en koppling på kopparen som är INV R10. Sedan har jag sett prefabade rör med gänga på, om än väldigt korta sådana.

Du kan inte gänga ett prisolrör invändigt med bra resultat. Du måste ha nån form av skarvkoppling. Press , klämring, eller lödskarv. För övrigt så tycker jag att det ser lite B ut med s-bockat prisolrör till tilloppet på radiatorn.

Men stopp och belägg, de nya och moderna radiatorerna har väl kopplet inbyggt med två anslutningar längst ner, man behöver väl inte skarva och S-böja. Det blir väl mera att kapa.

Protte

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jo, jag håller med om att det ser B ut med prisolrör överhuvudtaget (huset är delvis ett hemmabygge). Kapa i nivå med returen och sätta på ett MMA koppel (har redan MMA termostater) är väl det bästa, alternativt att köpa radiatorer med anslutningar i botten på sidan.

/Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.