Inger.P. skrev:
Om jag ringer till Skövde (många mil bort) och beställer virke måste jag då köra dit för att se att personalen packar rätt varor? Om felaktigt plockade varor anländer till mig är det på mitt ansvar om personalen packat fel? Likaså när jag beställer kläder från Ellos... är det mitt fel om deras personal lägger fel byxa i kartongen?
Av dina frågor att döma får jag uppfattningen att du tycker att jag vältrar över ansvaret på dig för att få rätt grejer från leverantören. Det tror jag mig aldrig ha försökt göra, och om det ändå kan uppfattas så så har jag uttryckt mig slarvigt. Självklart är det inte ditt fel att du fick med dig fel virke från byggvaruhandlaren!

Angående dina frågor. Nej, om du beställer virke från Skövde så skall du inte behöva åka dit för att kontrollera att de lastar rätt grejer. Skulle oturen vara framme och de levererar fel grejer så skall de givetvis göra en omleverans innehållande rätt grejer. Dock anser jag inte att det är deras fel om du bygger en klätterställning av virket som någon gör sig illa på på grund av det felaktigt levererade virket.

Vad jag försöker säga är alltså att i fallet med virket från Skövde så köper du tjänsten "rätt sorts virke hem till dörren", och då ska de också leverera den tjänsten. Gör de inte det så skall de naturligtvis på lämpligt sätt kompensera dig för detta. I det fall som du beskriver i tidigare inlägg anser/tror jag att du ha köpt tjänsten "rätt virke", hur långt eller kort du sedan har åkt för att komma till brädgården är utanför bryggvaruhandlarens kontroll, och därför anser jag att han inte skall behöva ersätta dig för detta.

Åter till dina retoriska frågor. Nej, om du får fel byxor från Ellos så är det naturligtvis inte ditt fel. Du får därför med stor sannolikhet skicka tillbaka dem kostnadsfritt och få rätt byxor i retur. Dock lär du få stå för transportkostanden till närmasta postkontor själv. Om du däremot tar med dig byxorna oprovade till Borneos djungler och där upptäcker "Shit! Dom här byxorna räcker ju för böveln bara till knäskålarna!" då kan du inte slänga dig på första bästa plan hem till Sverige för att returnera dina byxor och utgå ifrån att Ellos betalar dina merkostander i samband med restan till Sverige. Av Ellos köper du tjänsten "rätt kläder hem till dörren".
Inger.P. skrev:
Jag behöver fler 45x45-reglar, jag tar gärna sådana i "kompensation". Det rör sig ju om ynka 70 kronor men för mig är det en principsak!
Jag tycker det låter som en alldeles utmärkt idé att du får några 45x45-reglar som kompensation. Ett alldeles utmärkt sätt att visa "vi gjorde tyvärr fel", samtidigt som de visar att de är intresserade av att ha dig som kund även i fortsättningen.

Förändring: Lade till några borttappade ord, samt fixade pinsamma stavfel.

Kör hårt Inger! Att begära kompensation för resekostnaderna, eller hemkörning, för att Beijer har begått ett misstag är rimligt och borde dessutom ligga i Beijers intresse för att få behålla sin kund.
Min arbetsgivare låter all personal kompensera missnöjda kunder upp till 10.000:- utan att någon chef behöver rådfrågas. Man gör inga pengar på missnöjda kunder och dålig PR och reklamationer är inte gratis att utreda.
Strunta i expediten och ring varuhuschefen. Det fungerar oftast bäst. Som ett alternativ till resekostnadsersättningen kan du säkert få ett presentkort på varuhuset. Det är då inte orimligt att föreslå att dom ökar beloppet till det dubbla, då dom har en god marginal på de varor som dom säljer.

Sven2 skrev:
Min arbetsgivare låter all personal kompensera missnöjda kunder upp till 10.000:- utan att någon chef behöver rådfrågas.
Det låter generöst. I vilken bransch är ni verksamma?

thobjo skrev:
Det låter generöst. I vilken bransch är ni verksamma?
Inom rese- & turismbranschen.

Inger.P. skrev:
Vad anser ni? Har kunden ett "granskningsansvar"? Ska man inte kunna lita till Beijer's personal kompetens att hitta i sina egna hyllor?
Jag skulle aldrig åka från ett byggvaruhus med virke utan att mäta upp vad jag fått med mig. Saknas mot förmodan tumstock lånar jag en. Felköp tar för lång tid att rätta till, därav en något paranoid inställning till detta.

Borde man kunna lita på att man får rätt grejor i en situation som du beskrivit - ja självklart.

Ersättning: Ett exempel - Vid ett tillfälle åkte jag till Lissma Såg för att hämta virke, självklart var just min dimension slut. Förbannat åkte jag hem och lovade mig själv att alltid ringa och kolla lagersaldot innan jag åker. Någon vecka senare ringde jag och kollade - ett par km virke fanns nu tillgängligt varpå jag startar Transiten och åker. När jag kommer fram visar det sig att man sett fel och facket är tomt även idag. Viss frustration uppstår förstås och jag beskriver med viss irritation läget och föreslår att dom vid nästa utkörning till mina hemtrakter tippar av mina varor. Visst kunde man göra det, och två dagar senare har jag mina träpinnar. Jag har lärt mig en läxa, Lissma har tabbade sig och rättade till det på ett bra sätt för mig utan att det kostade dom själva några större summor pengar. Alla är glada och nöjda.

Sensmoral - även Beijer borde kunna se nyttan med kundvård och lösa detta på ett sätt så att du är nöjd.

Några erfarenheter från mitt bygge (lösvirke):

JärnaTrä:
Här har jag handlat merparten till bygget, varför:
* Har haft EN kontaktperson under hela bygget.
* Samarbete med konstruktör, brädgården har alltså mina ritningar. Vilken service att bara kunna ringa "nu är det dags för råspont, papp m.m."och lagom mängd material bara dyker upp på bestämd tid!
* Mycket bra priser, jag vet att rabatter inte säger så mycket men det känns ändock bra med 15-45 % rabatt på listpriset. Jag har naturligtvis jämfört offerter vid ett flertal tillfällen med andra brädgårdar dock alltid till Järnas fördel!
* Outstanding service! Vid felleverans/missförstånd kommer "turbilen" (liten lastbil) direkt med kompletteringar/returer utan gnäll/debitering!
* Skulle kunna fortsätta med positiva omdömen men nu får det räcka med reklam annars blir jag väl inte trovärdig längre ;)

Tumba Brädgård:
Här handlar jag allt som är bråttom och av mindre kvantitet. Går ju inte att åka till Järna för några spik/gips.. ;)
* Väldigt kunnig/trevlig personal! Dessa grabbar vet vad de snackar om, flertalet har själva snickrat "på riktigt" och är mycket seriösa.
* De är inte den största brädgården men de fixar hem allt du kan tänkas behöva.

ByggMax Tumba:
Har inte köpt så mycket här men ibland slinker man ju förbi!
* Bra priser! Kan bl.a. rekommendera 6 m markrör/muffar samt cement m.m.
* Jag har lite svårt för det mesta som inte är virke just här. Antagligen för att det är "udda" märken för mig, känner sig inte riktigt hemma...

Ahlsell:
Skaffade tidigt konto här och vilken guldgruva - känns som om att de har "allt"
* Fri hemkörning ingår! Naturligtvis slår detta på slupriset men det är ändock coolt att sitta vid datorn och beställa och sedan ligger grejorna framför garaget nästa/nästnästa dag :D
* Kräver att du har en registrerad firma (lätt ordnat)
* Mycket märkliga rabattsystem (>80 % på vanlig FK)

Övrigt:
* Biltema: Löjligt billiga på spik/skruv/verktyg
* Jula: Bra arbetskläder, semiproffsmaskiner
* Sernbrandt Huddinge: Begagnade/Nya proffsverktyg
* Flinks Järn: Här finns ALLT inom verktyg, rena godisbutiken ;D, dyrt men bra service/sortiment (kräver firma).

Hemmakatten
Tack för mycket bra och utförlig redovisning, BbyggaNytt.

Vad gäller enskild firma, räcker det att man har vilken som helst firma registrerad ( för redovisning eller webdesign eller vad som helst) eller måste det vara en med verksamhet inom byggbranschen?

Hemmakatten skrev:
Vad gäller enskild firma, räcker det att man har vilken som helst firma registrerad ( för redovisning eller webdesign eller vad som helst) eller måste det vara en med verksamhet inom byggbranschen?
Vet faktiskt inte, jag tog och reggade min firma inför byggstart och angav då byggnation eller liknande vilket då kändes helt naturligt.
Idag är det lätt/billigt/enkelt att starta en enskild firma så inga direkta hinder finns ju för detta. Att det sedan går att köpa verktyg m.m. momsfritt är ju liksom en bonus :D

Hemmakatten
Nu känner jag att jag kapat tråden till annat än den ursprungliga. (Ber om ursäkt för det. :)) Men måste bara få svara ByggaNytt (tack för råd om telekabel :)).  Att handla momsfritt (eller rättare sagt få tillbaka betald moms från skatteverket) på enskild firma utan att ha en verksamhet i firman går ej. Man måste ha kunder och man måste fakturera dessa. Om man "ger sig själv" material så blir man förmånsbeskattad och kan även bli åtalad för skattebrott.

Att däremot ha en enskild firma för att kunna handla på tex Ahlsells (och få rabatter) är helt ok så länge man ine lurar staten på momspengar.

Njaa, nu handlar det inte om att lura någon på nåt. Jag har verksamhet i min firma, skulle antagligen kunna sluta med mitt ordinarie jobb idag och bli "riktig" hantverkare. Däremot finns det ingen regel/lag på att firman måste generera vinst... revisorn brukar reglera detta på ett fördelaktigt sätt!

Hemmakatten
Det var inte meningen att "hoppa på" dig, ByggaNytt. Ber om ursäkt för det. Det var nog jag som tolkade ditt inlägg fel.
Jag ville bara förtydliga och förklara för dem (som liksom jag tolkade lite fel) att det inte går att startas en enskild firma enbart för husbygget, dra av momsen för material i firman o sedan använda det i eget bygge utan att bli beskattad för det. Det kan bli en stor skattesmäll för de som ev. tror att det går, så stor att man kanske måste sälja.
Att man sedan har egen firma med annan verksamhet och därmed köper in verktyg och annat på firman är ju liksom en annan sak.

Själv skall jag nog försöka via firma (ej byggfirma) att få handla på några olika proffsmarknader/butiker. Inte i första hand för rabatter, utan för att få tillgång till deras varor, precis så som Inger gjort.

Ingen fara!

Jag har drivit diverse olika firmor under min tid som anställd och tycker att det kombinerar det bästa av båda världar. Körde faktiskt helt eget under några gyllene år (90-92) när kabel-TV kom, då var det Kul, Kulor & Kvalitet som gällde :D

Jag tycker att fler borde/våga starta eget, idag tycker jag att det har blivit lättare att driva eget. Allt deklareras via den vanliga deklarationen och det finns numer billiga/enkla redovisningprogram för firma som du kan sköta själv via PC:n.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.