17 434 läst · 129 svar
17k läst
129 svar
Hjälp angående tillverkare Umeå
Tror helt enkelt att dom inte har hittat forumet La ut en tråd när vi bestämt att vi skulle bygga här i vännäs, om det var fler som skulle bygga i Vännäs men inget napp Ja ja det går lika bra med stadsbor ;D
Kan säga att tomterna där jag bygger kostar 50,000kr inkl VA. Men det e klart ingen tomt är speciellt stor, tror inte det finns nån över 1000/kvm :-/ Sj tycker jag vännäs är ganska centralt. :-/ ;D Tänkte på Anneli där ;D Det finns skola, affärer, dagis, vårdcentral, apotek, posten både handels & sparbanken. Om man nu ska jämföra med Brännland som ligger 1,5mil närmare Umeå där tomterna kommer att ligga runt 400k och uppåt + VA . Där måste man ta bilen bara för att handla mjölk. Lågstadiet i skolan e kvar men det e åxo allt. Då tycker jag att Vännäs e ganska Centralt och bra. Fattar ändå inte det där med tomtpriser att det kan skilja så mycket. Kan inte heller påstå att det alla gånger har med läget att göra. Om man nu ska titta på Brännland. Det e ju inte så fint med vännäsvägen intill där man ska bo. Då är Sörfors finare men det ligger ju åxo ute i skogen. Men inge bättre serviceliv där motför Brännland. Lite lugnare med trafiken bara.
Jag tror det beror dels på läget - dvs folk vill bo nära en större stad. På nått sätt lever det kvar att mindre städer inte har alla nödvändigheter. Vidare tror jag att huskostnaderna påverkar (i alla fall för oss). Vi vill bygga på ett ställe där man till största sannolikhet kan få tillbaka byggkostnaden OM nått skulle hända. Där har man ju ett bättre utgångsläge om man bygger när en större stad också. Hmmm....ja, det är svårt det där.lier skrev:Kan säga att tomterna där jag bygger kostar 50,000kr inkl VA. Men det e klart ingen tomt är speciellt stor, tror inte det finns nån över 1000/kvm :-/ Sj tycker jag vännäs är ganska centralt. :-/ ;D Tänkte på Anneli där ;D Det finns skola, affärer, dagis, vårdcentral, apotek, posten både handels & sparbanken. Om man nu ska jämföra med Brännland som ligger 1,5mil närmare Umeå där tomterna kommer att ligga runt 400k och uppåt + VA . Där måste man ta bilen bara för att handla mjölk. Lågstadiet i skolan e kvar men det e åxo allt. Då tycker jag att Vännäs e ganska Centralt och bra. Fattar ändå inte det där med tomtpriser att det kan skilja så mycket. Kan inte heller påstå att det alla gånger har med läget att göra. Om man nu ska titta på Brännland. Det e ju inte så fint med vännäsvägen intill där man ska bo. Då är Sörfors finare men det ligger ju åxo ute i skogen. Men inge bättre serviceliv där motför Brännland. Lite lugnare med trafiken bara.
Vi blev erbjuden en kanontomt just utanför Sävar men det ligger i Robertsfors kommun - tittar man på villapriset där så ser det HELT annorlunda ut för i Umeå.
Jag tänker ungefär på samma sätt, bygga en villa för ca 2 miljoner i ett område där de flesta villorna idag verkar ligga under miljonen, verkar inte så logiskt att göra så enligt mig, man vill ju gärna få tillbaka iaf produktionskostnaden om man ska till att sälja en vacker dag :-/Anneli skrev:Jag tror det beror dels på läget - dvs folk vill bo nära en större stad. På nått sätt lever det kvar att mindre städer inte har alla nödvändigheter. Vidare tror jag att huskostnaderna påverkar (i alla fall för oss). Vi vill bygga på ett ställe där man till största sannolikhet kan få tillbaka byggkostnaden OM nått skulle hända. Där har man ju ett bättre utgångsläge om man bygger när en större stad också. Hmmm....ja, det är svårt det där.
Vi blev erbjuden en kanontomt just utanför Sävar men det ligger i Robertsfors kommun - tittar man på villapriset där så ser det HELT annorlunda ut för i Umeå.
Spännande! Då får du återkommer med en rapport sedan! Ska bli väldigt intressant att höra vad som sägs. Vi har ju varit inne mycket på Myresjöhus men efter era siffror så blir man lite tveksam. Ska plocka fram offerten vi fick på Mästergården - tror den ligger bara 200 000 över den ni fick med huset från Smålandsvillan.ACC skrev:
Jaa, då har man varit och snackat med försäljaren då, tittat på olika tomter och så vidare. Trevlig var han då iaf, bara jobbat i 3 veckor dock (nystartat kontor)
Skulle enligt kalkylen hamna på 1.916.200:- då var det dock med en del tillval som vi kommer att ta bort, takkupa och sådant tjaffs ;D
Sen har jag räknat på att nog blir betydligt billigare att inhandla disk/tvättmaskin på typ elgiganten istället för att ta dom som tillval så dom ryker nog också. Så 1,9 kan man nog rikta in sig på. Tror också att man är ganska så säkrad att kunna få tillbaka pengarna vi en eventuell försäljning nån gång, mycket fint läge stor hörntomt med utsikt över en glittrande sjö
Som en liten lant idyll, men endå under milen till centrum.
Och så det viktigaste, 100Mbit fiber in i huset
Imorgon är det dags att ta i med hårdhandskarna, skyddsutrustning på och in i fighten med banken gå ;D
Skulle enligt kalkylen hamna på 1.916.200:- då var det dock med en del tillval som vi kommer att ta bort, takkupa och sådant tjaffs ;D
Sen har jag räknat på att nog blir betydligt billigare att inhandla disk/tvättmaskin på typ elgiganten istället för att ta dom som tillval så dom ryker nog också. Så 1,9 kan man nog rikta in sig på. Tror också att man är ganska så säkrad att kunna få tillbaka pengarna vi en eventuell försäljning nån gång, mycket fint läge stor hörntomt med utsikt över en glittrande sjö
Imorgon är det dags att ta i med hårdhandskarna, skyddsutrustning på och in i fighten med banken gå ;D
Nu hänger jag inte med. Träffade ni Myresjöhus eller Smålandsvillan nu? Tänkte eftersom du skrev att det var nystartat kontor.ACC skrev:Jaa, då har man varit och snackat med försäljaren då, tittat på olika tomter och så vidare. Trevlig var han då iaf, bara jobbat i 3 veckor dock (nystartat kontor)
Myresjöhus skickade en försäljare från Smålandsvillan eftersom det var en sådan vi funderade på, det är ju "samma" företag som dessutom håller till i samma lokal ;DAnneli skrev:
Hej! Är bara lite nyfiken om ni ska bygga i Skravelsjö? Vi träffade nämligen Smålandsvillan idag kl 17.00 och han skulle till nån i Skravelsjö kl 18. Vilket hus funderar ni på?
Nej, tyvärr så ingick inte garage i det priset, dock så hamnar vi endå där eftersom vi kommer ta bort en del tillval han hade laggt till och byta detta mot garage om det nu blir affär. Sitter som mest och har lite huvudbry över detta med att dom också kör med torpargrund, man vill ju helst ha grund på hel betongplatta :-/Anneli skrev: