3 242 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Kan man gänga kopparrör invändigt (montera förlängning för högre radiatorer)?
Medlem
· Halland
· 4 104 inlägg
Jag skulle behöva montera högre radiatorer i mitt hus, de jag har är cirka 30 cm höga i äkta 70-talsstil och jag vill montera LVVP. Om jag monterar 60 cm höga radiatorer måste kopplet förlängas. Det är idag prisolrör, ett kort som går till returen och ett långt S-böjt som går till ventilen och så en sedvanligt förnicklad 90-graderskrök till övre radiatorinloppet. Det är monterat klämringskopplingar med R10 hane på prisolrören.
Kan man gänga ett kopparrör direkt med invändigt R10 och skruva på R10-kopplingen för att få ett slimmare montage eller skall jag satsa på klämringskopplingar (blir klumpigare i mitt tycke)?
/Anders
Kan man gänga ett kopparrör direkt med invändigt R10 och skruva på R10-kopplingen för att få ett slimmare montage eller skall jag satsa på klämringskopplingar (blir klumpigare i mitt tycke)?
/Anders
Du kan inte gänga ett prisolrör invändigt med bra resultat. Du måste ha nån form av skarvkoppling. Press , klämring, eller lödskarv. För övrigt så tycker jag att det ser lite B ut med s-bockat prisolrör till tilloppet på radiatorn.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Men stopp och belägg, de nya och moderna radiatorerna har väl kopplet inbyggt med två anslutningar längst ner, man behöver väl inte skarva och S-böja. Det blir väl mera att kapa.
Protte
Protte
Medlem
· Halland
· 4 104 inlägg
Jo, jag håller med om att det ser B ut med prisolrör överhuvudtaget (huset är delvis ett hemmabygge). Kapa i nivå med returen och sätta på ett MMA koppel (har redan MMA termostater) är väl det bästa, alternativt att köpa radiatorer med anslutningar i botten på sidan.
/Anders
/Anders