Har du kollat hur gallret på friskluftintaget ser ut? Här har det varit ovanligt fuktig vinter, första kvällen jag startade mitt agg i slutet på oktober frös gallret helt igen, hände igen för någon vecka sedan och sen i söndags har jag sopat av det 3 gånger.

Ser ut så här när det frostat igen
1358357614857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Ok, så såg min bil också ut imorse. Det säger inte så mycket eller hur? Mitt filter ligger innanför ett aggregat på min vind!

Du förkastar en teori helt i onödan...
Visst kan det bli fuktigt trots minusgrader...

T.ex. om man bor nära hav eller större sjö som inte frusit så kan det komma dimmsjok/fuktig luft.
På mitt jobb släpper vi inte ut någon ånga.

Min FTX frös totalt i december. Finns en tråd om det. Det gick från att ha varit milt och blött till -10 på en natt och efter det slutade frånluften att suga. Kollade på vinden och hela kassetten var en stor isbit. Tog ur den, tinade och gjorde rent och satte tillbaka den. Gått som en klocka sedan dess. Aldrig hänt tidigare så tror den regniga sommaren/hösten byggt upp mycket kondens i FTX systemet som nu bidrar med problem..

P
Jag ringde och frågade Nilan i Sverige, tekn dr (hög titel). Han var övertygad om att det var en felaktig installation som gett problemet. Han kunde inte förstå varför det skulle finnas kondens i filtret. Själv misstänker jag fel på aggregatet, frånluft möter tilluft??! vatten utifrån känns helt enkelt inte möjligt

Redigerat:
Det kan vara underkyld fukt, som när det träffar på ett hinder fryser till, dessutom när det träffar på "kompisar" fryser till.

Så OM man hamnar i det ogynnsamma läget TROR jag att det kan frysa igen fort.

Kondens i filtret? Luften kan vara mättad av vatten pga den låga temperaturen, "fri" fukt åker in i filtret fryser till.

Eller så har du för hög lufthastighet i intagskanalen och suger in snö vid nederbörd och ogynnsam vindriktning.

P
Underkyld fukt? Jag bor inte vid en sjö. Inget annat är dessutom fruset, bara filtret. I sådana fall tror jag mer på att det sugits in snö i i filtret, men då har vi ju en felaktigt utförd installation!

JOW skrev:
Det kan vara underkyld fukt, som när det träffar på ett hinder fryser till, dessutom när det träffar på "kompisar" fryser till.

Så OM man hamnar i det ogynnsamma läget TROR jag att det kan frysa igen fort.

Kondens i filtret? Luften kan vara mättad av vatten pga den låga temperaturen, "fri" fukt åker in i filtret fryser till.

Eller så har du för hög lufthastighet i intagskanalen och suger in snö vid nederbörd och ogynnsam vindriktning.

Vad är omöjligt med att ditt aggregat suger in snö? Om det flyger omkring snö utanför ditt intagsgaller känns det inte som en omöjlighet, tvärtom såg jag senast i förmiddags intagsgaller till bostadsventilation som var igensatta med snö efter häftigt snöande ett par dagar..

P
Ja, det är faktiskt en möjlighet

stake skrev:
Vad är omöjligt med att ditt aggregat suger in snö? Om det flyger omkring snö utanför ditt intagsgaller känns det inte som en omöjlighet, tvärtom såg jag senast i förmiddags intagsgaller till bostadsventilation som var igensatta med snö efter häftigt snöande ett par dagar..

enginolo skrev:
Underkyld fukt? Jag bor inte vid en sjö. Inget annat är dessutom fruset, bara filtret. I sådana fall tror jag mer på att det sugits in snö i i filtret, men då har vi ju en felaktigt utförd installation!
Om vi ser det hela från teoretisk synvinkel så händer följande:
Förutsättningen är ju att filtret är tämligen igensatt, vilket syns tydligt då det är alldeles kolsvart.
Fläkten skapar ett undertryck vid filtret, vilket förstärks av att filtret är så igensatt av sot/vägdamm/smuts.
Vid tryckfallet sjunker temperaturen, vilket då luftens RH är nära 100% leder till att rimfrost bildas.
Det är grundprincipen för hur kylskåp fungerar: Sjunkande tryck ger sjunkande temperatur.
Fråga vilken fysiker som helst.

Men jag hävdar med en dåres envishet att så där skall inte ett luftfilter se ut . Det skall vara vitt!
Gör rent och byt filter!

P
Enligt det resonemanget så vore filtret alltid vått, även på sommaren.

KnockOnWood skrev:
Om vi ser det hela från teoretisk synvinkel så händer följande:
Förutsättningen är ju att filtret är tämligen igensatt, vilket syns tydligt då det är alldeles kolsvart.
Fläkten skapar ett undertryck vid filtret, vilket förstärks av att filtret är så igensatt av sot/vägdamm/smuts.
Vid tryckfallet sjunker temperaturen, vilket då luftens RH är nära 100% leder till att rimfrost bildas.
Det är grundprincipen för hur kylskåp fungerar: Sjunkande tryck ger sjunkande temperatur.
Fråga vilken fysiker som helst.

Men jag hävdar med en dåres envishet att så där skall inte ett luftfilter se ut . Det skall vara vitt!
Gör rent och byt filter!

enginolo skrev:
Enligt det resonemanget så vore filtret alltid vått, även på sommaren.
Vet du att det inte är det då?

Uteluftens RH på sommaren är långt under 100%, snarare 50-60%, så det blir ingen kondensation även om temperaturen pga trycksänkningen sänks ett par grader.
Fråga en fysiker, eller tag fram fysikboken.

Jag är lite inne på samma spår som KnockOnWood, är filtret verkligen sådär svart som rent?
Jag har iaf aldrig sett den färgen på nya, rena filter.
Eller är det bilden som spelar oss ett spratt?
Är filterytan som inte är täckt av rimfrost inte gråsvart?

P
Jo den är svart av smuts.

Lostmoose skrev:
Jag är lite inne på samma spår som KnockOnWood, är filtret verkligen sådär svart som rent?
Jag har iaf aldrig sett den färgen på nya, rena filter.
Eller är det bilden som spelar oss ett spratt?
Är filterytan som inte är täckt av rimfrost inte gråsvart?

P
Nilan påstår att de aldrig sett något liknande. Det skall inte förekomma. Vad säger ni nu? Snackar de strunt på Nilan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.