Jag har ingen värme i tre radiatorer i huset, men övriga är varma och fina. Vi har ett vattenburet system och när jag luftar de tre radiatorerna så rinner det ut vatten i fint flöde men det är iskallt. Jag har låtit flera liter rinna ut utan att en gnutta värme kommer (fick fylla på mer vatten i systemet eftersom trycket sjönk under 1 kilo som jag normalt har). Alla andra radiatorer i huset är varma.

Hur är detta möjligt, finns det något mer jag kan försöka med? Har knackat och juckat på stiften som sitter i termostaterna på radiatorerna, men ingenting hjälper. Vattnet som kommer ut vid "luftning" är alltså iskallt. Jag förstår uppenbarligen inte hur värmesystemet fungerar, så alla tips emottages tacksamt.

Det går två st. vattenrör in i varje radiator om det kan vara till någon ledning.

Du säger att du motionerat stiftet/piggen i radiatorventilen...Fjädrar den ut när du trycker in den eller får du dra ut den med fingrarna ev. tång? Vattnet är kallt när du luftar verkar som du får ut returvattnet i luftnippeln, vissa radiatorer kan man stänga returventilen i botten på radiatorn och sedan lufta och känna om det kommer fram värme på tilloppet , ett tips är att du stänger av de övriga radiatorerna när du försöker lufta den som krånglar.Verkar som du har cirkulationsproblem kan vara käglan som fastnat i stängt läge i ventilen eller att smuts blockerar vattnets väg.

mvh

Redigerat:
Stiftet fjädrar när jag trycker in det. Låter intressant med returventilen, men jag vet inte vilken det är. Syns returventilen på bilden nedan? Är det den bortre av de två stora sexkantsskallarna som jag ska dra åt med en skiftnyckel för att stänga returventilen?

IMG_0929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lossa det vänstra retur locket och innanför finns en skruv som du kan stänga, ha en liten bunke under eller handuk som droppskydd kan läcka lite när man släpper på locket.

mvh

Tack!
(Pinsamt kass jag är :))

Jag stängde returventilen och då avtog rinnandet/droppandet vid luftning, det hjälpte inte heller att skruva tillförselventilen in och ut flera gånger. Där kommer alltså förmodligen inget vatten fram till elementet alls. Förslag på hur jag kommer vidare? Det är tre radiatorer på samma vägg som inte fungerar.

Antar att tidigare vatten vid luftning kommit "bakvägen" pga fallhöjd från ovanvåningen...? Det förvånar mig ändå att det var iskallt och inte det minsta lilla uppvärmt med tanke på att elementen på ovanvåningen alla är varma.

Är husets värme system indelat i olika grupper med liknande ventil som du var och skruvade på, kan finnas sådan i pannrum eller, garderob om det är radhus så ev. ventil inte är stängd på framledningen.Blir lite osäker när jag ser bilden på radiatorkopplet om du har ett eller två rörssystem.

mvh

Redigerat:
Är rören varma fram till element?
Hur ser din termostat ut ?
Kan vara så att man får lossa på en mutter som syns när man tagit bort termostaten och sedan ta tex en näbbtång och pilla på det som finns innanför muttern.

Nu har jag hamnat ur askan och in i elden :)

Jag får inte returventilen som jag pillade på helt tät! Det står och droppar genom täcklocket. Fan!
Det blir till att ringa röris imorgon, men finns det något jag kan göra tillfälligt? Är det meningen att ventilen i sig ska vara helt tät eller ska tätlocket sköta tätningen? Tänkte isf att jag kunde prova annat tätlock som kanske har bättre packning...men om ventilen är kass så antar jag att det är kört.

Ska ju vara en packning i locket. Har du ingen så ta lite lin/gängtejp på gängorna tills imon

Om det saknas klipp till en rund packning av ett gammalt läder skärp.

mvh

Jag tog packningen från tillförsel-locket (där kommer ju ändå inget vatten fram till elementet :() och spände rejält, det verkar funka. Har knutit en bit toapapper runt röret och det är fortfarade helt torrt efter ett par minuter. Nu skiter jag i det här och ringer ett proffs, men tack för hjälpen!

Det är oklokt att lämna utan lock. Gör packning av nåt. Läder eller mjölkpaket.

Råkar du ut för det igen kvällstid så har Coop forum bra utbud på vvs-packningar, i alla fall där jag bor.

Prova även att öppna/stänga tilloppsventilen (den högra på bilden), du har antagligen tvårörssystem, jag misstänker att tilloppsventilen är stängd.

Att det sitter avstängningsventil även på tilloppet är att man ska kunna ta bort elementet utan att tömma hela systemet.

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.