Vi ska lägga linoleumgolv i vårt kök, närmare bestämt Marmoleum klickgolv. Vi bryter upp nuvarande laminatgolv och golvspånet därunder. Kvar blir då ursprungligt plankgolv. På detta ska vi lägga Masonit undergolv H6, dvs 6mm tjock masonit. Jag har förstått att det ska vara lumppapp mellan plankgolv och masonit, men ska det vara nåt mer? Lumppapp även mellan masonit och Marmoleum?

Jag hade lagt någon form av stegdämning mellan. Man ska följa tillverkarens instruktioner, men de var lite otydliga i detta fallet. > Marmoleum click

Ja, de är inte solklara. Vill helst inte ha plastprodukter under golvet om jag kan undvika.

• Gilla
Babar
  • Laddar…
Har pratat med återförsäljare nu. Det behövs ingen foam mellan masonit och golv eftersom plattorna har ett korkskikt på undersidan.

Behöver du masoniten då? Om du lägger den för att jämna ut ett trägolv tror jag inte den behövs. Plattorna är ganska tjocka och vi har lagt vårt på ett gammalt trägolv med bara lumppapp mellan och det fungerar jättebra.

Tänker bara att det är en onödig kostnad och arbete om det inte behövs.

Tja, det är möjligt att det hade gått utan men skivorna är inköpta för snart 2 år sedan så kostnaden är glömd :)
Dessutom rekommenderades det av de vi pratade med och hellre nån liten extra slant och ett bra resultat än att störa sig på att ens nya dyra linoleumgolv känns glappigt nån stans.

Behöver man skarva ihop lumppappen på nåt vis eller lägger man bara våderna löst, lite omlott?

Ja sånt som redan är köpt räknas ju inte utan ses som gratis och gratis är bra! :)

Vi har som sagt bara lagt lumppapp och den är bara utrullad och lagd omlott. Rullade ut en våd längs väggen vi började vid och sedan la vi plattor tills det var en liten bit kvar. Sen la vi nästa våd och la den under den första vilket räckte för att hålla fast den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.