Hej forumet!

Jag var precis på väg att beställa en logger2020 med givare efter att ha läst rätt omfattande på deras hemsida. Då snubblar jag givetvis över en tråd här på forumet som nämner websidan https://www.m.nu/ och jag inser att jag egentligen inte vet så mycket om 1-wire. Efter lite mer läsande så känns det som att lite expertråd hade varit mycket välkommet, dvs användare av dessa system :)

Jag vill kunna göra följande:
- Logga temp och luftfuktighet (bla min kallvind).
- Logga min elmätare.
- Logga en dräneringspump (kunna se hur många starter på ett år t.ex.)
- på sikt logga min bergvärmepump mer detaljerat.

- Jag vill gärna kunna övervaka detta online.
- Kunna spara mina värden år efter år för jämförelser.
- Helst inte betala årsavgifter för webtjänster.
- Jag vill inte behöva ha en "normal windowsdator" igång för loggning 24/7 (fläktar etc.)
- Jag äger redan en Raspberry Pi (dock oanvänd ännu)

Vad säger ni? Vilken lösning är bäst för mig?
Ni som har använt en annan lösning än logger 2020 får mer än gärna dela med er av hur ni gör och vilka fördelar som finns med er lösning.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Står i samma skor som du och jag har fastnat för en Arduino istället. Finns otroligt många projekt beskrivna på mätområdet och hw etc kostar väldigt lite. Har dock inte kommit igång ännu......
 
peternicklas
Har kört mätning med 1-wire nu i 3 år. Loggar ca 35 mätpunkter och allt gör med en liten PC som står på 24/7. Använder programmett Logtemp som fungerar bra, den skapar kurvor och skickar till mitt webhotel. Tycker det är synd att ha en bärbar dator bara för detta så jag har köpt en Rasberry Pi som nu ska ta över. Fördelen med Rasberrry är att den har många in och utgångar bl.a. LAN, HDMI, USB allt som behövs för att komma igång. För att få nätet kopplat till dator använder jag en USB dongel. Ska försöka att komma igång under våren då det krävs lite mer arbete för att få i gång det med Rasberry än vad som kräva med en PC. OWFS är ett gratis program för att ta emot måtdata samt RRDTool för att göra något med mätdatan.
 
Tack för snabba svar. Ska läsa på om Arduino samt programvarorna som peternicklas nämner. @peternicklas: vad har du för hårdvara förutom givare och PC?
 
  • Gilla
Lano123
  • Laddar…
För att nå dit jag vill här hemma har jag bestämt mig för att jag behöver ett distribuerat insamlingssystem. Trådat hela vägen till en central punkt blir för krångligt och t-löst dyrt vid många mätpunkter. En logger, typ arduino, vid varje större mätplats och sedan en central datainsamling skulle jag vilja få till.....
 
PASwe skrev:
- på sikt logga min bergvärmepump mer detaljerat.
Ska du logga värmepump (och elmätaren) bör du tittat in på http://www.husdata.se/ och se om din pump stöds av deras interface.
 
peternicklas
PASwe skrev:
Tack för snabba svar. Ska läsa på om Arduino samt programvarorna som peternicklas nämner. @peternicklas: vad har du för hårdvara förutom givare och PC?
Det enda jag har nu är en räknare som är kopplade till S0 utgången på en 3-fasmätare. Adapter USB 1wire (DS9490R) används för att koppla nätet till USB på dator, funkar även till Rasberry men det finns även ett speciellt kort att köpa. Arduino är ju ingen dator som Rasberry utan kräver att koden görs utanför arduino och sedan laddas ner till den. Rasberrry är en dator och kör Linux från ett SD kort. Kan inte se hur man kan använda arduino som fristående dator samt att den skulle klara av att köra ett 1-wire nät. Största problemet vi alla har som loggar är att kunna logga och få det trådlöst mellan givare och mätdator. Där kanske arduino kan vara lämplig.
 
Köper man en logger så verkar det ju bara vara att koppla in och vara nöjd. Tycker man programmering är skoj kan det ju bli både billigare och exakt som man vill ha det med pi (som jag själv inte testat) eller arduino. Arduinons bibliotek har jag bara testat för ds1820, termometer, och det funkar bra. Åtminstone om man inte använder parasitmatningen som inte blev så stabil i mina tester. Arduino vs pi, tja pi or ju också väldigt billig och har såväl nätverk, skärmutgång, usbportar. Arduinon är lite mer hardcore som kräver ett något större mått av kärlek ;-)
 
Intressant. Det lutar just nu åt att bygga ett 1-wire nätverk och ansluta detta till min Raspberry Pi med kortet som peternicklas nämnde. Skulle jag vilja byta till logger2020 så är det ju enkelt i ett senare skede.
Jag planerar ett helt trådbundet nät i mittt hus, jag tänker ändå dra tråd till ett larmsystem.
Tyvärr har jag en CTC bergvärmepump som ej stöds av husdata, tack för tipset ändå.

Kom gärna med mer tips och idéer =)
 
Jag har kör med logger2020 och jag är på det stora hela nöjd med den. Otroligt enkelt att komma igång och den är hyfsat driftsäker(2-3 omstarter på 1 år). Det jag stör mig på är att gänssnittet på deras programvara har en stark DDR känsla över sig. Tyvärr så vill snubbarna bakom den inte släppa APIt fritt så andra kan göra programvara som jobbar direkt mot loggern.
Man behöver ju inte ha en fristående dator för att logga. Allt finns tillgängligt på en websida om man vill köra den vägen
 
Redigerat:
peternicklas
Logger2020 är ju i sig en dator jämförbar med t.ex. Rasberry Pi. Sedan kostar det en stor slant att få till ett system som kan logga lite olika typer av givare. Webtjänsten kostar varje månad, detta ska man veta om man vill gå på en Logger2020.
 
Största problemet med logger2020 är priset. Har man 7 elmätare och XX mätpunkter blir det för mycket stålar.
 
peternicklas skrev:
Det enda jag har nu är en räknare som är kopplade till S0 utgången på en 3-fasmätare. Adapter USB 1wire (DS9490R) används för att koppla nätet till USB på dator, funkar även till Rasberry men det finns även ett speciellt kort att köpa. Arduino är ju ingen dator som Rasberry utan kräver att koden görs utanför arduino och sedan laddas ner till den. Rasberrry är en dator och kör Linux från ett SD kort. Kan inte se hur man kan använda arduino som fristående dator samt att den skulle klara av att köra ett 1-wire nät. Största problemet vi alla har som loggar är att kunna logga och få det trådlöst mellan givare och mätdator. Där kanske arduino kan vara lämplig.
Arduino som fristående dator låter jobbigt men för mig handlar detta om datainsamling till central plats och att hantera ett 1-wire nät. Att Arduinon kan samla data från ett 1 wire nät är ju inget att debattera om, det gör ju folk hela tiden. sök lite på tuben, finns ju många roliga projekt beskrivna där.
 
Jo billigt är det inte, men å andra sidan spar man en hel del tid. Med småbarn, heltidsjobb och ett renoveringsprojekt till hus så är tid en bristvara. Jag har kanske lagt 2-3 timmar(flexrör för givarna var redan dragna) på att installera och driftsätta mitt logger2020 system(1 elmätare, högtempmodul, ca 10st tempgivare och en fuktmodul). Skulle jag sätta ihop ett eget så skulle jag förmodligen få tillbringa den dubbla tiden bara på att läsa på om hur det fungerar.

Som de är nu så köpte jag bara prylarna, kopplade ihop det och körde igång.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.