Hej,

Har varit inne på detta förut att isolera med naturmedel på övervåningen (taket/vinden) ,men utrymmet är kanske bara någon meter upp till nock samt att jag har en skorsten som går där och därför har det inte skett ännu.
Jag har dock isolerat med skivor (vanlig isolering) på kattvinden mot väggen (väggen är liggande timmer). Dörrar har tilläggsisolerats ,men behöver göra mer för att få en bra värme på övervåningen.

Är det taket jag skall fokusera på samt fixa till fönstren med plastskiva i som stocksundet.se har och sen in med en trevlig mindre Morsö-kamin eller finns det andra tips?

Har en luftvärmepump för 120m2 på bottenvåningen och hela huset är på cirka 75m2 så på botten är det kanon bra och kanske bättre isolerat, men värmen trycker inte riktigt upp på övervåningen.
 
Hej .. vad har du som isolering på vinden i dag ??? och hur mycket ???
Vad har du för fönster ??
Morsö lilla är väl bara gjutjärn ...???
Eti..
 
Ett äldre hus (sommarstuga men året runt) med kutterspån på vinden/taket. gissar på cirka 20cm. Skall kolla det vid tillfälle.
2-glas fönster måttbeställda från 1990.

Borde räcka med en liten kamin för att värma cirka 25m2 + oljeelement på 600w?
 
"Jag har dock isolerat med skivor (vanlig isolering) på kattvinden mot väggen (väggen är liggande timmer)."
Inner- el yttervägg?
Om yttervägg, har du också fuktspärrat?

Det kan göra stor skillnad med mer isolering på taket, men som Etiol ovan undrade: vad har du idag?
 
Nackdelen med kaminer är att de värmer kanonbra när man eldar i dem, men inte annars. Så om du inte eldar dygnet om så påverkas inte uppvärmningskostnaden nämnvärt, och följdaktligen får du inte heller någon lysande värmekomfort. Jag vet, för jag har två kaminer samt elvärme. Dessutom är det jobbigt och skitigt att släpa ved upp till 2:a vån, vilket kommer att behövas på daglig basis om du vill ha lite go värme varje dag.

Är det 20 cm spån idag så dunka på med åtminstone ytterligare 20 cm kutterspån.
 
Hej... tänk på att ha en stor yta på kaminen, så värmer den bättre och då gärna med konvektion, då får du en bra spridning på värmen i hela huset och inte bara i det rum där kaminen står. Viktigt är också mängden ved som du kan elda per brasa.detta räknas per Kg ved.. Längden på veden är avgörande på hur länge en brasa brinner..
liten kamin = korta pinnar , kort brinn tid..mindre värme...
var sitter trappan i förhållande till kaminen ???
Se till att du har tätningslister i dina fönster så det inte drar onödigt mycket och behåll dina 2 glas fönster..
och som Oldboy säger lägg på mer spån på vinden ..
Eti..
 
Många bra förslag :)

Isoleringen är på ytterväggen i kattvinden sedan ligger ju taket på. Tänk dig att huset är uppbyggt av klossardär man har två stycken längst ner och den övre överlappar dessa två. Spillet på sidorna är kattvinden och sedan taket på. (försöker förklara hur det ser ut och inte vad kattvind är även om det låter så :) )
Måste man verkligen ha fuktspärr på dessa väggar i ett gammalt hus? Yttervägg ska man fuktspärra, men detta är ju en vägg i ett rum. Ja kanske då, men vart sätter man den. Innan isoleringen antar jag?

Kan man inte köra med naturisolering på taket av pappersmassa? Finns dessa i skivor?

Kaminen är isf mer ett komplement till elementen. Vad kan man annars ha för värmekälla? Luftvärmepump på övervåningen känns som lite för mkt.

Trappen är en lofttrapp med ett hål på 1m2 typ.
 
Om isoleringen hade varit på yttervägg, och är glas- el stenull, så hade du behövt fuktspärr (byggplast 0,2mm). På innervägg bör det inte behövas.
(Fuktspärren ska alltid sitta mot den varma sidan, dvs inåt rummen.)

Jag kanske missförstod dig i mitt antagande att kaminen skulle stå på 2:a vån?

Dock, med en lofttrapp och taköppning på endast 1 m2 så kommer nog aldrig värme nerifrån att komma upp tillräckligt för att värma ovanvån.
Möjligtvis om du tar upp kanaler och installerar värmeförflyttare (fläktar) mellan botten- och ovanvån.

Det låter som du har en inte så öppen planlösning, och förmodligen också inte allt för stora rum?
Det har jag, och då funkar det inte särskilt bra med vedkamin. Rummet den står i blir snabbt förvandlat till bastu, dvs det går inte att elda kontinuerligt för alla vedkaminer ger för mycket värmeeffekt även när man eldar dem så lätt det går (lite ved sällan, på gränsen till pyreldning). Möjligtvis går detta också att parera med effektiva värmeförflyttare. Vad jag vet är att ett vanligt ventilationssystem inte räcker till för att flytta runt och fördela värmen. (För det har jag också.)

Så om du ändå funderar på kamin så är du rätt på det med de minsta (minst värmeeffekt). Även de brukar kunna leverera 4-7 kW om man eldar dem ordentligt, vilket räcker långt. (Dvs effekt som ordinära bastuagg.)
 
Dock så är ju väggen kall på kattvinden, men ingen fuktspärr alltså?

Kamin finns idag redan på övervåningen och även en spis. Har en skorstensstock genom hela huset. Kaminen är dock en mindre pålitlig sak tycker jag :)

Nä planlösningen är ett hus från 1800-talet som har byggts på så det är små rum och inte mer än 75m2 totaltl. Skorstenen tar väl 2-3m2 :)

Förstår vad du menar med kaminen. Tycker att två olje-element på 600w ska klara detta, men jag vet inte. Kaminen är väl mer ett komplement för att kunna få upp värmen snabbt i väggar mm.
 
"Dock så är ju väggen kall på kattvinden, men ingen fuktspärr alltså?"

Mnjae, det är väl inte fel, men förmodligen inte nödvändigt. Antar att det är halvkallt på kattvinden?
Har du inga problem med fukt el svartprickmögel på kattvinden så klarar det sig. Är kattvinden isolerad mot tak och yttervägg så bör det vara den isoleringen som ska vara fuktspärrad.

Om jag låter slingrig så är det för att det är så mycket - det beror på...
Har man en lösning som har fungerat länge så finns det ingen anledning att ändra på den.
Varje hus, plats/klimat/mikroklimat och invånarnas beteendemönster är unikt, och därför är generella råd just generella. Gamla hus, som ofta är om- och tillbyggda många gånger är mer unika än nyare hus. En annan skillnad är t ex virkeskvaliteten - gammalt virke är hästlängder mycket bättre än dagens. (När jag talar om gammalt virke och hus så betyder det generellt före 2:a världskriget. Där anser jag att en vattendelare går vad gäller husbygge.)
 
Förstår vad du menar. Huset är inte tillbyggt eller ändrat utan det är befintlig konstruktion. Kattvinden är nästan lika kall som ute och det ligger ingen isolering vid taket eller andra väggar där.
Virket i kåken är gammalt och säkert från tidigt 1900.

Frågan är ju om man skall lägga på mer isolering på kattvindsväggarna till rummen (tjockare) så kanske det håller sig bättre samt kolla dörrarna till kattvinden. Fönstren är ok utom kallraset...

Ska man köra cellulosa eller kutterspån på taket?
 
Ok, då har jag lite bättre idé om konstruktion/utförande. Då ska fuktspärren vara på insidan mot rummen i den isolerade mellanväggen mot kattvinden.
Ju mer du isolerar mellanväggen - desto kallare kommer kattvindarna att bli. Ju kallare kattvinden blir - desto större risk för fuktproblem. Så med den konstruktion du har så är fuktspärr att rekommendera.

Normalt används byggplast, som i princip kan anses som helt ogenomsläpplig för fukt, (fritt svävande vattenmolekyler/vattenånga i luften). Men även gips, OSB, MDF och plywood, samt masonite är starkt begränsande för fukt, dock inte bomtäta. Så det kan ju vara så att det räcker med någon skivbeklädnad på väggen. Tyvärr är det här omöjligt att avgöra var gränserna går. Jag vet inte om en erfaren och välutbildad "fuktingenjör" skulle kunna mäta sig fram till vad som behövs, men jag betvivlar det starkt. Det här med fukt och riskkonstruktioner är dynamiska flukturerande problem där man oftast ligger och balanserar "på gränsen". Då det oftast är svårt att reda ut exakt hur, var och när fukten vandrar i hus, p g a för många okända variabler, så tar man till "mätosäkerhetszoner". Det är inom dessa "mätosäkerhetszoner" som i princip alla äldre konstruktionslösningar hamnar, och därför benämns riskkonstruktioner. I vissa hus fungerar det problemfritt, i andra inte. Så, antingen drämmer man till med storsläggan och säkrar med både livrem och hängslen enl dagens bästa kunskap, el så avvaktar man och övervakar. En lösning som har fungerat i många år kommer högst sannolikt att fungera i många år till. Dock inte spiksäkert, därav övervakning. Förutsättningarna i ett hus kan ju ändras. Vad gäller fuktbelastning så ökar den med antalet familjemedlemmar och dusch/bad-vanor. Övervakning i ditt fall torde vara okulärbesiktning av kattvindarna m a p fukt och ev svartprickmögel, samt termometer & hygrometer.

Det är surt att betala onödigt mycket för uppvärmning "för kråkorna", men det är oftast ännu dyrare att behöva renovera/bygga om sitt hus pga fuktskador.

Ett kraftfullare alternativ är att isolera yttertaket. Det förutsätter att det går att öppna upp vid takfoten (mot uteluft) och att det går att fortsätta med den luftspalten förbi innertak/isolering upp på vinden. Men det är ju ett mer el mindre krävande projekt, med inhyrd arbetskraft definitivt dyrt, utan, definitivt tidsödande.

Kutterspån är cellulosa, (cellulosa är växtbaserad, oftast trä, men även t ex lin). Jag föreställer mig att kutterspån är enklast och billigast att hantera själv. Man köper fyrkantbalar om ca 20 kg. De kan man manuellt bära upp på vinden och där sprida ut spånet. Alt är ju att hyra någon firma som sprutar upp något cellulosabaserat material, typ pappers- el träfibrer.

Tyvärr ännu ett långrandigt svar, men ämnet är komplext, vilket du säkert noterat om du "Googlat" igenom alla trådar om isolering och fukt här på forumet. :confused:
 
Inga dåliga svar :)

Är med vad du menar och inser för länge sen att detta är komplicerat. Tror jag får riva bort isoleringen och sätta ngn fuktspärr där.
Finns det cellulosa isolering i skivor? Det skulle ju vara perfekt för då slipper man fuktspärr.
Är ganska ventilerande på kattvinden och har inga prickar i tak eller annat knasigt. Ännu ska man kanske säga.

Tror att jag får ta en firma som sprutar ut det, men då ska väl skorstensstocken isoleras?

Vad är effektivast? Kutterspån eller cellulosa som sprutas ut?
 
Jo det ska finnas skivor i träfibrer och även lin. Kommer dock inte ihåg var el av vem. Googla på det. (Ev på ekologiska byggmaterial.)

Firman som sprutar måste ju inspektera vinden, och kommer då att tala om + fixa vad som behövs.

Vet inte om man sprutar ut kutterspån/sågspån, tror att det man sprutar ut nuförtiden huvudsakligen är träfibrer el pappersfibrer. Kutterspån/grovt sågspån är ju det man traditionellt har använt. Det funkar fortfarande bra att komplettera med, och är lätt att hantera själv. Tror dock att kutter-/pappersspån isolerar bättre och inte heller sjunker ihop lika mycket. Det är normalt inget nämnvärt problem på en öppen kallvind, det är ju bara att lägga på ett lite tjockare lager.
 
Ska Googla runt på det mer. Hittade några, men de är inte gratis ...

Japp. Har en i släkten som har sysslat med det är pappersfiber de sysslar med som inte ska brinna så bra och isoleringen är bättre än kutterspån.
Problemet är att jag kan liksom inte lägga på mer än 20cm eftersom takhöjden är begränsad. Måste ju kunna krypa runt oxå, men jag får väl konsultera firman till detta tror jag alternativ kan man ta kutterspån som man har ut själv då.
Sedan kan man nog köpa pappersfiber på säck och ha ut själv... Får läsa på lite och fråga runt. Många OM här :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.