14 002 läst · 16 svar
14k läst
16 svar
Byta gjutjärnsbrunn men inte avloppsrör - rätt eller fel?
Sida 1 av 2
Hej
Genom vår hemförsäkring kommer Anticimex hem och gör en enklare besiktning av vårt hus en gång om året. En bra grej tycker vi eftersom huset är närmare 100 år gammalt. Det brukar inte bli många anmärkningar men en sak som alltid kommer på tal är gjutjärnsbrunnen i tvättstugan i källaren.
Det som har sagts om brunnen är att den ska bytas vid ev renovering. Nu är vi där. Det är alltså bara brunnen som ska bytas. Anticimex brydde sig inte om ifall man lät bli att byta avloppsröret i gjutjärn. Kan någon med kött på benen bekräfta detta påstående?
Jag vill inte få i nacken att jag "byggt in en risk" och istället åka på ett dolt fel.
Anledningen till att bara byta brunnen är ju att jag slipper 5 m bilning så det är ju bara positivt!
Tacksam för svar
Genom vår hemförsäkring kommer Anticimex hem och gör en enklare besiktning av vårt hus en gång om året. En bra grej tycker vi eftersom huset är närmare 100 år gammalt. Det brukar inte bli många anmärkningar men en sak som alltid kommer på tal är gjutjärnsbrunnen i tvättstugan i källaren.
Det som har sagts om brunnen är att den ska bytas vid ev renovering. Nu är vi där. Det är alltså bara brunnen som ska bytas. Anticimex brydde sig inte om ifall man lät bli att byta avloppsröret i gjutjärn. Kan någon med kött på benen bekräfta detta påstående?
Jag vill inte få i nacken att jag "byggt in en risk" och istället åka på ett dolt fel.
Anledningen till att bara byta brunnen är ju att jag slipper 5 m bilning så det är ju bara positivt!
Tacksam för svar
Skulle rekommendera att byta rören med. Men är avloppsröret rakt kan du stoppa in ett plaströr så långt du kan och glöm inte att sätta en övergång mellan gjutjärnsrör och plaströr. Har du tur så kan du få in röret så långt att det kommer till nästa rum. Då kan du skarva där när du renoverar det rummet i framtiden. Då slipper du bila i tvättstugan. Men rekommendationen är att byta det det kostar så lite, blir lite mer jobb men då har du nya rör i tvättstugan.
Det skulle jag också rekomendera mighbenke skrev:Skulle rekommendera att byta rören med. Men är avloppsröret rakt kan du stoppa in ett plaströr så långt du kan och glöm inte att sätta en övergång mellan gjutjärnsrör och plaströr. Har du tur så kan du få in röret så långt att det kommer till nästa rum. Då kan du skarva där när du renoverar det rummet i framtiden. Då slipper du bila i tvättstugan. Men rekommendationen är att byta det det kostar så lite, blir lite mer jobb men då har du nya rör i tvättstugan.
Bra tips med att stoppa i plaströr!
Frågan är om Anticimex har rätt i att det som spelar roll bara är brunnen?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 495 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 495 inlägg
Säkervatten 2.12
Golvbrunnar tillverkade före 1991 samt golvbrunnar som
inte uppfyller kraven i standarden SS-EN 1253 ska bytas ut
vid renovering.
Men om det bara gäller 5m rör så skulle jag bytt det på en gång för att slippa riva upp golvet igen senare...
Golvbrunnar tillverkade före 1991 samt golvbrunnar som
inte uppfyller kraven i standarden SS-EN 1253 ska bytas ut
vid renovering.
Men om det bara gäller 5m rör så skulle jag bytt det på en gång för att slippa riva upp golvet igen senare...
Det är du som bestämmer gällande både byte av brunn och gjutjärnsrör.drik skrev:
Eller undrar du över hur försäkringen reglerar ev. fel som kan dyka upp? Om så är fallet så måste du utgå från dina försäkringsvillkor och hur det är utformat gällande rekommenderade åtgärder från anticimex.
Är det en försäljningen du avser, dvs att du nämner dolt fel, så är det ju bara att informera om att brunnen bytts och skarvats på befintligt gjutjärnsrör. Annars måste du ju byta alla gjutjärnsrör du har i huset.
Inget ovanligt att endast byta golvbrunn och sätta anpassning mellan den nya och gjutjärnsröret.
Jag är själv på gång att göra om ett badrum i min källare. Tänker passa på att byta samtliga avloppsrör i källaren när jag ändå är i farten. Nu tänker jag inte sälja mitt hus, men om jag skulle göra det så föreställer jag mig att köparen skulle vara mycket förtjust att höra att allt är bytt. Mindre nöjd att höra att det finns skarvar mellan nytt och gammalt under betonggolvet.
Även jag har en gjutjärnsbrunn i pannrummet, och plaströr i gjutjärnsrör lät som ljuv musik =)
Vilken diameter kan jag förvänta mig att hitta där? Fanns det någon gjutjärns-standard?
Även jag har en gjutjärnsbrunn i pannrummet, och plaströr i gjutjärnsrör lät som ljuv musik =)
Vilken diameter kan jag förvänta mig att hitta där? Fanns det någon gjutjärns-standard?
Såja, nu snackar vi!AndersS skrev:Det är du som bestämmer gällande både byte av brunn och gjutjärnsrör.
Eller undrar du över hur försäkringen reglerar ev. fel som kan dyka upp? Om så är fallet så måste du utgå från dina försäkringsvillkor och hur det är utformat gällande rekommenderade åtgärder från anticimex.
Är det en försäljningen du avser, dvs att du nämner dolt fel, så är det ju bara att informera om att brunnen bytts och skarvats på befintligt gjutjärnsrör. Annars måste du ju byta alla gjutjärnsrör du har i huset.
Inget ovanligt att endast byta golvbrunn och sätta anpassning mellan den nya och gjutjärnsröret.
Jag kollar med försäkringsbolaget och ser vad dom säger.
Tack för ett informativt svar
Absolut. Men branschreglerna intresserar sig mer för brunnen än avloppsröret, korrekt?krilleman_215 skrev:
Off topic
Var det inte så att nån med begränsad kompetens la elektrisk golvvärme, skadade kabelenenen som elektrifierade brunnen. Hobbypularen (som själv hade högre tankar om sig själv) fick en stöt vid beröring av brunnen och dog. Därefter är det förbjudet med gjutjärnsbunnar och krav på jordfelsbrytare.
Men om man ändå ska byta brunnen varför byter man inte rören också? Åtminstone i det rummet?
Reamaljering kan vara ett alternativ till att byta gjutjärnsbrunnen om man inte är sugen på att bila.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 495 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 495 inlägg